Blog

Blog
24.06.2021

Choć gotówka wciąż jest najpopularniejszym w Polsce środkiem płatniczym, to na skutek rozwoju technologii, powszechnej cyfryzacji i globalizacji, coraz częściej ustępuje miejsca innym środkom płatniczym.

Jak wskazują dane NBP, w drugim kwartale 2020 roku liczba wypłat z bankomatów, w oddziałach banków oraz w sklepach (poprzez usługę cashback), była najniższa w historii publikowanych danych i wyniosła „jedynie" 112 mln. Właśnie wtedy, po raz pierwszy w historii, wartość transakcji kartami płatniczymi przewyższyła wartość tych wykonywanych przy użyciu tradycyjnej metody płatności. To jednak nie wszystko. Z raportu o systemie płatniczym w Polsce, wykonanego na zlecenie NBP wynika, że udział płatności gotówkowych w Polsce spadł od 2005 roku z 98% do 57%. Takie dane to dowód na to, że bezgotówkowe metody płatności mają coraz większe znaczenie, nie tylko dla branży e-commerce.

Przyszłość płatności gotówkowych

Wiele wskazuje na to, że proporcje pomiędzy płatnościami wykonywanymi tradycyjną metodą a tymi realizowanymi bezgotówkowo, będą się zmieniać – oczywiście na korzyść alternatyw dla gotówki. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest nieunikniony postęp technologiczny, rozwój rynku e-commerce, zmiana trendów konsumenckich oraz stylu życia klientów banków. Tak potężne globalne zmiany wymuszą dalszą ewolucję płatności.

Co dziś grozi gotówce?

Skoro Polacy coraz częściej rezygnują z gotówki, jakie środki płatnicze wybierają? Dziś najsilniejszymi alternatywami dla gotówki są:

W kolejnych akapitach przyjrzymy się szczegółowo każdemu z nich.

Karty płatnicze

Karty płatnicze to najpopularniejsze i najbardziej rozpoznawalne narzędzia służące do wykonywania płatności bezgotówkowych. Na polskim rynku funkcjonują już od… 30 lat. Pierwszą kartę płatniczą VISA Business (dla klienta biznesowego) wydał w 1991 roku Bank Inicjatyw Gospodarczych SA. Pierwszą kartę dla klienta detalicznego — kartę VISA Classic — dwa lata później wprowadził Bank Pekao S.A. Dziś Polacy mają w swoich portfelach aż 35,8 mln kart debetowych i niemal 5,9 mln kart kredytowych.

Dlaczego warto używać kart płatniczych?

Przy pomocy karty płatniczej, szybko, wygodnie i bezpiecznie zrobisz zakupy w punktach handlowych — stacjonarnych i internetowych, wypłacisz pieniądze z bankomatu, zrealizujesz subskrypcje i płatności cykliczne oraz skorzystasz z usługi płatności kartą przez telefon — IVR. Dzięki plastikowemu portfelowi zabezpieczysz także swoje pieniądze przed nieuczciwymi sprzedawcami. Wszystko dzięki usłudze Chargeback (obciążenie zwrotne lub odwrotne obciążenie).

Dzięki Chargeback odzyskasz pieniądze za zakupy lub usługi, jeśli:

  • sprzedawca nie dostarczył produktu, za który zapłaciłeś;
  • produkt jest wadliwy;
  • sprzedawca pobrał zbyt wysoką kwotę z karty;
  • na zestawieniu transakcji kartą figurują operacje, których nie wykonałeś;
  • sprzedawca pobrał opłaty za produkt lub usługę niezgodną z opisem;
  • doszło do jakiejkolwiek sytuacji, w której dochodzenie praw bezpośrednio u sprzedawcy jest niemożliwe.

Płatności pay by link

Płatności pay by link to metoda płatności bezgotówkowych wykorzystywana przede wszystkim przez sklepy internetowe, portale ogłoszeniowe i aukcyjne. Wybierając płatność pay by link, kupujący otrzyma link do zapłaty. Ten przeniesie go na formatkę płatniczą operatora, a następnie — po dokonaniu wyboru banku — bezpośrednio na stronę logowania. Aby sfinalizować płatność, klient musi jedynie zatwierdzić transakcję poprzez podanie kodu weryfikacyjnego.

Dlaczego warto płacić przy pomocy pay by link?

Zwolennicy zakupów przez internet dzięki metodzie pay by link mogą zapłacić za zakupy szybko, wygodnie i bardzo łatwo. Dane w formularzu uzupełniane są automatycznie, co zwiększa komfort płatności, eliminując ryzyko błędów. Dzięki temu, że sprzedawca otrzymuje powiadomienie o transakcji i opłaceniu zamówienia w ciągu zaledwie kilkudziesięciu sekund, może zareagować maksymalnie szybko i w ekspresowym tempie przygotować i wysłać zamówienie.

Jeśli jesteś właścicielem biznesu e-commerce, wdrożenie płatności pay by link powinno być nie wyborem, lecz absolutną koniecznością. Przelewy stanowią ok. 80% płatności online realizowanych w polskim e-commerce. Duża liczba obsługiwanych banków, wraz z pełną automatyzacją procesu i intuicyjną obsługą, znacząco zmniejszają ryzyko porzucenia koszyka zakupowego.

Zobacz również:
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. I
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. II
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. III

Portfele elektroniczne

Portfele elektroniczne, zwane także portfelami cyfrowymi, to cyfrowy odpowiednik tradycyjnych portfeli. Instalując e-portfel:

  • wpłacisz i wypłacisz pieniądze;
  • zapłacisz za zakupy i usługi;
  • prześlesz środki do innego e-portfela;
  • podepniesz do niego karty płatnicze.
Dlaczego warto korzystać z portfela elektronicznego?

Portfele elektroniczne dają możliwość szybkiego i bezpłatnego przesyłania pieniędzy — zarówno do innego portfela, jak i na konto sprzedawcy. W przeciwieństwie do płatności pay by link wykonywanie płatności z e-portfela nie wymaga logowania do systemu bankowości internetowej i autoryzacji transakcji. Używanie portfeli elektronicznych zapewnia także wysoki poziom anonimowości. Pozwala również realizować transakcje w obcych walutach, po korzystnym kursie.

BLIK

System BLIK to prawdziwa rewolucja w transakcjach bezgotówkowych. Dzięki niemu wykonasz ekspresową płatność w sklepie stacjonarnym i internetowym oraz zrealizujesz szybkie przelewy i wypłaty z bankomatów przy pomocy jednorazowych 6-cyfrowych kodów, ważnych jedynie 2 minuty. Szybki, wygodny, bezpieczny – metoda płatności BLIK w ekspresowym tempie zdobyła bardzo wielu zwolenników. Przez 5 lat funkcjonowania na rynku klienci wykonali 353 milionów transakcji BLIK-iem. 9 maja 2021 roku, po ponad 6 latach funkcjonowania BLIK-a, zrealizowano miliardową transakcję tą metodą. Aby korzystać z BLIK-a, konieczne jest zainstalowanie na smartfonie aplikacji mobilnej.

Dlaczego warto używać BLIK-a?

BLIK umożliwia realizację transakcji bezgotówkowych, przy pomocy aplikacji mobilnej zainstalowanej na smartfonie. Dzięki BLIK-owi:

  • zapłacisz za towary i usługi w internecie;
  • zapłacisz za towary i usługi w stacjonarnych punktach handlowych;
  • wypłacisz pieniądze z bankomatu;
  • prześlesz pieniądze na numer telefonu, nie mając przy sobie portfela ani karty płatniczej — wygodniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Jeśli jesteś właścicielem biznesu e-commerce, musisz wiedzieć także, że to właśnie BLIK jest najbardziej pożądaną przez klientów sklepów internetowych metodą płatności. Taką odpowiedź wskazało aż 30% respondentów raportu „Polski e-commerce 2020”, zrealizowanego na zlecenie Przelewy24. BLIK wyprzedził nawet znane i lubiane szybkie przelewy (27%) i płatności kartą (21%). Wdrożenie BLIK-a przyniesie więc wymierne korzyści nie tylko Twoim klientom, ale także Tobie.

Przeczytaj również:
Program lojalnościowy jako sposób na zachęcenie klientów do powrotów do e-sklepu – co warto wiedzieć?

Płatności odroczone

Dzięki płatnościom odroczonym możesz zapłacić za zakupy nawet 54 dni po złożeniu zamówienia (dzięki limitowi odnawialnemu P24NOW), bez dodatkowych kosztów. Możesz także rozłożyć płatność na wygodne do spłaty raty. Taka forma płatności przynosi wymierne korzyści zarówno kupującym, jak i właścicielom sklepów internetowych.

Płatności odroczone — dlaczego warto?

Płatności odroczone to świetne rozwiązanie dla osób, które chcą dokonać zakupu, jednak w danym momencie nie mogą za nie zapłacić. Idealnie sprawdzają się w sytuacji, gdy klient nie dysponuje odpowiednią ilością środków, ale nie chce rezygnować z promocji czy sięgać po oszczędności. Ich wprowadzenie może więc znacznie zwiększyć wartość koszyka zakupowego i poprawić wyniki sprzedażowe.

Jeśli jesteś właścicielem biznesu e-commerce, wdrożenie płatności odroczonych pomoże Ci zwiększyć konwersję i zmniejszy prawdopodobieństwo porzucenia koszyka zakupowego. Wszystko dzięki weryfikacji klienta w czasie rzeczywistym oraz szybkiej i intuicyjnej konstrukcji procesu płatności.

Zobacz też, jakie korzyści przynosi remarketing w sklepach e-commerce.

Specyfika każdego z bezgotówkowych środków płatniczych jest nieco inna. Każdy stworzono bowiem z myślą o zaspokojeniu konkretnych potrzeb użytkowników. Jeśli chcesz ograniczyć płatności gotówkowe lub zupełnie zrezygnować z używania banknotów i monet, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś w pełni wykorzystywał potencjał alternatyw. Płać wygodnie BLIK-iem i kartą płatniczą, realizuj szybkie transakcje pay by link, reguluj płatność za produkty nawet kilkadziesiąt dni po zakupie.

Przeczytaj również:
Piki sprzedażowe w branży RTV/AGD – jak je wykorzystać? – cz.1
Piki sprzedażowe w branży RTV/AGD – jak je wykorzystać? – cz.2

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW