Blog

Blog
18.05.2021

Remarketing (zwany także retargetingiem) to ogół działań, które pomogą Ci dotrzeć do osób, które odwiedziły Twój sklep internetowy lub w inny sposób zareagowały na Twoje działania marketingowe, jednak nie wykonały pożądanej aktywności. Czym remarketing jest w praktyce i jak przebiega? Jak w pełni wykorzystać jego potencjał? Podpowiadamy.

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z ekskluzywną odzieżą dla kobiet. Jeśli Twoja klientka porzuci koszyk zakupowy (czyli umieści produkty w koszyku, jednak nie dokończy procesu zakupowego), stracisz szansę na finalizację transakcji. Dzięki remarketingowi masz jednak szansę ją odzyskać.

Czym jest remarketing?

Remarketing to ogół działań, mających na celu dotarcie do potencjalnych klientów, którzy mieli kontakt z Twoją marką, jednak z jakichkolwiek powodów nie wykonali pożądanego działania, np. nie kupili produktu lub nie zapisali się do listy mailingowej. Dzięki działaniom remarketingowym przypomnisz im o swoim sklepie i przedstawisz interesującą ich ofertę.

Rodzaje remarketingu

Remarketing może przybierać formę remarketingu prostego lub remarketingu zaawansowanego.

  • Remarketing prosty – ma na celu skierowanie odbiorcy do Twojego sklepu internetowego, bez analizy tego, w jaki sposób zachował się na stronie i jakie ruchy wykonał. Takie narzędzie jest szczególnie polecane małym sklepom internetowym. Nie wymaga bowiem zaawansowanych prac deweloperskich, a zdaniem przedsiębiorców przynosi porównywalne lub nawet lepsze efekty niż standardowa kampania Google Ads.
  • Remarketing zaawansowany – odbiorca otrzymuje spersonalizowany przekaz, stworzony na podstawie analizy jego zachowania w sklepie. Remarketing zaawansowany jest szczególnie polecany dużym sklepom internetowym, z liczbą miesięcznych UU (Unikalnych Użytkowników) na poziomie 50 000.

Remarketing w praktyce

Aby wyjaśnić praktyczny aspekt remarketingu, posłużymy się konkretnym przykładem.

Od kilku dni Karolina planowała kupno letnich butów. W poszukiwaniu idealnego modelu odwiedziła kilka sklepów internetowych. Będąc pod wrażeniem ogromu atrakcyjnych dla oka produktów zdała sobie sprawę, że… najchętniej kupiłaby je wszystkie. Chwilę potem przyszedł kolejny, tym razem zdecydowanie mniej budujący wniosek. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż kupowanie butów przy użyciu karty kredytowej, będzie poczekanie na przelew od pracodawcy, który powinien nadejść w ciągu kilku dni. Z wizją sfinalizowania zakupów w niedalekiej przyszłości, kobieta porzuciła wszystkie koszyki zakupowe. Sprzedający nie pozwolili jej jednak zapomnieć o wybranych produktach. Przez kolejne dni przy okazji przeglądania Facebooka i słuchania muzyki na YouTube, Karolinie wyświetlały się reklamy butów. Co ważne, były to dokładnie te modele, które oglądała. W ten sprytny sposób, poprzez działania remarketingowe, sprzedawcy chcieli przypomnieć niezdecydowanej klientce o swoich produktach, zachęcając ją do powrotu do sklepu.

Jak to możliwe, że namierzyli Karolinę tak precyzyjnie?

Jak działa remarketing?

Możliwość precyzyjnego skierowania przekazu reklamowego do konkretnego klienta jest możliwy dzięki ciasteczkom (z ang. cookies). Kluczem do sukcesu jest wyposażenie sklepu internetowego w specjalny skrypt, który zapisze ciasteczko w komputerze odwiedzającego stronę użytkownika. Co ważne, skrypt powinien znaleźć się nie tylko na stronie głównej, ale na poszczególnych podstronach. Dzięki takiej konstrukcji precyzyjnie namierzy produkty, które oglądał klient. A to z kolei zwiększy skuteczność późniejszych działań remarketingowych. Kolejnym krokiem powinno być stworzenie listy remarketingowej w Google Ads, a następnie – uruchomienie kampanii.

Przeczytaj również: Co to jest remarketing i jak wykorzystać go do zwiększenia ruchu na stronie?

Formy remarketingu

Współczesny remarketing może przybierać różne formy. Oto najpopularniejsze:

  • sieć reklamowa – reklamy w sieci Google, to najpopularniejszy sposób realizacji działań z zakresu remarketingu. Użytkownicy, odwiedzając serwisy internetowe będące częścią sieci reklamowej Google, będą oglądać reklamy produktów, na które wcześniej zwrócili uwagę;
  • remarketing video – jak wskazuje nazwa, taka forma remarketingu bazuje na formacie wideo. Kieruje się ją przede wszystkim do użytkowników serwisów typu YouTube, którzy uprzednio odwiedzili kanał reklamodawcy;
  • e-mail remarketing – e-mail remarketing to skuteczny sposób, aby przypomnieć klientowi o zamówieniu, którego nie sfinalizował. Lekka forma przekazu, prowadzona w dostosowanym do grupy docelowej tonie, wywoła pozytywne skojarzenia z marką i zachęci klienta do ponownej wizyt w sklepie. Pamiętaj jednak, aby nie wysyłać więcej niż 2-3 e-maili. Jeśli Twój odbiorca otrzyma za dużo komunikatów, osiągniesz odwrotny efekt od zamierzonego;
  • remarketing mobilny – remarketing mobilny jest kierowany do klientów, którzy odwiedzili Twoją aplikację mobilną, jednak nie wykonali pożądanego ruchu. Podczas korzystania z innych aplikacji, będą widzieć reklamę Twojej.

Remarketing – czy to dobra inwestycja?

Skuteczność działań remarketingowych może być naprawdę wysoka. Pod warunkiem, że będziesz korzystał z niego w przemyślany i umiejętny sposób. Jakie działania wdrożyć, aby zwiększyć sukces remarketingu?

  • Otaguj każdą podstronę – dzięki takim działaniom precyzyjnie dostosujesz przekaz remarketingowy do realnych oczekiwań i potrzeb klienta. Bez względu na to, na którym etapie porzucono koszyk zakupowy. Zwiększysz również prawdopodobieństwo konwersji i zachęcisz do pozytywnego odbioru reklamy (reklamodawca proponuje produkt, którego klient potrzebuje).
  • Wykorzystaj w reklamie coś, co zachęci klienta – może to być, np. kod rabatowy czy wartościowy z punktu widzenia konsumenta gratis. Taka zachęta zwiększy prawdopodobieństwo, że tym razem Twój klient włoży do koszyka produkt i sfinalizuje zakup.
  • Posługuj się promocją – promocja w bardzo szybki sposób jest w stanie przyciągnąć klientów do Twojego sklepu. Planując działania remarketingowe, koniecznie wykorzystaj jej potencjał.
  • Pamiętaj o CTA (ang. Call To Action) – aby osiągnąć najlepsze efekty, w kreacji remarketingowej użyj CTA, czyli po polsku wezwania do działania. Może brzmieć ono, np. Wejdź na stronę i wypróbuj, Kup teraz, Kliknij i sprawdź sam. Dzięki CTA sprytnie (i skutecznie) podpowiesz odbiorcy, jaki krok ma wykonać.

Przeczytaj również:
Piki sprzedażowe w branży RTV/AGD – jak je wykorzystać? – cz. 1
Piki sprzedażowe w branży RTV/AGD – jak je wykorzystać? – cz. 2

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW