Zakładanie i konfiguracja konta Google Analytics — poradnik krok po kroku

Praktyczny poradnik e-commerce
06.03.2020

Najchętniej wybieranym narzędziem do zbierania danych o użytkownikach stron internetowych jest dziś bez wątpienia Google Analytics. Według raportu Conversion, korzysta z niego aż 90% respondentów. Poza tym, większość właścicieli e-commerce uważa, że odpowiednie wykorzystanie wiedzy o zachowaniu klientów sklepu internetowego istotnie przyczynia się do zwiększenia prowadzonej w nim sprzedaży. Bez wątpienia faktem jest, że założenie konta Google Analytics i jego odpowiednia konfiguracja pozwolą na gromadzenie i analizę wielu niezbędnych statystyk.

Zakładanie konta Google Analytics

Procedura założenia konta Google Analytics zamyka się w kilku krokach. W celu uzyskania do niego dostępu, należy zarejestrować się na stronie google.com/analytics. Następnie, klikając ikonę Sign for free lub Log in, użytkownik zostaje przekierowany do podstronę, na której może wybrać interesującą go usługę – w tym wypadku Analytics.

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie odpowiednich pól, w których wpisywane są m.in.:

  • rodzaj działalności (aplikacja lub strona internetowa)
  • nazwa konta
  • nazwa witryny internetowej
  • adres URL witryny, która ma być śledzona
  • kategoria branży odpowiadająca prowadzonej działalności
  • strefa czasowa

Po wprowadzeniu wszystkich danych niezbędne jest zaakceptowanie zgody, regulaminu i polityki RODO w celu wygenerowania specjalnego kodu śledzącego, indywidualnego dla każdej ze stron.

Wdrożenie kodu śledzącego Google Analytics

Kod śledzący to usługa, która po aktywacji na koncie Google Analytics pozwala na zbieranie informacji dotyczących wszelkich udostępnianych przez użytkowników danych. Aby taki kod spełniał swoją funkcję, należy go jednak prawidłowo zaimplementować. Możliwe jest umieszczenie go ręcznie w specjalnej sekcji „head” przez CMS albo wykorzystanie w tym celu kodu HTML. Innym sposobem wdrożenia modułu jest posłużenie się specjalnym narzędziem od Google, pod nazwą Google Tag Manager. Ponadto, na hostingach z domeną dostępnych jest dziś wiele wtyczek ułatwiających optymalizację kodu śledzenia. Można wśród nich znaleźć również takie, które umożliwiają dodanie skryptu automatycznie, z poziomu CMS-a i bez konieczności zagłębiania się w kod strony.

Ustawienia śledzenia celu dla e-commerce

Na każdym koncie Google Analytics możliwe jest zdefiniowanie 20 różnych celów, których spełnienia oczekuje się od użytkowników odwiedzających witrynę. W przypadku branży e-commerce, do najważniejszych należą: złożenie zamówienia, sfinalizowanie transakcji i zwiększenie wartości koszyka. Właściwe skonfigurowanie śledzenia celów w e-commerce daje użytkownikom usługi szansę na pozyskiwanie informacji m.in. na temat ilości odwiedzających stronę, ich aktywności, a także ścieżek, którymi dochodzą do rezultatów tych działań.

Moduł śledzenia dla e-commerce wymaga specjalnego opracowania i wygląda nieco inaczej niż standardowy kod, w początkowej fazie generowany przez Google Analytics. Mimo to, proces jego implementacji również można przeprowadzić zaledwie w kilku krokach.

W preferencjach użytkownika wybiera się w tym celu opcję dedykowaną ustawieniom e-commerce, a następnie wariant Śledzenie e-commerce. W kolejnym kroku, użytkownik identyfikuje w witrynie podstronę z potwierdzeniem złożenia zamówienia (ang. thank you page).

Ostatni etap polega na umieszczeniu w kodzie podstrony odpowiedniego skryptu śledzącego Google Analytics. W tym wypadku jego standardową wersję urozmaica się o 3 funkcje:

  • _addTrans – gromadzi dane dotyczące wykonanych przez konsumenta czynności, zapisując je w postaci pliku cookie na jego dysku. W tym wypadku wykorzystywane są m.in. takie parametry jak: unikalny numer zamówienia, nazwa pośrednika transakcji, wartość zamówienia, koszt dostawy czy lokalizacja;
  • _addItem – zbiera jeszcze bardziej szczegółowe dane (m.in. kod produktu, nazwę produktu, cenę czy kategorię), dopisując je do utworzonego pliku cookie;
  • _trackTrans – komunikuje się z serwerem Google w celu przesyłania informacji dotyczących wykonanych przez użytkowników czynności, zapisanych w pliku cookie.

Nadawanie uprawnień do konta Google Analytics

Kolejnym ważnym elementem konfiguracji jest nadawanie uprawnień w Google Analytics. Zaleca się, by dostęp do narzędzia miało dwóch administratorów. Takie działanie jest wskazane, ze względu na ryzyko wystąpienia okoliczności losowych, które mogłyby doprowadzić do utraty dostępu do statystyk strony. Uprawnienia można powierzyć na 3 różnych poziomach. Użytkownicy mogą więc mieć dostęp kolejno do: konta, usługi lub widoku.

W zależności od uprawnień, które chcemy przyznać poszczególnym osobom, możemy zdecydować się na jedną z czterech opcji:

  • zarządzanie użytkownikami — dodawanie i usuwanie kont oraz zarządzanie nimi;
  • edycja — korzystanie z funkcji administracyjnych i udogodnień związanych z raportami;
  • współpraca — wspólna praca na udostępnionych materiałach, a także dostęp do wszelkich działań związanych z zasobami osobistymi;
  • odczyt i analiza — wyświetlanie danych i raportów oraz manipulacja zawartymi w nich danymi.

Lista wykluczeń stron odsyłających i haseł

Odpowiednia konfiguracja konta Google Analytics umożliwia nie tylko gromadzenie statystyk, ale również eliminację błędów w ich zbieraniu. Jednym z działań, które przyczyniają się do pozyskiwania bardziej precyzyjnych danych, jest bowiem wykluczenie konkretnych stron odsyłających, a kwestia ta na ogół dotyczy własnych domen i subdomen. W ten sposób użytkownicy poruszający się w obrębie danej witryny nie będą z każdym dokonanym przekierowaniem generowali dla serwisu nowych sesji.

Wykluczenia bardzo często stosuje się także dla różnych domen obsługujących płatności. Oznacza to, że po realizacji transakcji, gdy użytkownik zostaje skierowany z powrotem na domenę sklepu, nowa sesja również nie jest naliczana. Listę wykluczeń należy opracować nie tylko dla domen, ale również dla konkretnych haseł. Najczęściej, będą one związane z nazwą strony i wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę zamiast adresu www.

Łączenie usług reklamowych w Google Analytics

Wiele sklepów decyduje się na uruchomienie reklam AdWords, w celu pozyskania większej liczby klientów. Warto wówczas wiedzieć, że Google umożliwia łączenie ze sobą różnych usług, a zintegrowanie konta Analytics z narzędziem reklamowym daje wiele korzyści. W ten sposób, dane o zachowaniu klienta po kliknięciu w reklamę są przenoszone do statystyk Analytics. Opcja pozwalająca na zaobserwowane tej zależności dostępna jest na koncie użytkownika, w kategorii Administracja. Aby ją aktywować, należy kliknąć polecenie: Usługa i wybrać Google Ads – łączenie.

Innymi narzędziami, które Google pozwala zintegrować, są m.in. AdSense oraz AdExchange. Połączenie się z tymi programami to szansa na pozyskiwanie danych z wyświetlanych kontekstowych reklam tekstowych, banerowych czy wideo.

Podsumowanie

Zakładając konto Google Analytics, warto pamiętać, że samo podłączenie strony nie jest działaniem wystarczającym. Potencjał tego narzędzia można bowiem wykorzystać poprzez odpowiednią jego konfigurację. Niezbędne jest więc wdrożenie odpowiedniego dla branży e-commerce modułu śledzącego. Ważne staje się również nadanie uprawnień współpracownikom czy połączenie z kontem dodatkowych usług reklamowych. Analityka jest dziś nieodłącznym działaniem podczas prowadzenia biznesu w sieci. Przedsiębiorcy podchodzący kompleksowo do tego tematu, korzystają z kilku różnych programów, wykorzystując je również do pozyskiwania danych jakościowych czy wyników testów A/B. Więcej na ten temat można się dowiedzieć z artykułu Analityka internetowa w e-sklepie – co, jak i czym mierzyć.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW