Blog

Blog
02.12.2021

Po wakacjach w branży e-commerce zaczyna się odliczanie do Bożego Narodzenia. To niewątpliwie najintensywniejszy czas w roku i okres kluczowy dla sklepów internetowych. Aby zapewnić płynność operacyjną, konieczne jest podjęcie właściwych działań nie tylko przed Wigilią, ale także przed sylwestrem. Ludzie realizują w tym czasie świąteczne vouchery, wymieniają prezenty czy cieszą się wolnymi chwilami, co przekłada się na ogromny potencjał sprzedażowy.

Zoptymalizuj stronę – pierwsze wrażenie w sieci jest zwykle tym ostatnim

O ile w relacjach biznesowych klienci są w stanie zaoferować partnerom „kredyt zaufania”, w przypadku zakupów internetowych, zwykle okazuje się to bardzo trudne. Pierwsze wrażenie, jakie zrobi Twój e-sklep na odwiedzających, ma ogromny wpływ na ich zachowanie podczas kolejnych zakupów. Szczególnie w okresie świątecznym, kiedy na stronę trafia wielu nowych użytkowników, należy zadbać o optymalizację witryny. Boże Narodzenie to dla klientów wyjątkowy czas, i to nie tylko z uwagi na nastrój oraz prezenty, ale także nerwy i potężny stres, który nasila się wśród kupujących, także online. Listy zakupów, oczekiwania, a przede wszystkim brak czasu – to obniża poziom ich cierpliwości, dlatego drugiej szansy (jeśli zawiedzie pierwsze wrażenie) może już nie być.

Aby zapewnić klientom pozytywne doświadczenie zakupowe:

  • Zadbaj o responsywność strony. Wśród kupujących online, od kilku lat obserwuje się wzrost użytkowników mobilnych i ta tendencja będzie rosnąć, co potwierdzają dane z globalnego raportu Digital 2021. Już teraz na świecie 5,22 miliarda ludzi korzysta ze smartfonów, z czego 76,8% robi zakupy online. W okresie świątecznym, kiedy niemal każdy walczy z czasem, Twój sklep internetowy musi działać sprawnie – to jest priorytet. Oznacza to, że ma spełniać potrzeby Twoich klientów, a więc być responsywny, czyli dostosowany do urządzeń przenośnych pod względem wizualnym i funkcjonalnym. Tylko w ten sposób zwiększasz ruch, zapewniając realny wzrost sprzedaży Jeśli zdjęcia, teksty i inne elementy strony nie skalują się automatycznie do rozdzielczości smartfona czy tabletu, potencjalni klienci bardzo szybko porzucą koszyk, opuszczą stronę i przejdą do konkurencji.
  • Page speed – test szybkości. Szybkość ładowania stron to kolejny ważny element skutecznej sprzedaży. Niezależnie od tego, jak atrakcyjnie będziesz promować swoje produkty, jeśli serwis nie będzie działać poprawnie, zniechęci odwiedzających i zmusi potencjalnych klientów do rezygnacji z zakupów. Dla nich czas jest kluczowy. Zakupy online mają być wygodne i szybkie – ich zaletą jest przecież to, że omijając korki i kolejki, można zaoszczędzić dużą ilość czasu, zwłaszcza w okresie świątecznym. Poza tym Google potwierdza, że im krótsze ładowanie strony, tym dłuższe sesje, co z kolei zwiększa współczynnik konwersji i szansę na sfinalizowanie zakupów.

Kolejną zaletą szybkiego ładowania się strony jest jej pozycja w rankingach Google – witryna zyskuje lepszy zasięg i więcej osób ją odwiedza. Pamiętaj, zadowoleni klienci będą wracać, zwłaszcza w okresie świątecznym, który nasila ruch. Więc jeśli nie chcesz ich stracić, testuj swój e-sklep w każdy możliwy sposób, by był przyjazny dla urządzeń mobilnych.

Zwiększ funkcjonalność e-commerce i komfort zakupów

W okresie świąt, kiedy zwiększa się liczba zamówień, dobrze zaplanowana realizacja sprzedaży e-commerce jest warunkiem sukcesu. Dotyczy to zarówno zwiększenia personelu tymczasowego (do obsługi rosnącej liczby wysyłek), jak i komunikacji online, ale też aktualizacji na stronie. Aby zapewnić sprawną obsługę klientów i nie przegapić pików sprzedażowych, trzeba realistycznie zarządzać całym procesem i przygotowywać się do tego jak najwcześniej.

  • Przyjazny proces zakupowy
    Pamiętaj, że jednym z głównych powodów, dla którego kupujący porzucają koszyk, jest zbyt długi lub zbyt skomplikowany proces realizacji transakcji. Zadbaj o to, aby go jak najbardziej uprościć i, aby uwzględniał potrzeby oraz możliwości każdej grupy wiekowej – nie tylko tej, która najsprawniej operuje technologiami i najczęściej kupuje w sieci. Wraz z popularnością zakupów online, rośnie również liczba odbiorców powyżej 55. roku życia, którzy także robią zakupy w sieci. Są bardzo atrakcyjną grupą docelową dla reklamodawców i przedsiębiorców e-commerce, szczególnie w branży elektroniki, odzieżowej oraz Health & Beauty.
  • Rozważ wdrożenie dodatkowych opcji, takich jak:
    • płatności bez konieczności rejestracji konta, aby złożyć zamówienie,
    • nowoczesne płatności mobilne tj. BLIK czy Google Pay, Apple Pay,
    • udostępnienie klientom metod płatności odroczonych, pozwalających na złożenie zamówienia bez wykorzystywania środków z konta, może poprawić konwersje sklepu i uatrakcyjnić ofertę, zapewniając większą jej dostępność i realny komfort zakupów,
    • wprowadzenie darmowych dostaw, dodatkowych punktów odbioru bądź włączenie innych firm kurierskich w proces logistyki.

Zaplanuj promocję kompleksowo

Wielokierunkowe podejście do sprzedaży uwzględnia każdy z jej elementów, zaczynając od e-maila z porzuconym koszykiem, przez kampanie marketingowe w Google i remarketing, a kończąc na integracji sklepu z Facebookiem i Instagramem. Narzędzia promocyjne skutecznie wspierają e-commerce i przekonują kupujących do zakupu, a sprzedawcom, którzy budują wokół marki zaangażowaną społeczność – pozwalają osiągać doskonałe wyniki sprzedażowe.

  • Omnichannel (Omni-commerce)
  • To inaczej wielokanałowość – jeden z topowych trendów w e-commerce w 2021 r. Polega on na dostarczeniu konsumentowi możliwości zakupowych za pośrednictwem kilku kanałów w obszarze tej samej marki bądź firmy. W praktyce oznacza to zintegrowanie usług online (e-sklep, portale społecznościowe, platformy zakupowe) i offline (sklepy stacjonarne), co w okresie świątecznym może być to skutecznym wsparciem dla nasilonej sprzedaży. Konsument, zmieniając kanały, ma w ten sposób możliwość kompleksowego zapoznania się z ofertą oraz najwygodniejszego dla siebie sposobu realizacji zamówienia.

  • Visual Merchandiser
  • Boże Narodzenie to czas, który powinien odzwierciedlić się wizualnie w Twoim sklepie. Wstaw świąteczne kreacje w obszar logo, slajd z życzeniami lub animacje. Możesz również kontrolować sposób wyświetlania produktów w interfejsie użytkownika, korelować je z jego wyborami i odpowiednio sortować zgodnie z przyjętą strategią.

  • Przewodnik po zakupach
  • Jeśli nie masz pewności, czy oferta Twojego sklepu jest wystarczająco widoczna i dociera do potencjalnych klientów lub masz w swoim asortymencie produkty, które nie są zbyt często kupowane (a sprawdziłyby się w roli prezentu) święta mogą być doskonałą okazją na podnieniesie wskaźników sprzedaży. Planując świąteczny content i udostępniając, np. przewodnik po prezentach, inspirujesz kupujących atrakcyjnymi zestawami i dostarczasz pomysły na podarunek dla bliskich. Możesz to zrobić za pośrednictwem mediów społecznościowych czy newsletterów, a także stosując pop-upy, banery i landingi.

  • Oferty specjalne i dodatkowe rabaty
  • Wszystkie dedykowane akcje – czy to konkursy, czy karty rabatowe lub pakiety – warto dodatkowo promować. Prezentowanie ich w interesujący sposób i eksponowanie na stronie, będzie zachęcać do działania. Warto zamieścić w widocznym miejscu także i przypomnienie o upływającym czasie – co może skłonić klientów do skorzystania z wyjątkowej oferty.

Dla wielu przedsiębiorców działających w e-commerce, to będą dopiero pierwsze czy drugie święta online. Poza wyzwaniami i możliwościami, jakie ten czas ze sobą niesie, jest to także szansa na zdobycie cennych danych o konsumentach i ich preferencjach. Odpowiednie wykorzystanie tych informacji pozwoli Ci zbudować fundamenty na kolejne miesiące i skutecznie zwiększać przychody, bez względu na sezon.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW