Blog

Blog
08.11.2021

Gdy w 2016 roku, podczas Igrzysk w Rio, zaprezentowano różne urządzenia płatnicze, w tym technologię ubieralną, ludzie byli bardzo zaskoczeni. Płatności mobilne i zbliżeniowe dopiero zaczynały się upowszechniać, a już prezentowane były alternatywy dla nich, takie jak opaski płatnicze, pierścienie czy zegarki. Dzisiaj — ponad 5 lat później — płatności wearables oraz mobilne są standardem.

Czym właściwie są płatności wearables?

Płatności wearables to nic innego jak bezdotykowe opłacanie zakupów, za pomocą urządzeń mobilnych oraz tzw. technologii ubieralnej. Szczególnie w ostatnich miesiącach, za sprawą pandemii COVID-19, zyskały wielu zwolenników. A to z kolei sprawiło, że technologia ubieralna zaczęła stawać się normą.

Płatności wearbles są odpowiedzią na potrzeby konsumentów pragnących innowacyjnych, ułatwiających życie gadżetów. Bransoletka, zegarek, krawat czy pierścionek, którymi można zapłacić za zakupy, są właśnie takimi gadżetami – praktycznymi i funkcjonalnymi, a przy tym zaawansowanymi technologicznie (co dla wielu jest zaletą samą w sobie).

Czy konsumenci są otwarci na innowacje?

Rozwiązania wearables to kolejny krok w stronę ułatwienia konsumentom codziennego funkcjonowania. Ich używanie jest są o wiele wygodniejsze i szybsze niż np. płatność kartą, ponieważ właściciel zegarka czy bransoletki nie musi wyciągać portfela czy szukać karty w torebce.

Polacy przodują pod względem otwartości na innowacje na arenie międzynarodowej. Według raportu 451 Research, aż 78% Polaków jest gotowych na korzystanie z płatności zbliżeniowych i preferuje właśnie taką formę płatności. Wysoko w rankingu znajdują się także Australijczycy — w przypadku mieszkańców tego kraju wynik to 64%. Co trzeci Polak wybiera płatności zbliżeniowe podczas codziennych zakupów. Informacja ta nie oddaje jednak pełnej skali zjawiska. Warto wiedzieć, że aż 79% mieszkańców Polski placi zbliżeniowo przynajmniej raz w tygodniu, co jednoznacznie świadczy o tym, że nasi rodacy są gotowi na innowacje.

Nowe technologie są bezpieczne

Na samym początku każda innowacja rodzi wiele pytań i wątpliwości. Zanim klienci zdecydują się na korzystanie z danej technologii, szukają miarodajnych badań i danych, które potwierdzą jej bezpieczeństwo. Wraz z rozwojem płatności wearbles także pojawiło się pytanie, na ile są one bezpieczne.

Wielu operatorów wykorzystuje już zaawansowane technologie tokenizacji, co oznacza, że numery kart są zapisywane na urządzeniu mobilnym w postaci tokenu. W przypadku kradzieży opaski, pierścienia czy innego urządzenia płatniczego, wystarczy zablokować taki token na telefonie, bez konieczności angażowania w cały proces banku. W praktyce bezpieczeństwo korzystania z technologii ubieralnych jest więc na porównywalnym poziomie do płatności kartą.

Sprawdź: jakie kroki należy wykonać w przypadku kradzieży telefonu z aplikacją płatniczą.

Perpetual authorization jako droga ku przyszłości

Innowacyjną opcją, pozwalającą użytkownikom zabezpieczyć środki na koncie, jest tzw. perpetual authorization. Cały system opiera się na wykorzystaniu biometrii, która umożliwia technologii zainstalowanej np. w opasce czy pierścieniu, rozpoznanie swojego prawowitego właściciela poprzez m.in. odcisk palca. Jeśli dane urządzenie nie rozpozna użytkownika, nie dojdzie do finalizacji transakcji.

Co dalej?

W 2020 roku na całym świecie dokonano zakupów za pomocą urządzeń ubieralnych na wartość 500 mld dolarów, a ta liczba z każdym rokiem ma rosnąć prawie dwukrotnie. Na świecie pojawiają się stacjonarne sklepy bezobsługowe. Amazon stopniowo buduje supermarkety, w których wystarczy ściągnąć rzecz z półki i wyjść, a płatność zostanie zrealizowana automatycznie. W Polsce pierwsze próby wykorzystania technologii ubieralnej i stworzenia całkowicie samoobsługowych sklepów podjęła Żabka. W Poznaniu już funkcjonuje całodobowy sklep tej sieci, w którym próżno szukać sprzedawców, kas czy terminali. Płatności realizowane są dzięki kodom QR i dedykowanej aplikacji. Można więc przypuszczać, że z roku na rok projektów tego typu będzie przybywać, aż staną się one nowym standardem.

Rozpowszechnienie się płatności wearables jest naturalną odpowiedzią rynku na potrzeby konsumentów. W kolejnych latach możemy spodziewać się zaś szerszych możliwości ich wykorzystywania.

Sprawdź także nasz artykuł, z którego dowiesz się, jak podnieść konwersję w swoim sklepie internetowym.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW