Jednym z najważniejszych wskaźników dla właścicieli e-commerce’ów jest współczynnik konwersji. To właśnie jego wysoka wartość i ciągła poprawa, uważane są za sukces poszczególnych kampanii reklamowych, a nawet warunek powodzenia całego biznesu. Podniesienie wartości tego wskaźnika jest procesem trudnym i czasochłonnym, jednak cel ten jest jak najbardziej możliwy do osiągnięcia. Aby tego dokonać, należy kompleksowo i skrupulatnie zadbać o 5 kluczowych elementów.
Optymalizacja strony sklepu internetowego
Pierwsze wrażenie ma znaczenie. W przypadku sklepów internetowych, decyduje o nim szybkość wczytywania strony. Jeśli jest zbyt niska, bardzo prawdopodobne, że klient opuści witrynę jeszcze zanim zdąży się w pełni załadować. Dzieje się tak dlatego, że cierpliwość internautów w tej kwestii to średnio 3-6 sekund. Jeśli jednak prędkość strony jest odpowiednia, kolejnym elementem, o który administratorzy witryn powinni zadbać, jest User Experience (UX), czyli tzw. doświadczenia użytkownika.
W przypadku stron internetowych, najczęściej chodzi o intuicyjny interfejs, przejrzystość witryny oraz funkcjonalność i prostotę dostępnych w jej obrębie procesów. Jeśli użytkownik z łatwością przechodzi przez panel kategorii produktów i dodaje artykuł do koszyka, bardzo istotną kwestią jest również, aby był prawidłowo zaprojektowany. Jego ikona na ogół znajduje się w prawym górnym rogu każdej strony i chcąc uzyskać pozytywny odbiór e-sklepu przez klientów, właśnie tę zasadę należałoby egzekwować.
Po kliknięciu sygnatury z koszykiem, powinny ukazać się wszystkie produkty, które klient wcześniej wybrał. Zestawienie zazwyczaj obejmuje klarownie prezentowaną cenę każdego towaru, sumę całego zakupu, koszty dostawy, a także ewentualny rabat. Wyszczególniony powinien być również przycisk przejścia do płatności z wezwaniem do działania (CTA) np. „zapłać” lub „przejdź do płatności”.
Poza tym, optymalizacja strony to również odpowiednie SEO, czyli m.in. właściwie dobrane słowa kluczowe, przyjazny URL, czy znaczniki meta description, o czym więcej pisaliśmy w artykule 7 rzeczy, o których warto pamiętać w czasie optymalizacji sklepu internetowego.
Intuicyjna ścieżka płatności
Dobrze stworzona strona internetowa z intuicyjnie zaprojektowanym koszykiem, to już spora część sukcesu, która może prowadzić do wysokiego współczynnika konwersji. Jeśli jednak użytkownik napotka problem po przejściu do zakładki „płatność”, ryzyko porzucenia przez niego koszyka i rezygnacji z finalizacji transakcji wyraźnie wzrasta. Często tak się dzieje, gdy podczas wybierania metody płatności, wymaga się od klienta podania zbyt dużej ilości danych lub co gorsza – rejestracji. Czynności te znacznie wydłużają czas dokonywania każdej transakcji. Poza tym, takie działanie może budzić podejrzenia i ostatecznie zniechęcić do dokonania zakupu.
A czego kupujący na tym etapie oczekuje od sklepu? Z reguły chce on jak najszybciej zrealizować zamówienie, najchętniej za pomocą jednego kliknięcia. Takie rozwiązanie rzeczywiście można klientowi zaoferować, na przykład włączając na stronie metodę one-click. Jednak sposobów płatności elektronicznych jest znacznie więcej i warto wdrożyć również takie opcje jak: finalizacja transakcji przez pay-by-link, portfel elektroniczny czy BLIK.
Nowoczesne metody płatności
Na pierwszy rzut oka, wspomniane rodzaje płatności elektronicznych niewątpliwie należą do grupy nowoczesnych rozwiązań. Jednak obecnie można zaliczyć je do standardowych opcji, które posiadać powinna każda witryna zajmująca się sprzedażą online. Na rynek, co jakiś czas wchodzą jeszcze nowsze metody, dostosowane do coraz bardziej specyficznych potrzeb kupujących.
Jednym z takich rozwiązań są płatności odroczone, które zyskują coraz większą popularność i według danych z raportu IGE, w 2019 roku korzystało z nich 14% badanych. To rozwiązanie umożliwia klientom zakup towaru z odłożeniem zapłaty na później – w terminie nawet do 30 dni. Włączając tego typu usługę w sklepie internetowym, można więc znacząco zwiększyć liczbę konwersji i przyciągnąć kupujących, którzy np. nie dysponują w danym momencie określoną ilością środków na koncie.
Kolejną opcją, która może doprowadzić do wzrostu konwersji, ale również poszerzenia grona klientów, są raty online. To rozwiązanie już nie tylko dla tych, którzy chcą dokonać natychmiast drobnego zakupu, ale także dla osób potrzebujących większej gotówki i rozłożenia spłaty w dłuższym terminie. Możliwość ustalenia rat online z pewnością zachęci wielu konsumentów, ponieważ dzięki takiej opcji mogą oni nabyć produkt po okazyjnej cenie lub po prostu skorzystać z łatwej i korzystnej możliwości budowania pozytywnej historii kredytowej.
Analiza raportów Google Analytics i wnioski
Jednym z kluczowych, dla podniesienia współczynnika konwersji, elementów prowadzenia sprzedaży online, jest analiza danych. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wskaźnik ten można zweryfikować w raportach Google Analytics. Właśnie w tym narzędziu, właściciele sklepów internetowych mają bowiem dostęp do wielu wartościowych informacji.
Ich weryfikacja umożliwia dokładne zbadanie, co jeszcze można zrobić w celu poprawy konwersji. Jednak, aby wyciągnąć właściwe wnioski, konieczne jest prawidłowe zbieranie danych przez Google Analytics. W tym celu, należy podjąć poniższe kroki:
- poprawnie zaimplementować kod śledzący za sekcją ,
- włączyć śledzenie e-commerce,
- ustawić filtry,
- zastosować parametr UTM oraz skonfigurować wyszukiwanie w wewnętrznej wyszukiwarce.
Skuteczne kampanie reklamowe Google Ads
Wielu sprzedawców online decyduje się dziś na uruchomienie reklam Google Ads. Niestety, często krok ten wykonywany jest pochopnie i nawet mimo wysokiego budżetu przeznaczonego na kampanię, wyniki mogą być mało satysfakcjonujące. Dzieje się tak w przypadkach, gdy strona nie jest odpowiednio zoptymalizowana, a sklep okazuje się nie do końca przygotowany na przyjęcie klienta.
Użytkownicy odwiedzający e-commerce bezpośrednio z reklam Google Ads, oczekują od serwisu określonego poziomu. Dlatego właśnie, przed rozpoczęciem tego typu kampanii reklamowej, warto zadbać o poprawne wdrożenie, opisanych powyżej, czterech punktów. Jeśli już tak się stało, przy uruchomieniu Google Ads należy również pamiętać o skrupulatnym doborze słów kluczowych, a także fraz negatywnych/wykluczających.
Na uwagę zasługują też komunikaty, które powinny zawierać tzw. wezwanie do działania (ang. call to action). Sugerują one klientowi, jakiej czynności oczekuje się od niego w danej chwili. Co więcej, posługując się tym narzędziem, warto korzystać z pełni jego możliwości. W ramach Google Ads można bowiem zastosować również emisję reklam graficznych czy wideo. Ten typ kampanii jest dla użytkowników znacznie atrakcyjniejszy i może jeszcze bardziej przyczynić się do wzrostu konwersji.
Podsumowanie
Konwersja w sklepie internetowym to proces bardzo złożony, na którego wysoką wartość wpływa wiele czynników. Do tych najważniejszych należy m.in. dobre pierwsze wrażenie. Można je uzyskać dzięki prawidłowej optymalizacji strony, prowadzącej do szybkiego jej ładowania, a także projektując intuicyjny i przejrzysty serwis.
Warto również pamiętać, że kupujący chcą dokonywać transakcji szybko, bezpiecznie i bezproblemowo. W związku z tym, należy im jak najbardziej uprościć ścieżkę płatności i dać do dyspozycji różnorodne rozwiązania umożliwiające finalizację zakupów. Chcąc osiągać jeszcze lepsze wyniki, warto również analizować dane z raportów Google Analytics, a wyciągnięte wnioski przekładać na późniejsze działania marketingowe m.in. w kampaniach reklamowych Google Ads.