Blog

Blog
31.01.2022

Branża e-commerce rośnie w siłę. Zwiększony popyt na usługi cyfrowe oraz przyzwyczajenie do dokonywania zakupów w sieci spowodowały, że przedsiębiorstwa prześcigają się w innowacjach i dopasowują do potrzeb coraz to bardziej świadomych konsumentów. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie trendy nabiorą na znaczeniu w kolejnych miesiącach 2022 roku.

Omnichannel

Omnichannel, rozumiany jako handel wielokanałowy, to strategia prowadzona przez przedsiębiorstwa na całym świecie. Różnicowanie kanałów sprzedaży, przy jednoczesnym zachowaniu spójności oraz podobnych doświadczeń związanych z zakupem, to trend, który jest coraz mocniej widoczny także i w Polsce. Można się więc spodziewać, że w kolejnych miesiącach będzie tylko nabierał na sile.

Duże sklepy internetowe, takie jak eobuwie.pl, notino.pl czy modivo.pl, otwierają swoje butiki w punktach stacjonarnych – m.in. centrach handlowych. Dla przedsiębiorstw wywodzących się ze świata online, dywersyfikowanie miejsc sprzedaży i otwieranie punktów, w których klient może zobaczyć wymarzony produkt i dokonać zakupu, jest szansą na dotarcie do szerszego grona konsumentów i poprawę rozpoznawalności marki.

Biznesy stacjonarne, które do 2021 roku funkcjonowały jedyne w przestrzeni offline, decydując się na otwarcie sklepu internetowego, mogą uzyskać znaczną poprawę wyników sprzedażowych i zabezpieczyć się przed sytuacjami kryzysowymi, takimi jak lockdown. Uruchomienie własnych e-sklepów czy sprzedaż przez Marketplace będą więc nie tylko szansą na wzrost przychodu, ale i elementem strategii zabezpieczającej.

Płatności odroczone

Płatności odroczone, takie jak P24NOW czy PayPo, to nowoczesne metody płatności, które szturmem zawojowały rynek e-commerce. Pozwalają konsumentom na dokonanie opłaty za zamówiony towar w późniejszym terminie, aniżeli w momencie składania zamówienia. Oprócz szybkości i wygody, niepodważalną zaletę płatności odroczonych stanowi fakt, że wybranie takiej metody nie wiąże się z blokowaniem środków na koncie.

Re-commerce i ekologia

Ekologia to trend, który dotyka aktualnie prawie wszystkich branży – a zwłaszcza sektora e-commerce. Klienci poszukują coraz to bardziej zrównoważonych sposobów na dokonywanie zakupu online i chcą, aby ich wybory były neutralne dla planety. Trend ten wyraźnie widać w badaniach z 2021 roku. Według raportu CSR „Odpowiedzialny e-commerce”, aż 71% e-konsumentów zwraca uwagę na to, jak ekologicznie jest zapakowana ich przesyłka, a 68% kupujących woli poczekać na paczkę dłużej, aniżeli dostać kilka przesyłek (co jest bardziej obciążające dla planety).

Oprócz kwestii związanych z ekologicznym pakowaniem przesyłek, konsumenci zwracają uwagę także na to, z jakich źródeł energii korzysta dana firma, gdzie odbywa się produkcja i czy cały proces spełnia wysokie normy etyczne. Im większa transparentność firm w ww. kwestiach, tym większym zaufaniem cieszy się marka, czego najlepszym przykładem są marki takie jak Yope czy Natura Organica.

Silnym trendem jest także to, by korzystać ze sprzętu czy ubrań z rynku wtórnego. Z tego powodu konsumenci chętnie dokonują zakupów z drugiej ręki, korzystając przy tym zarówno z platform Marketplace, jak i dedykowanych sklepów internetowych, takich jak Vinted.

Zakupy subskrypcyjne

Korzystanie z subskrypcji kojarzy się głównie z usługami cyfrowymi, takimi jak serwisy VOD, bibliotekami cyfrowymi, e-gazetami czy platformami z muzyką. Od kilku miesięcy coraz większą popularnością cieszą się także zakupy, oparte o ten sam model sprzedażowy. Informacje o tym, jakich produktów aktualnie może potrzebować dany użytkownik, przesyłane są m.in. przez Allegro.

W 2022 roku możemy spodziewać się, że z modelu subskrypcyjnego zaczną korzystać także inne sklepy internetowe. Szczególnie duży potencjał ma on w przypadku sklepów e-grocery, których klienci cyklicznie zamawiają konkretne produkty spożywcze czy chemię do domu. W przypadku tego typu sklepów, zamówienia cykliczne są odciążeniem dla klientów, a dla przedsiębiorców – szansą na zwiększenie zysków i zapewnienie sobie stałego, przewidywalnego przychodu.

Przeczytaj również: Co zrobić, gdy odbiorca chce zrezygnować z subskrypcji newslettera? – sprawdzone praktyki

Chatboty i sztuczna inteligencja

W kolejnych miesiącach 2022 roku z pewnością rozpowszechni się wykorzystanie sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości. Przykładowo, do obsługi sklepów internetowych wykorzystywane są chatboty, udzielające konsumentom natychmiastowej odpowiedzi na zadane pytania, co pozwala na zwiększenie wyników sprzedażowych oraz podwyższenie poziomu satysfakcji u klientów. Potencjał nowoczesnych technologii w sprzedaży online jest ogromny – to, jak dokładnie zostaną wykorzystane, zależy od pomysłowości pracowników i właścicieli konkretnego sklepu internetowego. Warto bacznie przyglądać się wprowadzanym rozwiązaniom i obserwować, jak wpływają na branżę e-commerce.

Wszystkie wskazane przez nas trendy są niezwykle ciekawe i mają ogromny potencjał, zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Branża sprzedaży online rozwija się na tyle szybko, że jesteśmy przekonani, że ta lista to tylko część z wielu trendów, które będą nam towarzyszyć w 2022 roku.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW