wróć do listy
021

Zwyczaje zakupowe Polaków w 2019 roku – ile i na co internauci wydają pieniądze w sieci?

Analiza zwyczajów zakupowych w e-commerce jest bardzo ważna dla wszystkich sprzedawców online. Tym bardziej że liczba osób kupujących w sieci każdego roku rośnie, a konkurencja staje się coraz większa. Trzeba jednak wiedzieć, że tendencje zakupowe szybko się zmieniają. Warto więc wnikliwie je śledzić, by skutecznie prowadzić biznes i osiągać oczekiwane zyski.

Co najczęściej Polacy kupują w sieci?

Badania Gemius 2019 pokazują, że zakupy w polskich e-sklepach robi już 60% internautów. Pięć lat temu było to 45%. Co prawda, wzrosła liczba kupujących od polskich sprzedawców, ale dużą konkurencją zaczynają też być zagraniczne sklepy. O ile w 2014 roku raport Gemius podkreślał, że w zagranicznych e-commerce’ach kupowało 13% internautów, o tyle dziś kupuje już o połowę więcej.

Niezmiennie od wielu lat Polacy najczęściej nabywają w sieci odzież, akcesoria i dodatki (69%). W tym roku aż 11 punktów procentowych względem 2018 zyskało obuwie (55%). Wysoko plasują się również książki, płyty, filmy i bilety do kina. Tych wyborów nie należy jednak generalizować. Nieco inne podejście do kupowania online będą miały kobiety niż mężczyźni.

Różnice pojawią się również ze względu na wiek konsumenta.

Co w Internecie kupują kobiety i mężczyźni?

Zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn nieco się różnią. Rozbieżność widać szczególnie w najpopularniejszych kategoriach tj. odzież, obuwie, książki czy kosmetyki. Tego typu produkty dużo częściej kupują kobiety. Na uwagę zasługuje również biżuteria, którą także chętniej kupuje płeć żeńska, a decyduje się na to 25% internautek.

Mężczyźni przeważają raczej w branży elektronicznej, kupując:

– sprzęt AGD/RTV,

– sprzęt komputerowy,

– telefony,

– samochody.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że dysproporcje w ciągu ostatnich 5 lat między tym, co częściej kupują mężczyźni, a co kobiety, znacznie się zmniejszyły. To oznacza, że mimo iż branża może się wydawać typowo męska lub damska, przekaz i reklamę warto dostosować do obu płci.

Zwyczaje zakupowe Polaków a wiek

W sklepach internetowych najwięcej zakupów robią osoby w wieku 25-34 lat. W najpopularniejszych kategoriach nie widać dużych różnic. Zarówno młodzi, jak i starsi podobnie często kupują:

– odzież, dodatki, akcesoria,

– obuwie,

– książki,

– płyty i filmy,

– kosmetyki.

Jednak najmniej zamówień dokonują osoby powyżej 50 roku życia. Młodsi konsumenci wyraźnie częściej kupują produkty z kategorii technologicznej oraz multimedialnej. W tej branży reklama powinna być więc atrakcyjna i dostosowana do odbiorcy 15-24. Z kolei seniorzy dominują w rezerwacji podróży online, czy kupnie produktów farmaceutycznych oraz materiałów kolekcjonerskich.

Znaczenie przy zakupach online ma również wykształcenie. Jak wynika z raportu, najczęściej w sieci kupują osoby z wykształceniem wyższym, zaraz później są ci, którzy ukończyli szkołę średnią. Z kolei najrzadziej zamówienia internetowe składają klienci z niższym wykształceniem.

Ile i na co Polacy wydają pieniądze w e-sklepach?

Polacy najwięcej pieniędzy miesięcznie wydają na odzież, akcesoria i dodatki oraz obuwie. Z każdym rokiem wydatki na tego typu produkty rosną. W 2014 roku klienci wydawali na nie poniżej 100 zł miesięcznie. Z kolei w 2019 roku na zakup odzieży online Polacy przeznaczają miesięcznie ponad 250 zł, a na obuwie 230 zł. Natomiast najwięcej spośród wszystkich wydają osoby w wieku 25-34 lat. Ponadto 1/4 internautów deklaruje, że w przyszłości będzie wydawać na zakupy online jeszcze więcej pieniędzy.

Warto odnotować istotną zmianę, która w ciągu ostatnich 5 lat pojawiła się w branży RTV/AGD. W 2014 roku na te produkty znacznie więcej wydawali mężczyźni – ponad 300 zł więcej niż kobiety. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej – kobiety wydają ponad 400 zł więcej na towar RTV/AGD niż mężczyźni.

Czy Polacy kupują na urządzeniach mobilnych?

Polscy internauci coraz częściej robią zakupy przez telefon i tablet, a coraz rzadziej używają do tego komputera. Zaledwie 5 lat temu w sklepach online za pośrednictwem smartfona kupowała jedynie 1/3 badanych. Dziś za pomocą telefonu zakupy robi ponad 60% Polaków. Klienci w wieku 15-24 lat kupują częściej na urządzeniach mobilnych (85%) niż komputerach (77%). To wyznacza przyszły kierunek e-commerce.

Taki trend sprawia, że każdy e-sklep powinien być dostosowany do urządzeń mobilnych. Serwisy więc powinny korzystać z technologii RWD (Responsive Web Design). Warto też zwrócić uwagę na to, że najmłodsi klienci za problem w zakupach mobilnych wskazują brak aplikacji mobilnej sklepu. Kupujący bardzo chętnie z nich korzystają, czego dowodem są miliony pobrań zarejestrowanych w Sklepie Google, czy App Store.

Co motywuje użytkowników do zakupu w e-sklepach?

Na zwyczaje zakupowe konsumentów w e-sklepach wpływ mają nie tylko zmiany społeczne i gospodarcze, ale również w dużym stopniu nowinki technologiczne. To kwestia, na którą wpływ ma głównie właściciel sklepu online. Na początku powinien zadbać o odpowiedni wygląd, konfigurację oraz bezpieczeństwo sklepu internetowego.

Poza tym bardzo ważnym elementem jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań płatności elektronicznych w serwisie. Warto zadbać o ich mnogość, gdyż użytkownicy chcą przebyć, jak najkrótszą ścieżkę płatności i mieć szeroki wybór. Kompleksowo pisaliśmy o tym w artykule Płatności elektroniczne w e-commerce – przegląd rozwiązań.

Najważniejszym jednak czynnikiem motywującym do zakupu są atrakcyjne ceny produktów. Dlatego warto śledzić konkurencję i dać użytkownikowi dużo lepszą ofertę oraz stosować promocje czy rabaty. Na drugim miejscu znajdują się  niskie koszty dostawy. Użytkownicy z konkretnymi firmami kurierskimi mogą mieć lepsze lub gorsze doświadczenia. W tym wypadku wskazane jest proponowanie różnych możliwości dostawy.

Jakie problemy kupujący napotykają w e-sklepach?

Większość użytkowników (76%) podczas zakupów w sieci napotyka jakiś problem. Najczęściej chodzi o wysokie koszty dostawy lub długi czas oczekiwania. Ponad 1/3 potencjalnych klientów nie kupuje w sieci, gdyż chce obejrzeć produkt przed zakupem. To duże wyzwanie dla e-sklepów, które wpływa na spadek konwersji. Aby zminimalizować efekt tego zjawiska, należy odpowiednio zadbać o rozmieszczenie i prezentację produktów w sklepie internetowym.

Na drodze do sfinalizowania transakcji stają również obawy o bezpieczeństwo płatności, ale denerwujące okazują się także natrętne reklamy. Jednak co innego utrudnia zakupy młodemu pokoleniu, a co innego seniorom. Grupa 15-24 wskazuje głównie na brak aplikacji mobilnej oraz niewygodne metody płatności. Z kolei klientom 50+ zakupy utrudniają zbyt małe litery oraz obawy dotyczące gwarancji.

Podsumowanie

Wnioski wynikające ze zwyczajów zakupowych potwierdzają, że w branży e-commerce z roku na rok przybywa klientów i wydają oni w sieci coraz więcej pieniędzy. Tendencje pokazują, że kupujący w przyszłości chętniej będą kupowali przez smartfony. Za tym trendem powinny podążać e-sklepy. Warto więc skupić się na rozwijaniu sprzedaży w kanałach mobilnych oraz zainwestowaniu w aplikację sklepu na telefony i tablety.