wróć do listy
083

Zakupy spożywcze przez Internet, czyli rynek e-grocery w Polsce

Według Report Linker, wartość globalnego rynku e-grocery wynosi obecnie ponad 350 mld dolarów. Z przywołanej sumy, 17 mld pochodzi z Europy, a prawie 1,5 mld z samej Polski. Mimo na pozór dużych kwot, Stary Kontynent pozostaje w tyle w stosunku do tygrysów w branży e-grocery, takich jak Azja czy Stany Zjednoczone.

Nie zmienia to jednak faktu, że chcąc się rozwijać, rynek europejski musi nadążać za światowymi trendami. Wnikliwa obserwacja pozwala zauważyć, że faktycznie tak właśnie się dzieje. Rynek e-grocery rośnie w siłę nie tylko w Europie, ale coraz bardziej dynamicznie rozwija się również w samej Polsce.

Jakie wyzwania stoją przed tą branżą i dlaczego Polacy kupują produkty spożywcze w internecie? Oto najważniejsze informacje dotyczące rynku e-grocery.

Jak często Polacy kupują produkty spożywcze w internecie?

Według raportu Gemius 2019, 24% Polaków wyraża chęć zakupu produktów spożywczych w sieci. Warto zaznaczyć, że w 2017 roku taką gotowość deklarowało jedynie 16% pytanych. Z tego typu rozwiązań korzystają głównie kobiety (66%) w wieku 25-44 lat. Najchętniej kupowanymi w internecie produktami z branży FMCG są napoje (34%), alkohol (26%) oraz ex aequo: pieczywo, warzywa i owoce (25%).

Aktualnie, na polskim rynku e-grocery największe szanse na rozwój mają duże marki, które zajmują się głównie sprzedażą stacjonarną. Zauważalny jest jednak rosnący trend tzw. pure-playerów. Pod tą nazwą, znajdują się sklepy, które koncentrują się wyłącznie na sprzedaży internetowej i dostarczają klientom zakupy własnymi samochodami. Co więcej, Izba Gospodarki Elektronicznej w raporcie „E-grocery w Polsce” wskazuje, że konsumenci kupujący produkty spożywcze w internecie, planują takie działania z wyprzedzeniem. Zachowanie to sugeruje, że do grona klientów związanych z branżą e-grocery należą osoby skrupulatnie kontrolujące swój budżet.

Dlaczego Polacy kupują produkty FMCG w sklepach internetowych?

Okazuje się, że pierwszy kontakt z branżą e-grocery najczęściej wynika z ciekawości. Czynnikiem decydującym o tym, którego ostatecznie dostawcę wybierze konsument, jest przede wszystkim cena oferowanych produktów. Będąc właścicielem e-sklepu, należy w tym wypadku zadbać o czytelność jego witryny i atrakcyjną prezentację oferowanych towarów. To właśnie na tej podstawie użytkownik rozstrzygnie bowiem, w którym sklepie ostatecznie zrobi zakupy.

Dlaczego skłonienie konsumentów do zakupów w określonym sklepie jest z punktu widzenia sprzedawcy takie istotne? Przede wszystkim ze względu na wysoki poziom lojalności już po pierwszych zakupach. Blisko 60% klientów zaznacza, że kolejnych e-zakupów dokonuje właśnie tam, gdzie miało to miejsce za pierwszym razem. Najważniejszą przesłanką, która skłania klientów do nabywania towarów z branży FMCG w danym sklepie, jest jego szeroki asortyment. Znaczenie ma tu również oszczędność czasu, możliwość porównania ofert, opcja dostawy zakupów do domu, a także, atrakcyjniejsza niż w sklepach stacjonarnych, cena.

Wyzwania stojące przed rynkiem e-grocery w Polsce

Rynek e-grocery musi się dziś mierzyć z wieloma wyzwaniami. Tym, z którym już na samym początku działalności spotykają się dostawcy produktów FMCG na całym świecie, jest logistyka i transport. Rosnąca popularność analizowanej branży sprawia, że wszystkie procesy magazynowania i dostawy towaru muszą przebiegać bez zarzutu, bowiem klienci, jak nigdy wcześniej, cenią sobie elastyczność, a swoje zamówienie chcą otrzymać na czas.

Liczne badania, przeprowadzone przez obserwatorów branży e-grocery dowodzą, że najchętniej wybieranym okresem dostaw są godziny 12-18. Będąc właścicielem sklepu internetowego, należy więc opracować odpowiedni system działania i na bieżąco ulepszać go, idąc z duchem zmian.

Jednym z najważniejszych wyzwań na polskim rynku e-grocery jest wdrażanie i rozwój określonych rozwiązań technologicznych. W związku z tym, szczególnie istotne jest dbanie o odpowiednią optymalizację sklepu internetowego. Na proces ten, składają się nie tylko prawidłowo dostosowane grafiki i opisy produktów czy kategorii, ale również słowa kluczowe wraz z odpowiednimi zapisami w kodzie strony (ang. title & meta description). To właśnie od tych ostatnich często zależy, czy użytkownikowi uda się znaleźć określony sklep w wyszukiwarce internetowej i czy informacja o nim będzie umieszczona na odpowiednio wysokiej pozycji.

E-grocery na urządzeniach mobilnych

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed rynkiem e-grocery w Polsce, na który warto zwrócić szczególną uwagę, jest m-commerce. Zakupy za pomocą urządzeń mobilnych w naszym kraju robi aktualnie 43% pytanych. To istotny wzrost, biorąc pod uwagę, że w 2016 roku wartość ta wynosiła jedynie 28%.

Produkty spożywcze za pomocą smartfonów, kupuje dziś natomiast już co trzeci użytkownik, a częściej w ten sposób finalizują transakcję mężczyźni.

W związku z tak dużą popularnością m-commerce, sprzedawcy branży e-grocery powinni zadbać o rozwój strony w technologii RWD (ang. responsive web design), dostosowanej do urządzeń mobilnych. Jednak z roku na rok, coraz więcej sklepów decyduje się na tworzenie własnych aplikacji sprzedażowych.

Do takiego działania motywuje właścicieli sklepów internetowych również fakt, że według The State of Mobile 2019, globalne wydatki w sklepach z aplikacjami wyniosły w ubiegłym roku 101 mld dolarów. Dzięki takiej metodzie, klienci mogą łatwiej przeglądać oferty, co w znaczący sposób wpływa na ich chęć robienia zakupów. Aby dodatkowo zwiększyć poziom sprzedaży, w aplikacji warto również zaimplementować biblioteki SDK. Takie rozwiązanie udostępni kupującym prostą ścieżkę płatności zarówno za pośrednictwem przelewu, jak i z użyciem karty.

Podsumowanie

Dostawcy produktów spożywczych online, a szczególnie pure-play’erzy, mają obecnie duże szanse, aby stać się poważnym konkurentem dla sklepów stacjonarnych. Dzieje się tak za sprawą nieustannie rosnącej wartości rynku e-grocery i zwiększającego się tempa życia konsumentów. Znaczenie ma również zmiana nawyków osób kupujących, które coraz wyżej cenią sobie oszczędność czasu i wygodę.

Będąc właścicielem e-grocery, swoją uwagę warto również poświęcić prawidłowej optymalizacji sklepu oraz prezentacji produktów. Ważne jest też prowadzenie korzystnej dla klientów polityki cenowej, a także utrzymywanie nieustannego rozwoju witryny. Chcąc zapewnić swojemu e-sklepowi zauważalny wzrost, nie wolno przy tym zapominać o regularnym wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych i wykorzystywaniu potencjału płynącego z branży m-commerce.