wróć do listy
052

Zakupy online a płatność przelewem tradycyjnym – czy to się opłaca?

Większość klientów finalizując transakcje w sklepach internetowych, wybiera jedną z metod płatności elektronicznych. Z raportu Płatności cyfrowe 2019 wynika, że kupujący najchętniej płacą za pomocą szybkich przelewów online tzw. pay-by-link (35%), ale również przelewem tradycyjnym (26%). To oznacza, że mimo postępu technologicznego wielu użytkowników nadal korzysta z tego rozwiązania. Czy to faktycznie się opłaca?

Czy przelew tradycyjny się opłaca?

Rynek e-commerce chętnie korzysta z różnych rozwiązań technologicznych, szczególnie w kwestiach płatności. Z tego powodu mogłoby się wydawać, że przelew tradycyjny jest dziś nieopłacalny. Jednak dopóki użytkownicy z niego korzystają, każdy sklep powinien mieć na swojej liście taką opcję sfinalizowania transakcji.

Tym bardziej że Gemius przeprowadził badania, z których wynika, że w TOP 3 najbardziej zachęcających rozwiązań płatniczych, które działają motywująco na dokonanie zakupu online, są właśnie przelewy tradycyjne. Tak uważa aż 46% pytanych. Na pierwszym miejscu jest wspomniana wcześniej płatność pay-by-link (66%), a na drugim płatność przy odbiorze (47%).

Kto korzysta z przelewu tradycyjnego?

Przelew tradycyjny uważany jest przez wielu za mało praktyczny. Jednak spora część klientów bardzo ufa temu rozwiązaniu, gdyż była to pierwsza metoda umożliwiająca przekazywanie pieniędzy i płacenie za zakupy w sieci. W ten sposób transakcje podobnie często finalizują zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Dysproporcję widać jednak przy analizie wieku klientów. Z tego rozwiązania znacznie częściej korzystają najmłodsi w wieku 15-24 lat (54%). Osoby powyżej 35 roku życia już nieco rzadziej (42%) Co więcej, przelew tradycyjny najbardziej do robienia zakupów zachęca osoby z wykształceniem wyższym.

Podsumowanie

Z roku na rok pojawia się coraz więcej metod płatności, które usprawniają i ułatwiają użytkownikom całą ścieżkę zakupową, minimalizując ilość kroków, które muszą wykonać. Jednak przyzwyczajenie i zaufanie kupujących do przelewu tradycyjnego nadal jest na tyle duże, że większość sklepów wciąż proponuje klientom tę formę zapłaty. Poza tym to dobry sposób na zminimalizowanie ilości porzucanych koszyków przez osoby, które w dalszym ciągu nie korzystają z bankowości elektronicznej lub nie posiadają karty płatniczej.