wróć do listy
banery-blog-poradnik-analityka

Wysoki współczynnik odrzuceń – co oznacza i jak mu zaradzić?

Różnorodność i duża liczba wskaźników, raportów i widoków w Google Analytics sprawia, że potrzeba sporo czasu, by każdy z nich dokładnie poznać. Zwłaszcza, jeśli chce się to zrobić na tyle skrupulatnie, aby móc później skutecznie analizować, czy określone wartości poszczególnych parametrów są pożądane, czy też nie. Jednym ze wskaźników, któremu warto poświęcić szczególną uwagę, jest współczynnik odrzuceń.

Znajomość powodów wystąpienia jego wysokiej i niskiej wartości oraz umiejętność odróżnienia go od współczynnika wyjść, przyda się szczególnie do analizy skuteczności działań sklepu internetowego.

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń, tzw. bounce rate, to jeden z parametrów, który Google Analytics mierzy na stronach internetowych. Jego aktualny stan można zobaczyć, m.in. pokonując ścieżkę: Zachowania Zawartość witryny Wszystkie strony. Współczynnik odrzuceń określa procent liczby użytkowników, którzy weszli na stronę, ale opuścili ją bez przejścia na kolejne podstrony w obrębie tego samego serwisu.

Współczynnik odrzuceń, a współczynnik wyjść

Zarówno współczynnik wyjść (ang. exit rate), jak i współczynnik odrzuceń, dostarczają właścicielom e-sklepów wiadomości o zachowaniu klientów. Aby do nich dotrzeć, należy przejść przez kilka kolejnych kroków:

Współczynnik wyjść oblicza się dzieląc liczbę osób, które opuściły serwis z danej podstrony przez liczbę wszystkich odwiedzających. O ile odrzucenia dotyczą podstron, które użytkownik widział jako pierwsze i ostatnie zarazem, o tyle wyjścia dotyczą podstron widzianych jako ostatnie, ale już nie jako pierwsze.

Powody wysokiego współczynnika odrzuceń

Nierzadko w branży e-commerce bounce rate jest nazywany kluczem do sukcesu. Wielu sprzedawców długo szuka optymalnej wartości wskaźnika odrzuceń dla swojej specjalności. Jednak każdy sklep jest inny i mimo tej samej dziedziny trudno mówić o jakiejś konkretnej, wzorcowej wartości tego parametru. Mimo to, większość e-sklepów wychodzi z założenia, że im jest ona niższa, tym lepiej.

Na procent współczynnika odrzuceń składa się wiele subiektywnych i obiektywnych elementów – począwszy od psychologicznego odbioru danej marki, aż po techniczne uwarunkowania na stronie. Pośród wielu powodów wysokiego współczynnika odrzuceń, można wyróżnić kilka głównych przyczyn takiej sytuacji. Należą do nich m.in.:

Istnieją jednak miejsca w obrębie witryny sklepu internetowego, w których wysoki współczynnik odrzuceń jest zjawiskiem pożądanym. Dotyczy to na przykład podstron contentowych, na których klient może się zapoznać m.in. z artykułami blogowymi. Oczekując pełnej gamy informacji, czytelnik dostaje je w jednym miejscu, dzięki czemu nie musi prowadzić dalszych poszukiwań na innych stronach (a zatem nie odwiedza ich). Sytuacja wygląda podobnie w przypadku kart produktowych, w których spora część ruchu pochodzi z porównywarek cenowych. Wysoki bounce rate nie powinien dziwić właścicieli e-commerce’ów również na landing page’ach, czy podstronach typu „Pomoc”.

Niski współczynnik odrzuceń

Analizując współczynnik odrzuceń, warto również zwrócić uwagę, że nie powinien być on też zbyt niski. Jeśli bowiem jego wartość oscyluje w granicach zera lub na poziomie tylko kilku procent, może to oznaczać pewne nieprawidłowości. Na ogół chodzi wówczas o złą implementację kodu śledzącego lub najczęstsze 5 błędów, w wyniku których dane w Google Analytics nie zbierają się poprawnie.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Chcąc zmniejszyć współczynnik odrzuceń, należy zacząć od analizy poszczególnych danych zawartych w Google Analytics. Takie działanie pozwala wywnioskować, jakie są główne powody niezadowalającej wartości tego parametru. Jeśli problem tkwi w kodzie strony, warto wyeliminować ewentualne zdublowanie identyfikatora śledzącego, bądź jego błędną implementację (np. poza sekcją <head> lub wynikającą z użycia nierozpoznawalnych dla GA poleceń).

Poza tym, zalecane jest dokonanie audytu serwisu i zdecydowanie się na kompleksową optymalizację sklepu internetowego. Wówczas należy zwrócić uwagę na zastosowanie technologii RWD (ang. Responsive Web Design), odpowiednie renderowanie strony i skompresowanie grafik oraz na wyeliminowanie niepotrzebnych skryptów. Z kolei właściwe działania z zakresu SEO pozwolą na podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce Google, dzięki czemu marka zyska na wiarygodności i sile.

Podsumowanie

Prowadząc e-sklep warto nauczyć się odróżniać współczynnik odrzuceń od współczynnika wyjścia. Co więcej, w kompleksowym podejściu nie należy bagatelizować tego drugiego parametru, gdyż jego wartość może okazać się kluczowa np. dla ścieżki zakupowej. Mimo to, by utrzymywać oba wskaźniki na najkorzystniejszym dla danego e-sklepu poziomie, warto zadbać o prawidłowe rozpoznanie przyczyny niezadowalającej wartości współczynników, tak aby móc rozpocząć optymalizację witryny. Poza tym, w zależności od podstron, wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze będzie miał negatywne skutki. Zbyt niska jego wartość może jednak również świadczyć o pewnych nieprawidłowościach.