wróć do listy
banery-blog-poradnik-promocja sklepu

Wykorzystanie e-mail marketingu do promocji e-sklepu – co warto wiedzieć?


W tym artykule opisujemy:

  1. Czym jest e-mail marketing?
  2. Rodzaje wiadomości e-mail marketingowych
  3. Dobre praktyki e-mail marketingu
  4. Złe praktyki e-mail marketingowe – czego unikać?
  5. Podsumowanie

Według danych Statista, dzienna liczba wysyłanych e-maili na całym świecie w 2020 roku wynosi aż 306 mld i wskaźnik ten z roku na rok dynamicznie rośnie. Spora część tych wiadomości ma przeznaczenie marketingowe i dociera do wielu osób, które swój dzień zaczynają od sprawdzania otrzymanych newsletterów. Tacy internauci zaglądają na skrzynkę w ciągu dnia jeszcze przynajmniej kilka razy. Tak duża waga poczty elektronicznej i przywiązanie do niej użytkowników sprawia, że każdy sprzedający powinien dowiedzieć się, czym jest e-mail marketing i jak wykorzystać go do promocji sklepu internetowego.

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing to praktyka wykorzystywania poczty elektronicznej do celów promocyjnych firmy. Polega na wysyłaniu wiadomości handlowych, informacyjnych czy reklamowych do użytkowników internetu. Dzięki temu możliwe jest utrzymywanie stałego kontaktu z klientem i rozwijanie nawiązanej z nim relacji. Za pomocą e-mail marketingu można przedstawiać konsumentom najnowsze oferty, specjalne promocje, ale również informować ich o różnego rodzaju aktualizacjach czy rozwoju marki. To narzędzie szczególnie pożądane w branży e-commerce, w której pozornie wydaje się, że kontakt z klientem jest ograniczony.

Rodzaje wiadomości e-mail marketingowych

Niemal każdy użytkownik na swojej poczcie spotkał chcianą lub niechcianą wiadomość od sklepu online. Nie trudno zauważyć, że e-maile tworzone w celach marketingowych to nie tylko zwykłe wiadomości tekstowe. W zależności od kampanii, branży i pomysłu przybierają one naprawdę różne formy:

Dobre praktyki e-mail marketingu

Wiadomości marketingowe powinny być odpowiednio zaprojektowane. Począwszy od powitania, przez rozwinięcie, po elementy wizualne, na stopce kontaktowej kończąc. W każdym e-mailu musi pojawiać się logo firmy oraz jej dane. Na końcu warto również umieścić baner informujący o najnowszej ofercie, promocji czy ostatnim osiągnięciu danej firmy w branży.

Treści zawarte w mailach powinny być ciekawe i bogate w informacje. Warto je przy tym urozmaicić adekwatną do tematu grafiką, szczególnie w przypadku długich newsletterów czy e-maili contentowych. Działanie to przynosi wymierne efekty, ponieważ, jak wskazują dane firmy MDG Advertising artykuły, które zawierają obrazy, mają o 94% wyświetleń więcej, niż materiały zawierające sam tekst. Warto pamiętać również o bezpośrednim zwrocie do swojego subskrybenta i personalizacji wiadomości, gdyż dzięki temu działają one skuteczniej.

Problematyczna bywa niekiedy kwestia częstotliwości wysyłanych maili. Przy subskrypcji warto powiadomić użytkownika, ile razy w tygodniu czy miesiącu będzie otrzymywać określone wiadomości. Najlepiej jednak, by sam mógł wybrać, jak często chcę dostawać newsletter. Lepiej bowiem planować strategię jakościową niż ilościową dla e-sklepu.

Masowe wysyłanie słabo przemyślanych e-maili może zmęczyć użytkownika i ostatecznie skłonić go do anulowania subskrypcji. Warto również pamiętać, by maile były dostosowane do urządzeń mobilnych, gdyż jak wskazują dane Litmus, 46% odbiorców otwiera wiadomości właśnie na smartfonach lub tabletach.

Znaczenie ma też zaangażowanie się w analizę danych marketingowych, śledzenie kliknięć, wskaźnika otwartości określonych rodzajów wiadomości i sprawdzanie współczynnika porzuceń. Takie działanie pozwala lepiej kontrolować skuteczność kampanii prowadzonych za pomocą poczty elektronicznej. W e-mail marketingu można również wykonywać testy A/B, wysyłając wiadomości do kilku grup odbiorców. W ten sposób sprawdzimy, jaki wpływ mają na nich nasze e-maile i wywnioskujemy, jak ulepszyć strategię marketingową.

Złe praktyki e-mail marketingowe – czego unikać?

Mimo zachowania odpowiedniej częstotliwości wysyłania wiadomości, nasyceniu treści jakościowymi informacjami i opatrzeniu jej grafiką, wciąż można popełnić kilka błędów, które będą rzutowały na spadek skuteczności prowadzonej kampanii. Pierwsze, co wyświetla się odbiorcy po uruchomieniu skrzynki e-mailowej to tytuł. Nie powinien być on wyłącznie informacyjny. Warto zawrzeć w nim CTA, czyli wezwanie do działania oraz profit, który użytkownik może otrzymać za otwarcie wiadomości. Należą do nich m.in. zniżki, ale również po prostu szansa bycia na bieżąco z aktualizacjami czy nową ofertą.

Co więcej, nie należy umieszczać w tytule wiadomości treści zbyt nachalnych sprzedażowo. To znaczy, że powinno się wykluczyć używanie dużej ilości wielkich liter, tzw. pisanie caps lockiem, czy wykrzykników i wyrażeń: za „darmo”, „bezpłatny”. Nagromadzenie tego typu elementów w tytule może spowodować, że filtry antyspamowe potraktują e-mail jako niepotrzebną i niechcianą wiadomość. Do niechlubnej zakładki SPAM trafić mogą również wiadomości, które zawierają duże obrazy z bardzo małą ilością tekstu.

Podsumowanie

Według raportu Emarsys, 81% małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z poczty e-mail, jako głównego kanału do pozyskiwania nowych klientów i utrzymywania zaangażowania dotychczasowych. Nie należy odstawać od reszty i warto iść za trendami, również stosując we własnym e-commerce’ie mailowy kontakt informacyjny i handlowy z konsumentem. Pomocne może się przy tym okazać wykorzystywanie różnego rodzaju wiadomości – zarówno powitalnych, transakcyjnych, jak i ankietowych. Jednak przed ich wysłaniem dobrze jest odpowiednio dobrać grupę, docelową, ustalić częstotliwość kontaktu, określić strategię i postępować zgodnie z dobrymi praktykami kreacji e-mail marketingu.