wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

Wybór i rejestracja domeny oraz hostingu – poradnik krok po kroku

Gdzie potencjalni klienci najpierw szukają informacji o firmie, produkcie lub usłudze? W Internecie. Dlatego tak ważne jest, by poza wpisem do KRS, czy Google Moja Firma mogli zobaczyć coś więcej. Nie chodzi tu o profil w social mediach, a o profesjonalną stronę internetową, która stanie się wizytówką marki i nada jej profesjonalizmu. Pierwszym krokiem do jej stworzenia jest jednak wybór i rejestracja domeny.

Hosting i domena – co to jest?

Zakładając stronę istniejącej lub dopiero powstającej firmy należy zapoznać się z 2 podstawowymi pojęciami – domeną i hostingiem. To elementy, które są niezbędne do stworzenia nowej witryny WWW. Hosting jest tzw. miejscem na serwerze, w którym przechowywane będą wszystkie pliki tworzące stronę. Z kolei domena to nic innego, jak unikalny adres, pod którym mieścić się będzie cały serwis WWW.

Zarówno wybór hostingu, jak i nazwy domeny należy poprzedzić researchem. To dlatego, że usługodawcy mają różne oferty oraz posiadają odmienne zaplecze technologiczne. Warto więc lepiej poznać firmę, z której usług zamierza się skorzystać i wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy wyborze domeny i które parametry będą ważne przy wyborze hostingu.

Jak wybrać hosting?

Nim zarejestruje się domenę, należy wybrać do niej odpowiedni hosting. Każda firma w zależności od tego, w jakim celu tworzy stronę, będzie miała inne wymagania. W jednym przypadku będzie potrzebne jedynie 500 MB pojemności, a w innym 5 GB. Analogicznie w przypadku transferu – na jednej stronie miesięczne zużycie może wynieść 6 GB, a na innej 60 GB. Te liczby będą zależne od ilości odwiedzających oraz działań prowadzonych w serwisie WWW.

Ceny hostingów

Ile kosztuje hosting? To zależy od pakietu, jaki się wybierze. Standardowa roczna opłata mieści się w granicach 100-600 zł. W poszczególnych jednak przypadkach koszty mogą wynieść nawet kilka tysięcy. Warto więc odpowiednio przeanalizować intensywność prowadzonych na początku działań i przewidywaną liczbę odwiedzin serwisu. Dzięki temu nie przepłaci się za dany pakiet, a zaoszczędzone w ten sposób środki będzie można zainwestować w inny aspekt firmy. Przy ewentualnym niedoszacowaniu parametrów ilość GB można zawsze zwiększyć za dodatkową opłatą.

W kwestiach ceny hostingów należy też uważać na oferty pt. „rok za darmo” oraz podejrzanie korzystne obniżki. To dlatego, że bezpłatny okres oraz bardzo niska cena wstępna na ogół oznaczają dwa razy wyższe koszty przy płatności w kolejnym roku rozliczeniowym. W takim wypadku najlepiej skrupulatnie przeczytać regulamin promocji i umowę. Dzięki temu nie przeoczy się niekorzystnych klauzul i zapisów czy ukrytych kosztów.

Parametry hostingu – na co zwrócić uwagę?

Wiele firm za dodatkową opłatą oferuje nielimitowany transfer, bazy danych bez ograniczeń i pojemność mierzoną w terabajtach. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że takie zasoby będą w stanie wykorzystać jedynie ogromne przedsiębiorstwa z wielomilionowymi obrotami i dużą popularnością. Z rozwagą należy również podejść do rozszerzonych pakietów, które oferują 200 GB dysku, czy transferu. Przeciętne strony firmowe, będące jedynie wizytówką firmy ważą zaledwie 5 MB. Zakładając, że średnio odnotowują 10 000 wejść, zużyty transfer będzie wynosił 5 GB.

Z kolei pojemność, jaką wykorzystują przeciętni przedsiębiorcy to kilkaset MB do ledwie kilku GB. Wówczas najkorzystniej będzie wybrać najtańszy pakiet. Kolejną istotną kwestią przy wyborze hostingu jest oferowany rodzaj dysku – HDD lub SSD. Jeżeli firmie zależy na szybkości, to zdecydowanie lepszy będzie SSD. Wykonuje on 99 000 operacji na sekundę przy odczycie 500 MB/s – dla porównania HDD 100/s. przy odczycie 200 MB/s. Warto również zwrócić uwagę, by w pakiecie dostępne były różne systemy zarządzania treścią np.:

– WordPress,

– Joomla!,

– Drupal,

– PrestaShop.

Ich różnorodność daje sporo elastyczności – szczególnie w przypadku, gdy zamierza się stworzyć kilka stron i do każdej odpowiednie będzie inne oprogramowanie. Należy jednak zwrócić uwagę, czy usługodawca oferuje nam najbardziej aktualną wersję języka skryptowego PHP. Ostatnia aktualizacja miała miejsce 30 maja 2019 – PHP 7.3.9. Sporo jednak serwisów działa na przestarzałym PHP 5.6, który jest dużo wolniejszy, a przez to wydłuża czas ładowania strony.

Jak wybrać domenę?

W przypadku rejestracji domeny, podobnie jak przy hostingu nie należy się kierować niską ceną, gdyż to na ogół oznacza brak kosztów na starcie, ale wyższe opłaty w przyszłości. Co więcej, należy wybrać takiego usługodawcę, który ma dobre opinie i stabilną pozycję na rynku. Dzięki temu zyska się pewność, że wszelkie dane będą odpowiednio zabezpieczone, a dostarczane usługi i obsługa na najwyższym poziomie. Dodatkowo warto, by posiadał akredytację:

– ICANN,

– EURid,

– NASK.

Wybór nazwy domeny

Odpowiednia nazwa może być kluczem do sukcesu. Jeśli będzie łatwa do zapamiętania, przykuwająca uwagę, a przy okazji dobrze widoczna w Google to z pewnością pomoże dotrzeć do jeszcze większej ilości klientów. O czym więc trzeba pamiętać, by prawidłowo stworzyć nazwę domeny? Posługując się nazwą przykładowej firmy Automoto sprzedającej używane auta, można to zrobić na kilka sposobów:

– jeśli marka/firma jest już rozpoznawalna, w domenie wykorzystać jedynie nazwę firmy np. www.automoto.pl,

– można użyć słów kluczowych np. www.uzywaneauta.pl,

-można wykorzystać słowa z branży lub oferowane usługi np. www.komisaut.pl lub www.sprzedazaut.pl,

– jeśli celem jest dotarcie do klientów i działalność jedynie w określonym regionie np. w Warszawie, wówczas można wykorzystać adres www.komisaut.warszawa.pl.

Powyższe przykłady są dobre, gdyż spełniają wszystkie podstawowe zasady tworzenia nazwy domeny internetowej m.in.:

– prostota,

– łatwość w zapamiętywaniu,

– zawartość słów kluczowych związanych z daną branżą,

– brak cyfr i znaków specjalnych,

– wybór odpowiedniego rozszerzenia „.pl” lub „warszawa.pl”

Ceny domen

Ile kosztuje domena? Niewiele, bo na ogół jest to koszt kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Są jednak domeny, które mogą kosztować nawet kilkadziesiąt, czy kilkaset tysięcy. Wówczas są one wystawiane na tzw. giełdzie domen. W takim wypadku odkupuje się starą domenę, która ma już zgromadzony określony potencjał. Dzięki temu może być ona lepiej widoczna w Google i łatwiejsza w odszukaniu przez użytkownika.

Z kolei nowe domeny są na ogół tanie, dlatego warto wykupić również podobnie brzmiące adresy. W ten sposób niweluje się ryzyko, że firma padnie ofiarą nieuczciwych praktyk konkurencji. Dość powszechnym zjawiskiem jest cybersquatting. Polega ona na tym, że inni przedsiębiorcy wykupują podobne domeny do głównej, dodając jedynie myślnik lub zmieniając pozycje liter np. www.komis-aut.pl lub www.koimsaut.pl. Wówczas jeśli użytkownik pomyli się we wpisywaniu adresu, trafi na zupełnie inną stronę, co w konsekwencji zmniejsza konwersję. Cybersquaterzy działają tak, by później odsprzedawać tego typu domeny po naprawdę wysokich stawkach.

Warto więc już zawczasu wykupić podobne adresy po rynkowej cenie kilku złotych, niż później przepłacać. Wówczas na swoim koncie u określonego dostawcy należy złożyć zamówienia na kilka różnych i podobnych nazw do głównego adresu strony i w ten sposób zarejestrować również inne domeny.

Podsumowanie

Rejestracja domeny oraz hostingu to proces bardzo szybki. Na ogół wystarczy wpisać nazwę oraz wybrać odpowiedni pakiet, podać dane, zaakceptować wszystkie zgody i dokonać płatności. Z kolei wybór nazwy domeny oraz hostingu to działanie bardziej pracochłonne. Słaby research, a w konsekwencji zły wybór mogą się wiązać z niską jakością obsługi, wolniejszym ładowaniem serwisu oraz ukrytymi kosztami. Jeśli więc dokona się porównania ofert firm hostingowych i według przedstawionych zasad wybierze nazwę dla domeny, to proces rejestracji jest już błahostką.