wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

W jaki sposób skonfigurować sklep internetowy?

W sieci istnieje wiele gotowych platform, które umożliwiają samodzielne założenie i prowadzenie e-sklepu. Nie będąc jednak w tej kwestii ekspertem, początki kierowania sklepem internetowym nie zawsze są łatwe. Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób skonfigurować własny e-commerce, by uczynić biznes bardziej dochodowym.

Konfiguracja kategorii w sklepie internetowym

Na początku tworzenia strony internetowej sklepu należy skoncentrować się na odpowiednim zbudowaniu drzewa kategorii. Ten element jest niczym drogowskaz dla klientów odwiedzających witrynę. Dzięki prawidłowemu wyznaczeniu i nazwaniu kategorii, kupujący mogą szybko odszukać to, czego potrzebują, a w konsekwencji zakupić.

Nieintuicyjne menu kategorii, które jest rozproszone i mało klarowne sprawi, że użytkownik szybko opuści stronę. Należy stosować najprostsze i znane użytkownikowi pojęcia, a kreatywne słownictwo zostawić na opis produktu. Dla przykładu — mimo że pojęcie elektronika użytkowa jest tożsame z pojęciem RTV, należy jednak używać tego drugiego. To dlatego, że stosuje je większość serwisów, a w przypadku nazywania kategorii trzeba być konsekwentnym.

Wówczas ścieżka kategorii może wyglądać następująco Elektronika —> RTV —> Telewizory. Ponadto, jeżeli mowa o sprzedawcy, który oferuje szeroki wybór telewizorów, można podkategorię Telewizory dodatkowo rozszerzyć. Dzięki temu użytkownik łatwiej dotrze do produktu, którego szuka. Kolejna ścieżka może odnosić się np. do rozdzielczości np. Telewizory 4K – Telewizory Full HD – Telewizory VGA.

Integracja sklepu internetowego z systemem płatności elektronicznych

Przy konfiguracji sklepu internetowego należy pamiętać o udostępnieniu użytkownikom odpowiednich metod płatności online. Kupującym zależy na tym, by przesyłka dotarła, jak najszybciej. Taką możliwość daje im natychmiastowe dokonanie przelewu przez Internet — nie wychodząc z domu.

Ponadto klienci chcą przejść przez ścieżkę płatności zarówno szybko, jak i bezpiecznie. Dlatego każdy wybierze inną metodę rozliczenia. Niektóre rozwiązania umożliwiają płatność jednym kliknięciem, a inne wymagają wpisywania danych i dodatkowej autoryzacji. Dlatego warto zintegrować system z operatorem płatności online, który oferuje wiele wariantów m.in. Pay-By-Link, Blik, one-click, czy płatności odroczone.

Co więcej, warto wiedzieć, że według raportu Gemius E-commerce w Polsce 2019 aż 66% kupujących wybiera szybkie przelewy online. Zintegrowanie sklepu z systemem płatności elektronicznych to istotny czynnik, który wpływa na zwiększenie motywacji do zakupów w danym sklepie, o czym więcej pisaliśmy w artykule Co motywuje użytkowników do zakupów w Twoim sklepie internetowym?

Integracja sklepu internetowego z brokerem kurierskim

Internauci niezmiennie od kilku lat, jako jeden z głównych elementów zachęcających do zakupów w sklepie internetowym wskazują niższe koszty dostawy. Gotowe platformy e-commerce oferują prostą integrację przez zainstalowanie w e-sklepie skryptu (narzędzia) danej firmy kurierskiej.

Współpracę z dostawcą można również na ogół nawiązać bezpośrednio przez jego stronę główną. Należy założyć konto i podpisać umowę. Następnie powinno uzyskać się specjalne dane dostępu, potrzebne do sfinalizowania integracji.

Należy jednak pamiętać, żeby dać klientowi możliwość wyboru między różnymi firmami kurierskimi. Jednak zawiązanie umów z kilkoma dostawcami może okazać się dla sprzedającego kosztowne. Wówczas pomocna może być integracja z brokerem kurierskim.

Ten pośredniczy w przekazaniu zamówienia między adresatem a kurierem. Brokerzy mają podpisane umowy z większością znanych dostawców i zlecają im doręczenie zamówienia złożonego w danym sklepie. Dzięki generowaniu dużej ilości dyspozycji mogą oni wynegocjować u firm kurierskich duże zniżki i specjalne rabaty. To oznacza, że doręczyciele więcej zarobią, a sprzedawcy oszczędzą.

Połączenie sklepu internetowego z marketplace’ami

Każdy internetowy sprzedawca prędzej, czy później powinien zastanowić się nad konfiguracją sklepu internetowego z marketplacem. Warto zintegrować biznes ze znanymi platformami zakupowymi. Mają one na ogół większy zasięg niż zwykłe sklepy internetowe. Ponadto takie rozwiązanie umożliwia dodatkowo dotarcie do nowej grupy odbiorców.

Gotowe platformy sklepowe umożliwiają automatyczną i szybką integrację z popularnymi marketplace’ami z panelu klienta. Jednak w przypadku braku takiej funkcjonalności i chęci oszczędzenia na instalowaniu drogich i niewygodnych modułów można skorzystać z usług firm integrujących systemy. Do uruchomienia potrzebne są jedynie dane dostępowe do API sklepu. Integracja z systemem marketplace umożliwia na ogół m.in.:

– wystawianie aukcji w marketplace z magazynu sklepu internetowego,

– dodawanie zamówień z marketplace do sklepu,

– pobieranie zamówień ze sklepu do managera zamówień,

– dwustronną synchronizację ilości na aukcji i stanu magazynowego,

– codzienną aktualizację cen aukcji,

– pobranie nazw, opisów, zdjęć produktów ze sklepu i utworzenie szablonu dla marketplace.

Podsumowanie

Samo uruchomienie sklepu internetowego nie świadczy o sukcesie biznesu. O tym decyduje konwersja, a ta zależy od dodatkowych działań przedsiębiorcy. Poza wszelkimi kwestiami marketingowymi i sporządzeniem skutecznego biznesplanu trzeba zadbać o konfigurację e-sklepu. Dodatkowe funkcjonalności, jak dostęp do różnych metod płatności online, szeroki wybór firm kurierskich, intuicyjny i jasny panel kategorii, czy poszerzenie działania na marketplace to elementy, które mają ogromne znaczenie dla biznesu prowadzonego w sieci. Wystarczy dokonać tych konfiguracji we własnym sklepie online i cieszyć się efektami.