wróć do listy
banery-blog-poradnik-prowadzenie sklepu

Unikalna propozycja sprzedaży (USP) w sklepie internetowym, czyli jak się wyróżnić?

Nie ma jednego przepisu na wyróżnienie sklepu internetowego w sieci. Kwestia ta jest bardziej złożona, gdyż to, jakich narzędzi może użyć właściciel e-commerce, jest zależne od specyfiki serwisu, branży czy budżetu. Istnieje jednak wiele różnych rozwiązań, które należy poznać, by stworzyć skuteczny pomysł na własne USP, czyli unikalną propozycję sprzedaży.

Jak stworzyć USP?

Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że należy się wyróżnić na tle konkurencji. Część jednak robi to nie do końca dobrze, a reszta niestety o tym zapomina. Dlaczego tak jest? Bo do stworzenia dobrego USP trzeba zadać sobie odpowiednie pytania. Przede wszystkim:

– Kim są nasi klienci?
– Czego klienci oczekują?
– Jak produkt/usługa może rozwiązać problem klienta?
– Co motywuje klienta do zakupu?
– Dlaczego klient powinien wybrać nas, a nie konkurencję?

Dokładne przeanalizowanie powyższych kwestii powinno nakierować przedsiębiorcę na to, jak mogłoby wyglądać najlepsze USP jego produktu/usługi, a nawet całej marki. Dzięki temu powinno się również dostrzec, jaki problem klienta można rozwiązać. Jeśli po takim namyśle USP zostało już skonstruowane, warto zadać sobie ostatnie pytanie — czy to na pewno stanowi dla klienta unikalną wartość na tle konkurencji?

Jakie USP mobilizuje do zakupu?

Firmy z różnych branż dostępnych w Internecie zawsze mają jakąś konkurencję. Jednym z elementów, który decyduje o tym, czy użytkownik wybierze produkt tej, czy innej marki jest właśnie USP. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, które przyciągają uwagę kupującego. Dowodem na to jest fakt, że stosuje je wiele e-commerców. Do popularnych przykładów należą:

– darmowa dostawa,
– wydłużony czas na zwrot,
– wysyłka w 24h,
– darmowy zwrot,
– gratis do zamówienia.

Jednak skoro z tego typu udogodnień korzysta już niemal każdy poważny e-commerce, to przestają one powoli być unikalne. W zależności od tego, jaki produkt i branżę się reprezentuje, można wyróżnić bardziej atrakcyjne punkty np.:

– ekologiczne opakowania,
– nie testowane na zwierzętach,
– produkt lokalny/polski/regionalny,
– zaufało nam X mln klientów,
– potwierdzone certyfikatem jakości,
– pierwsza taka firma w Polsce,
– tradycyjna receptura.

Przykłady skutecznych USP

Śledzenie konkurencji, ale również działań marketingowych największych firm to bardzo dobra nauka dla każdego przedsiębiorcy. Warto więc spojrzeć, jak wyglądały konkretne pomysły na USP jednych z najpopularniejszych firm. Fakt, że są one rozpoznawalne, świadczy również o tym, że ich unikalna propozycja sprzedaży faktycznie się sprawdziła.

  1. Saddleback Leather na miejscu pierwszym wymienia wielu specjalistów, to dlatego, że doskonale rozpoznali oni potrzeby swoich klientów. Firma sprzedaje produkty ze skóry. Ich towar nie jest tani, ale wart zakupu. Dlaczego? Bo ich USP jest 100-letnia gwarancja.
  1. M&M’s, czyli orzeszki oblane czekoladą swoim mottem nie tylko ograły rynek konkurencji, ale również doskonale rozwiązały problem zwolenników czekolady – „Mleczna czekolada rozpuszczająca się w Twoich ustach, nie dłoniach”.
  2. Always, firma produkująca artykuły higieniczne, doskonale poznała problem kobiet i swoje USP oparła na rytmicznej zasadzie złotej trójki mottem „Always zawsze czysto, zawsze sucho, zawsze pewnie”.

Gdzie zlokalizować USP?

Strona główna sklepu internetowego stanowi jego wizytówkę i to właśnie już tutaj powinno się wyraźnie zaprezentować USP i to tak, by nie zginęło pośród wielu innych informacji. Poza tym unikalną propozycję sprzedaży można pokazać klientowi jeszcze wcześniej. Chociażby w wyszukiwarce w tzw. meta title i meta description, które pokazują się bezpośrednio w wynikach Google.

Oczywiście USP powinno się znaleźć również na landing page i stronach produktowych. Wówczas należy pamiętać, by opis produktu, czy usługi również był wyjątkowy i wyróżniający się na tle konkurencji. Unikalną propozycję sprzedaży należy umieszczać również w:

– stopkach mailowych,
– newsletterach,
– kampaniach Google Ads,
– kampaniach Facebook Ads,
– postach na portalach społecznościowych.

Podsumowanie

Największym błędem jest kierowanie oferty do wszystkich. Wówczas traci ona unikalność na rzecz uniwersalności. A nie o to chodzi, by być jedną z wielu marek, ale tą jedyną. Dlatego powinno się stawiać na oryginalność i nowatorstwo. Aby to osiągnąć, na skonstruowanie dobrego USP należy dać sobie trochę czasu. Trzeba odpowiednio przeanalizować potrzeby i problemy swoich klientów oraz działania konkurencji. Samo stworzenie unikalnej propozycji sprzedaży to dopiero połowa sukcesu. Należy je jeszcze odpowiednio wykorzystać, stosując nie tylko na stronie głównej, ale również w stopce mailowej, mediach społecznościowych czy narzędziach reklamowych.