wróć do listy
banery-blog-poradnik-prowadzenie sklepu

Szybka finalizacja sprzedaży w e-sklepie – o czym pamiętać?


W tym artykule opisujemy:

  1. Obecność w marketplace’ach i na portalach społecznościowych
  2. Odpowiednia prezentacja produktu i promocje
  3. Skrócenie ścieżki zakupowej
  4. Call to action i intuicyjny koszyk zakupowy
  5. Podsumowanie

Właściciele e-sklepów muszą zadbać naprawdę o wiele aspektów swojego biznesu, by poprowadzić go z sukcesem. Dużą wagę przykładają do odpowiedniej optymalizacji sklepu oraz działań marketingowych. W natłoku obowiązków często zapomina się o kilku rzeczach, które istotnie wpływają na szybką finalizację sprzedaży. Warto się im przyjrzeć.

Obecność w marketplace’ach i na portalach społecznościowych

Pierwszym krokiem, który pozwoli szybko sfinalizować sprzedaż, a przede wszystkim zakończyć ją w ogóle jest obecność w wielu różnych miejscach w sieci. Pośród szerokiej konkurencji e-commerce’ów użytkownikowi może być trudno znaleźć nasz sklep. Oprócz jednego wyniku wyszukiwania – pod postacią własnego serwisu, warto pokazać się na innych stronach.

Można rozważyć skorzystanie z platformy marketplace. Według raportu IAB Polska to właśnie tutaj użytkownicy rozpoczynają poszukiwania produktu. Więcej o korzyściach tego typu rozwiązania pisaliśmy w artykule 5 najważniejszych zalet platform sklepowych typu marketplace.

Swoją obecność należy również zaznaczyć na portalach społecznościowych. Trzeba przy tym pamiętać, by nie ograniczać się do samego Facebooka, ale wykorzystać potencjał także innych serwisów, jak Instagram, Google Firma, YouTube czy Pinterest. Założenie profilu w social mediach i uzupełnienie ich znakami markowymi, podstawowymi informacjami oraz danymi kontaktowymi nie wystarczy.

We wszystkich kanałach należy być aktywnym, a najlepiej do każdego z nich stworzyć osobną strategię marketingową. Ta może obejmować wpisy raz w tygodniu, a nawet kilka razy w ciągu dnia. Social media to doskonałe miejsce, by dzielić się promocjami, zmianami, sukcesami oraz własnym contentem w postaci artykułów, infografik, czy filmów.

Odpowiednia prezentacja produktu i promocje

Klient, który wie, czego chce i znajduje się już na naszej stronie, na ogół wymaga jedynie pomocy w podjęciu decyzji i powinien ją otrzymać od samego sprzedawcy. W tym wypadku znaczenie w szybkiej finalizacji sprzedaży ma rzeczowe i atrakcyjne zaprezentowanie produktu z uwzględnieniem USP. Można to zrobić, używając technik merchandisignu, czy komponując opisy według zasad AIDA. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Wybór, rozmieszczenie i prezentacja produktów w sklepie internetowym – poradnik przedsiębiorcy.

Z kolei, jeśli na stronie sklepu pojawi się niezdecydowany klient, który nie szuka niczego konkretnego, wówczas sprawdzi się zastosowanie na stronie głównej ofert specjalnych, pozycji top 10, a nawet promocji dla nowych klientów. Skuteczną metodą na szybką sprzedaż jest również wykorzystanie licznika, który będzie odmierzał czas do końca promocji lub finału edycji limitowanej.

Skrócenie ścieżki zakupowej

W relacji klient-sprzedawca stroną, która może stawiać określone wymagania, jest właśnie klient. Często jednak się zdarza, że to niestety sklepy za dużo oczekują od klientów – szczególnie te internetowe np. przy formularzach danych. Klienci nie lubią podawać sporej ilości informacji o sobie. Dlatego pytania o płeć, czy to, skąd kupujący dowiedział się o sklepie, są raczej zbędne.

Jeszcze gorszym pomysłem jest wymaganie od użytkownika rejestracji, aby mógł sfinalizować transakcję. Według analiz Baymard Institute z tego względu koszyk porzuca aż 35% badanych. Nic dziwnego, gdyż kupujący są bardzo niecierpliwi, czego dowodzi fakt, że większość opuszcza stronę, jeżeli musi czekać na jej załadowanie więcej niż 3 sekundy.

Call to action i intuicyjny koszyk zakupowy

Zakupy dla klienta muszą być przede wszystkim łatwe i przyjemne. W związku z tym sklep powinien zadbać o intuicyjny wygląd oczywiście całej witryny i wyróżnić główne przyciski akcji np. „wybierz”, „dalej”, „dodaj do koszyka”, „kup teraz” czy „zapłać”. Klient nie może mieć problemu z ich znalezieniem, gdyż to znacznie spowolniłoby sfinalizowanie transakcji.

Co więcej, sam projekt koszyka również powinien być czytelnie skonstruowany. Najlepiej sprawdzić, jak to wygląda u konkurencji i wdrożyć podobny schemat, gdyż kupujący z większym entuzjazmem podchodzą do czegoś, co już znają. Jeśli wszystkie punkty zostały spełnione, ostatnim jest wdrożenie szybkich, łatwych i bezpiecznych metod płatności np. one click, pay-by-link czy BLIK. Ich przegląd zrobiliśmy w artykule Płatności elektroniczne e-commerce.

Podsumowanie

Jak zweryfikować, czy finalizacja sprzedaży faktycznie przebiega szybko? Najlepiej samodzielnie przetestować ścieżkę zakupową, dokonując transakcji we własnym sklepie. Warto powtórzyć tę czynność więcej niż raz, wybierając przy tym różne produkty w różnych ilościach oraz wypróbować kilka metod płatności. Poza tym nie można zapominać o aktywności w różnych miejscach w sieci m.in. w marketplace’ach, czy mediach społecznościowych. Istotne jest także zastosowanie narzędzi, które pomogą użytkownikowi podjąć decyzję. Warto przy tym pamiętać, że na sukces składają się kompleksowe działania.