wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

Prawne aspekty sprzedaży w Internecie – co warto wiedzieć?

Jak wynika z raportu Bisnode Polska liczba sklepów internetowych w Polsce w 2018 roku przekroczyła 30 000. To oznacza, że w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła ona aż o 34%. W związku z dynamicznym rozwojem rynku e-commerce pojawia się coraz więcej regulacji dotyczących prowadzenia e-sklepów. Należy więc cyklicznie kontrolować prawne aspekty sprzedaży w Internecie, by nie naruszyć przypadkiem praw konsumenta i być zawsze o kilka kroków do przodu od konkurencji.

Wdrożenie prawne sklepu internetowego

Przy wdrożeniu prawnym sklepu internetowego pojawia się podstawowe pytanie – czy muszę mieć firmę, by prowadzić sklep internetowy? Zakładając e-commerce, sprzedaż można prowadzić w 2 formach:

  1. zarobkowej działalności nierejestrowanej,
  2. zarejestrowanej działalności gospodarczej w dowolnej formie (poza spółką partnerską, gdyż ta jest przeznaczona dla przedstawicieli wolnych zawodów).

W związku z powyższym nie zawsze trzeba zakładać firmę, by prowadzić sklep internetowy. Kiedy, więc nie trzeba rejestrować działalności?

Zarobkowa działalność nierejestrowana a sklep internetowy

Prowadzenie nierejestrowanej działalności w ramach e-sklepu jest z pewnością wygodniejsze niż zakładanie własnej firmy czy spółki. Chociażby z tego względu, że oszczędza to wiele formalności i nie trzeba jej rejestrować w CEIDG lub KRS. Ta forma nie wymaga również:

– prowadzenia ksiąg,

– opłacania składek,

– rejestracji w urzędzie skarbowym,
– płacenia zaliczek na podatek.

Warunkiem jednak dla tej wygody są niskie przychody uzyskiwane z tytułu zarobkowej działalności nierejestrowanej w ramach sklepu internetowego. Przychód może wynosić maksymalnie 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Na 2019 rok jest to 1 125 zł. Ponadto, by móc prowadzić sklep w tej formie, w ostatnich 60 miesiącach nie można było prowadzić działalności gospodarczej. Wyjątkiem jest przypadek wyrejestrowania poprzedniej firmy przed 30.04.2017 roku.

Zarejestrowana działalność gospodarcza a sklep internetowy

Sklep internetowy w postaci zarejestrowanej działalności gospodarczej można otworzyć w 7 różnych formach prawnych:

  1. jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG),
  2. spółka cywilna,
  3. spółka jawna,
  4.  spółka komandytowa,
  5. spółka komandytowo-akcyjna,
  6.  spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  7. spółka akcyjna.

Rejestrując się jako JDG lub spółka cywilna działalność należy zgłosić w CEIDG. Natomiast w przypadku pozostałych spółek rejestracji dokonuje się w KRS. Ponadto otwierając działalność gospodarczą pierwszy raz lub po 60 miesiącach od dnia zawieszenia wcześniejszej firmy, przedsiębiorca może skorzystać z ulgi ZUS.

Sklep internetowy a podatek VAT

Rejestracja VAT dotyczy sklepów internetowych. Przedsiębiorcy prowadzący e-commerce są zobowiązani do złożenia formularza VAT-R. Jego wypełnienie ma na celu rejestrację lub aktualizację danych dotyczących podatku od towarów i usług (VAT). W poszczególnych przypadkach można być zwolnionym z VAT lub trzeba zarejestrować się, jako czynny podatnik. Zwolnienie z podatku dotyczy sklepów internetowych, gdy:

Obowiązek rejestracji sklepu internetowego, jako czynnego podatnika VAT występuje, gdy:

To najczęstsze przyczyny, dla których e-sklepy nie są zwolnione z VAT. Istnieje jeszcze szereg innych przykładów w Ustawie o podatku od towarów i usług dla obowiązku rejestracji jak dostawa energii elektrycznej, czy nowych środków transportu. Jednak kwestie te raczej nie dotyczą sprzedaży prowadzonej w sklepach internetowych. Mimo to warto zapoznać się z całą ustawą.

Konto firmowe dla sklepu internetowego

Zapisy prawne nie zobowiązują do założenia konta firmowego. Jednak takie zdecydowanie warto posiadać. Chociażby z tego względu, że dodaje ono firmie większej powagi i zaufania. Konto firmowe powinno się posiadać szczególnie wtedy, gdy:

Warunkiem jednak jest, by rachunek bankowy, którym posługiwać się będzie sklep internetowy (przy JDG), miał jednego właściciela. Co oznacza, że konto nie może być współdzielone przez małżonka.

Dropshipping – sklep internetowy bez magazynu

Przy zakładaniu sklepu internetowego nie ma prawnego obowiązku dysponowania magazynem, czy odpowiednim budynkiem. Posiadanie takiej przestrzeni wiąże się z inwestycją konkretnego kapitału. W związku z tym częstą praktyką jest odwleczenie w czasie kupna, czy wynajmu lokalu. Dlatego wielu przedsiębiorców prowadzących e-sklepy na początku może uciekać  się do tzw. dropshippingu.

To jeden z popularnych modeli sprzedaży w Internecie. Polega on na sprzedawaniu towarów, których fizycznie samemu się nie posiada, ale posiadają je dostawcy. To do nich wówczas należy dbałość o składowanie artykułów oraz techniczna obsługa. Samemu natomiast ma się więcej czasu na zadbanie o odpowiedni marketing i dotarcie do klienta. Dropshipping można świadczyć na dwa sposoby:

  1. jako sprzedawca – na własny rachunek i we własnym imieniu indywidualnie wystawia się kupującemu fakturę. Trzeba również zadbać o wszelkie obowiązki wynikające z prowadzenia sprzedaży.
  2. jako pośrednik – pośrednicząc w zawarciu umowy między kupującym, a rzeczywistym sprzedawcą. Wówczas fakturę wystawia się kontrahentowi i pobiera od niego prowizję lub ustaloną stałą kwotę za to, że przez własną firmę sprzedano towar.

Regulamin sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego powinien być skonstruowany zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami. W związku z tym w regulaminie sklepu internetowego należy poinformować kupującego o celu przetwarzania jego danych osobowych.

Szczególną uwagę przy formułowaniu regulaminu sklepu internetowego należy zwrócić na klauzule abuzywne (niedozwolone). To zapisy, które mogą naruszać dobre obyczaje oraz interes klienta. Mowa w tym wypadku o różnych niekorzystnych ograniczeniach i obowiązkach nakładanych na konsumenta. Więcej w tej kwestii można dowiedzieć się z artykułu 5 najważniejszych zasad formułowania regulaminu sklepu internetowego.

Optymalizacja sklepu internetowego

Po dokonaniu wszelkich formalności związanych z rejestracją firmy, podatkiem VAT, regulaminem sklepu oraz kontem firmowym należy dokonać odpowiedniej optymalizacji strony sklepu internetowego. Poza tym, że powinna być ona przyjazna dla użytkownika i przejrzysta warto również:

Podsumowanie

Do prowadzenia sklepu internetowego należy podejść kompleksowo. Trzeba więc zadbać zarówno o kwestie prawne, jak i techniczne dotyczące strony internetowej. Warto więc na samym końcu wykonać audyt sklepu internetowego. Pozwala on sprawdzić, czy strona jest wystarczająco zoptymalizowana i stworzona zgodnie z prawem. W tym celu można wynająć specjalną firmę, która się tym zajmie. Audyt sklepu internetowego można wykonać również samemu – od początku do końca przechodząc jeszcze raz cały proces zakupowy, dokładnie śledząc wszelkie treści i komunikaty. Wówczas warto zwrócić uwagę na poprawność regulaminu, danych kontaktowych, politykę prywatności, czy komunikat o cookies.