wróć do listy
27_Cover-foto-870x358

Płatności walutowe w e-commerce – przegląd praktycznych rozwiązań

Każdy właściciel sklepu internetowego powinien zdawać sobie sprawę z tego, że na jego biznes online może trafić zagraniczny klient. Kupujący coraz chętniej przeglądają oferty z innych krajów. Trzeba być przygotowanym na taką ewentualność i posiadać nie tylko wersję strony w popularnym obcym języku np. angielskim czy niemieckim, ale również umożliwić płatności w różnych walutach. Warto więc poznać praktyczne rozwiązania płatności walutowych w e-commerce i zwiększyć szanse na poszerzenie grona klientów.

DCC – dynamiczna płatność w walucie karty

DCC (ang. Dynamic Currency Conversion) dosłownie oznacza dynamiczne przeliczanie walut. Jest jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań w sklepach, które przyjmują płatności zagraniczne. Technologia DCC pozwala na zidentyfikowanie zagranicznej karty i dokonanie przeliczenia na ponad 60 walut. To pożądane rozwiązanie w sytuacji, gdy oferta produktowa lub usługowa e-sklepu wyrażona jest w złotówkach, a kupujący chcą zapłacić kartą w innej walucie.

Dzięki DCC klienci mogą zobaczyć, jaką dokładnie kwotą zostanie obciążony ich rachunek np. w euro, funtach czy dolarach. Z kolei sprzedawca w tym wypadku otrzyma taką sumę w złotówkach, jaka przypisana jest do danego produktu czy usługi. Dodatkowo dużą zaletą jest również fakt, że przewalutowania następują w czasie rzeczywistym.

SEPA – przelewy w Unii Europejskiej

W 2002 roku do obiegu wprowadzono walutę euro, która aktualnie jest prawnym środkiem płatniczym w 19 państwach należących do Unii Europejskiej. W związku z tym postanowiono połączyć funkcjonujące dotąd osobno rynki detaliczne w Strefie Euro w jeden. Jest to tzw. SEPA (ang. Single Euro Payments Area) – Jednolity Obszar Płatności w Euro.

Przelewy SEPA umożliwiają przyjmowanie sklepom online płatności w walucie Euro, których spodziewać się można już nawet następnego dnia roboczego. Ponadto w tym rozwiązaniu nie uczestniczą żadne podmioty pośredniczące, co zwalnia z dodatkowych opłat. Jeszcze inną korzyścią przelewu SEPA jest łatwość jego realizacji. W celu zlecenia transakcji kupujący będzie potrzebował jedynie tzw. numeru IBAN. Ten dla każdego kraju przedstawia się inaczej. Dla polskich kont powinien mieć format 26 cyfr poprzedzonych literami „PL”.

SWIFT – przelewy międzynarodowe

Przelew SWIFT (ang. Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) podobnie jak SEPA jest przelewem międzynarodowym. Z tą różnicą, że to rozwiązanie pozwala na przekazywanie pieniędzy między krajami spoza Unii Europejskiej w różnych walutach. Jest jednak kilak zasadniczych różnic. Przekazy SEPA realizowane są tylko w wariancie SHA. Oznacza to, że koszty dzielone są między nadawcę i odbiorcę przelewu. W przypadku przelewu SWIFT poza SHA dostępne są jeszcze dwie opcje kosztowe:

– OUR – wszystkie koszty pokrywa nadawca przelewu,

– BEN – wszystkie koszty pokrywa odbiorca przelewu.

Mowa tutaj o ewentualnych kosztach prowizyjnych, które mogą towarzyszyć przelewom SWIFT ze względu na uczestniczenie w procesie transakcji zewnętrznych podmiotów. Ponadto istnieje również możliwość wyboru czasu, w jakim ma zostać zlecona płatność:

  1. D+2 – opcja standardowa oznacza, że pieniądze powinny dotrzeć na rachunek w 2 dni od zlecenia przelewu,
  2. D+1 – opcja pilna oznacza, że pieniądze powinny dotrzeć na rachunek w 1 dzień od zlecenia przelewu,
  3. D+0 – opcja ekspresowa oznacza, że przelew realizuje się tego samego dnia.

Skrill – natychmiastowy i bezpieczny przepływ płatności

Innowacyjne rozwiązanie dla zagranicznego transferu pieniędzy dostarcza Skrill. Z jego usług korzysta coraz więcej polskich podmiotów z branży e-commerce. Skrill obecnie obsługuje 40 walut z całego świata i umożliwia realizację przelewów w ponad 200 krajach. Istotną zaletą tego rozwiązania jest wykorzystywanie wyłącznie rzeczywistego kursu wymiany. Dzięki temu płacący nie ponoszą ukrytych opłat, a przedsiębiorcy mogą poszerzać globalną bazę klientów.

Podsumowanie

Polska branża e-commerce powinna szczególnie zwrócić uwagę na zastosowanie różnych metod płatności walutowych. Po pierwsze dlatego, by ułatwić zakupy online szczególnie klientom ze strefy euro, gdyż rodzimym środkiem płatniczym są złotówki. Ponadto zagraniczni konsumenci coraz chętniej dokonują zakupów w obcych sklepach ze względu na zróżnicowaną ofertę produktową oraz korzystne warunki przewalutowania. Warto więc wdrożyć rozwiązanie umożliwiające rozliczanie płatności w różnych walutach.