wróć do listy
24_Cover-foto

Płatności odroczone – rewolucja w płatnościach online

Jedną z przyczyn porzucania koszyka podczas zakupów online jest niewystarczająca ilość środków na koncie potencjalnego nabywcy. Jest to sytuacja niekorzystna zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Dlatego naprzeciw klientom wychodzą dostawcy płatności online, oferując możliwość płatności odroczonych. Co prawda to rozwiązanie powraca na polski rynek po dłuższej przerwie, jednak patrząc na statystyki Raportu IGE, płatności z odroczonym terminem w ciągu ostatniego roku zyskały aż 6 punktów procentowych i są coraz chętniej wybierane przez użytkowników.

Czym są płatności odroczone?

Płatności odroczone to jedna z metod płatności internetowych, która polega na odłożeniu zapłaty w czasie. Klient, realizując zamówienie w e-sklepie, może dokonać płatności za towar nawet do 30 dni od daty zakupu. Dużym atutem tej metody jest fakt, że użytkownik za tę usługę nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów.

Z kolei, jeśli konsument nie będzie w stanie zapłacić po upływie terminu odroczenia, płatność ta może być rozłożona na wygodne raty. Istnieje możliwość szybkiej spłaty zobowiązania, wybierając opcję 3 rat, lub zmniejszenia miesięcznej opłaty przez rozłożenie płatności  nawet na 12 rat.

Jak działają płatności odroczone?

Usługa płatności odroczonych dostępna jest w wybranych sklepach, które zdecydowały się na włączenie u siebie tego kanału. Warto więc przed złożeniem zamówienia sprawdzić, czy sprzedający oferuje taką metodę. Obecnie możliwość sfinalizowania transakcji w ten sposób dają wybrane marki odzieżowe, księgarnie, czy sklepy ze sprzętem AGD i RTV. To właśnie produkty z tych branż użytkownicy najczęściej kupują  przez Internet. Następny krok, po złożeniu zamówienia to wypełnienie formularza na stronie dostawcy usługi. W celu sprawdzenia tożsamości na ogół należy podać PESEL, serię dowodu, adres, numer telefonu oraz e-mail.

Kiedy system otrzyma dane, następuje weryfikacja oceny kredytowej przy pomocy odpowiednich modeli statystycznych, algorytmów, czy informacji zaczerpniętych z Biura Informacji Kredytowej oraz CRIF. Jeśli decyzja jest pozytywna, środki za zakup wpływają na konto sklepu, a kupujący może wyczekiwać jego dostawy i zapłać nawet w ciągu 30 dni.

Przy kolejnych zamówieniach proces wnioskowania o odroczenie płatności jest już znacznie krótszy, gdyż dzięki założeniu konta w systemie dostawcy rozwiązania nie ma konieczności ponownego wypełniania formularza oraz budowana jest historia zakupowa klienta, która także może wpłynąć na szybszą decyzję.

Dla kogo są płatności odroczone?

Płatności odroczone są dedykowane dla wszystkich klientów, którzy nie mogą od razu zapłacić za zamówienie. Powodem może być potrzeba zakupu danego produktu i brak wystarczających środków na rachunku w danym momencie. Co więcej, dla tych klientów, którzy wybierają płatność odroczoną już kolejny raz, często przewidziane jest zwiększenie kwoty możliwej do odroczenia. Na podstawie wnikliwej analizy i oceny potencjału zakupowego przez dział ryzyka finansowego i specjalne algorytmy, konsument może zwiększyć wartość koszyka do nawet 5000 złotych.

Korzyści płatności odroczonych

Wygodna metoda płatności, jaką jest odroczenie terminu zapłaty, przynosi korzyści nie tylko konsumentom, ale również sprzedającym. Klienci dzięki możliwości zapłacenia później, zyskują na elastyczności i są w stanie kupić więcej. Z kolei sprzedawcy zwiększają liczbę transakcji, a co za tym idzie zyski. Korzyści płynących z płatności odroczonych jest jednak dużo więcej.

Korzyści dla kupujących (klientów) Korzyści dla sprzedających (sklepów)
Wydłużony okres płatności Podniesienie wartosci koszyka
Po upływie okresu odroczenia możliwość rozłożenia kwoty zakupu na wygodne raty Zwiększenie sprzedaży
Brak dodatkowych opłat Pozyskanie nowej grupy klientów
Prosty i szybki proces zakupowy Brak ryzyka finansowego
Kolejny zakup metodą płatności odroczonej umożliwia realizację zamówień o coraz większej wartości Środki są przekazywane na konto sklepu  natychmiast po pozytywnej weryfikacji kupującego
Klient może kupić więcej Szybka i prosta aktywacja
Wygodna możliwość dokonania zwrotu bez obaw o dodatkowe koszty Proces realizacji zwrotów obsługiwany jak przy standardowym zamówieniu

Płatności odroczone a zwrot w sklepie internetowym

Proces realizacji zwrotów przy płatnościach odroczonych jest przyjazny zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Jeśli klient zdecyduje się na zwrot zakupionego towaru w ciągu 30 dni, to transakcja automatycznie jest zamykana. Jeśli jednak kupujący postanowi zwrócić produkt po uiszczeniu zapłaty zgodnie z regulaminem sklepu internetowego, to środki zostają zwrócone na jego konto.

Konsument może również dokonać częściowego zwrotu, a więc wskazując jedynie określone produkty z koszyka. Jeśli taki zwrot następuje w ciągu 30 dni, to zobowiązanie jest pomniejszane o wartość zwracanej części koszyka. Z kolei, jeśli zwrot częściowy w płatnościach odroczonych ma miejsce już po uregulowaniu odroczonej kwoty, klient zyskuje zwrot na konto za wybrane produkty.

Podsumowanie

Rosnąca popularność płatności odroczonych w Polsce to kolejny dowód na to, że rodzimy rynek e-commerce szybko się rozwija. Co więcej, jak wynika z raportu E-commerce 2019, Polska zajmuje 13 miejsce na świecie pod względem najszybciej rosnących rynków
e-commerce, a w latach 2018-2022 jego wartość ma wzrosnąć o ok. 6 mld dolarów. Z pewnością swój procent będą w tym miały płatności odroczone. Dlatego dostawcy widząc ich potencjał, poszerzają swoją obecność w nowych branżach wśród sklepów internetowych, wydłużają terminy odroczenia i umożliwiają zwiększenie wartości koszyka.