wróć do listy
25_Cover-foto-870x358 (002)

Płatności jednym kliknięciem – sposób na zwiększenie konwersji w e-commerce

Konwersja to słowo klucz dla właścicieli e-commerce. Jej współczynnik decyduje o rentowności i zyskach sklepu internetowego. Na podniesienie konwersji składa się jednak wiele różnych czynników, a zaniedbanie jednego z nich może wpłynąć na częstotliwość porzucania koszyka. Doskonałym jednak sposobem na wzrost sprzedaży jest włączenie płatności jednym kliknięciem. Co więcej trzeba wiedzieć, by zwiększyć konwersję w e-sklepie?

Dlaczego współczynnik konwersji jest tak ważny dla e-commerce?

Współczynnik konwersji to procent użytkowników, którzy podjęli w e-sklepie określone działania np. kupili przedmiot lub zapłacili za usługę. Wskaźnik ten ma istotny wpływ na powodzenie e-biznesu i uzyskanie maksymalnego ROI tzw. zwrotu z inwestycji. W związku z tym właściciele e-commerce dokładają wszelkich starań, by prawidłowo zoptymalizować sklep w celu uzyskania jak najwyższej konwersji. Szacuje się, że przeciętny wskaźnik konwersji wynosi ok. 1%-3%. W związku z tym uzyskując wynik na poziomie 4%-6% można mówić o podwojeniu sprzedaży.

Jak liczyć współczynnik konwersji?

Dla obliczenia współczynnika konwersji stosuje się specjalny wzór:

liczba konwersji (np. transakcji) ÷ liczba wizyt (sesji) x 100% = współczynnik konwersji

W takim wypadku, jeśli w sklepie internetowym odnotowano 200 zrealizowanych transakcji przy 10 000 wizyt, to współczynnik konwersji liczy się:

200 ÷ 10 000 x 100% = 2%

Wówczas uzyskujemy współczynnik konwersji na poziomie 2%.

Jak zwiększyć współczynnik konwersji w e-commerce?

Proces zwiększania współczynnika konwersji w e-commerce jest bardzo złożony. Wpływa na niego wiele różnych kwestii. Mają one związek zarówno z czynnikami technicznymi samego
e-sklepu, strategicznymi po względem marketingu, jak i psychologicznymi w kwestii oddziaływania na klienta. Przede wszystkim strona sklepu musi być odpowiednio zoptymalizowana. W związku z tym należy zadbać o:

– RWD (Responsive Web Design), czyli dostosowanie strony do urządzeń różnych rozmiarów także mobilnych – smartfonów i tabletów,

– Szybkie ładowanie strony,

– Intuicyjność i przyjazny design,

– Zapewnienie bezpieczeństwa podczas zakupów dzięki protokołowi SSL,

– Wielość form płatności,

– Wielość form dostawy,

– Jasną politykę zwrotów,

– Przejrzysty regulamin.

Więcej na ten temat można dowiedzieć się z artykułu Co motywuje użytkowników do zakupów w Twoim sklepie internetowym?

Jednak jednym z najistotniejszych czynników, które obecnie w zauważalny sposób zwiększają współczynnik konwersji, jest płatność jednym kliknięciem (one-click). Użytkownicy są niecierpliwi, wrażliwi i na ogół nie mają czasu. Dlatego zminimalizowanie kroków, jakie muszą przejść podczas płatności online działa na korzyść e-commerce’ów.

Jak działa płatność jednym kliknięciem?

Sklepy internetowe oferujące płatność jednym kliknięciem umożliwiają zapamiętanie danych karty klienta podczas pierwszych zakupów. Jeśli użytkownik zgodzi się na włączenie tej usługi przy następnej transakcji w danym e-sklepie, będzie mógł zrealizować ją dosłownie w 0,5 sekundy przez jedno kliknięcie. Takie ustawienie można w każdym momencie zmienić, logując się na konto w danym sklepie lub na stronie dostawcy usług płatności online.

W związku z tym podanie danych odbywa się tylko raz i kolejne zakupy w tej platformie nie wymagają szukania karty i wpisywania długich numerów i wrażliwych danych. Co więcej, nie ma również konieczności logowania się do banku, czy przekierowania na inną stronę płatności – co istotnie wpływa na porzucanie koszyka. Niektóre banki przy wyższych kwotach (100-500 zł) ze względów bezpieczeństwa wymagają podania dodatkowego uwierzytelnienia np. kodem SMS.

Podsumowanie

Zwiększanie konwersji niewątpliwie należy rozpatrywać kompleksowo – biorąc pod uwagę różne aspekty optymalizacji serwisu i prowadzonej strategii marketingowej. Gdy podstawowe rozwiązania zostaną wdrożone, to warto zdecydować się na umożliwienie klientom płatności jednym kliknięciem. Ta usługa możne znacznie podnieść sprzedaż w e-sklepie minimalizując ilość kroków, jakie kupujący musi wykonać w celu sfinalizowania transakcji. Co więcej, to również doskonały sposób na zwiększenie liczby tzw. zakupów impulsywnych, które mogą przynieść dla biznesu dodatkowe zyski.