wróć do listy
Top_foto_870x358px_2

Płatności elektroniczne e-commerce – przegląd rozwiązań

E-commerce rozwija się prężnie, a wraz z nim płatności elektroniczne. Nic dziwnego, gdyż współcześni kupujący podczas zakupów bardzo cenią sobie komfort, bezpieczeństwo, ale przede wszystkim oszczędność czasu. To tylko niektóre zalety płatności elektronicznych. Jednak spośród wielu rozmaitych metod wyróżnić można te, które cieszą się szczególną popularnością wśród klientów oraz te, które dopiero niedawno zadebiutowały na rynku.

Szybkie przelewy elektroniczne – pay-by-link

Najchętniej wybieraną w Polsce formą płatności internetowych są pay-by-link, czyli szybkie przelewy on-line. Ich wykonanie zajmuje zaledwie kilkanaście sekund. Po dodaniu produktów do koszyka w sklepie internetowym klient wybiera opcję płatności e-przelew, szybki przelew, czy pay-by-link. Wówczas zostaje przekierowany na platformę operatora, na której wyświetlają się logotypy różnych banków. Powinien on wybrać ten, w którym posiada konto i wtedy przenosi się na witrynę transakcyjną swojego banku. Tam po wpisaniu loginu i hasła pojawia się gotowa formatka ze wszystkimi danymi do przelewu. Jedyne co kupujący musi uzupełnić to pole na autoryzacyjny kod SMS.

Rozwiązanie pay-by-link pozwala na szybką realizację złożonego zamówienia, gdyż sprzedawca natychmiast dostaje informację o sfinalizowaniu płatności. Ponadto znika również ryzyko pomyłki przy wpisywaniu danych do przelewu, gdyż są one pobierane automatycznie.

Płatność kartą w e-commerce

Płatność kartą to kolejny szybki sposób na sfinalizowanie transakcji w e-commerce. Użytkownicy dużą wagę przywiązują do tego, by proces zakupowy przebiegał, jak najszybciej, był intuicyjny i bezpieczny. Ponadto dokonując transakcji kartą kupujący ma możliwość dodatkowej reklamacji tzw. chargeback. Właśnie z tych względów klienci często korzystają z takich metod płatności online jak one click, czy portfele elektroniczne.

Płatności one click

Dużym ułatwieniem, a zarazem oszczędnością czasu jest płatność one click. Przy pierwszej transakcji kartą w danym serwisie kupujący może wyrazić zgodę na zapamiętanie danych karty. Od tego momentu zarejestrowany użytkownik każde kolejne zakupy na tej platformie będzie mógł opłacić dosłownie jednym kliknięciem. Nie będzie już wymagane od niego ponowne wpisywanie danych karty, co znacznie skraca ilość kroków w procesie realizacji płatności. W przypadku niektórych polskich banków konieczne jest dodatkowe uwierzytelnienie kodem CVV lub CVC.

Płatności cykliczne

Płatności cykliczne, to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy oferują produkty lub usługi wymagające płatności subskrypcyjnych (abonamentowych). Korzystają z tego np. kluby fitness, firmy telekomunikacyjne, ubezpieczeniowe, dostawcy prenumerat, czy serwisy VOD. Klient zezwala operatorowi transakcji na cykliczne obciążanie swojej karty. Dzięki temu nie musi pamiętać o płatności, a sprzedawca na czas otrzymuje wpłatę. Ostatecznie ułatwia to utrzymanie płynności finansowej firmy oraz prognozowanie jej zysków.

Portfele elektroniczne

Portfele elektroniczne to kolejne ciekawe rozwiązanie dla szybkich płatności kartą w sklepach internetowych. Jedne z popularniejszych tego typu usług to m.in. Masterpass, Visa Checkout, czy Google Pay. Są to e-portfele, do których po założeniu konta można przypisać dowolną kartę kredytową lub debetową. Podczas zakupów online, jako metodę płatności należy wybrać Masterpass, Visa Checkout lub Google Pay – zalogować się do systemu i potwierdzić transakcję kodem PIN nadanym przy rejestracji. O najwyższe bezpieczeństwo dba usługa 3D-Secure, która przy niektórych operacjach wymaga weryfikacji hasłem SMS.

Innowacyjne płatności mobilne BLIK

O sukcesie BLIK-a w polskim środowisku e-commerce świadczą analizy Narodowego Banku Polskiego. Podają one, że w okresie październik-grudzień 2018 roku liczba płatności BLIK-iem w internecie wyniosła 25 mln, co prawie o milion przekracza wykonane w tym okresie internetowe transakcje kartami (24,1 mln).

BLIK to nic innego jak płatność mobilna przy pomocy aplikacji bankowej. Podczas płatności użytkownik musi jedynie zalogować się do aplikacji banku i wpisać odczytany na urządzeniu mobilnym 6-cyfrowy kod w oknie płatności sklepu online, a następnie potwierdzić na smartfonie lub tablecie realizację płatności.

Płatności odroczone

Branża e-commerce daje swoim klientom coraz większą wygodę i elastyczność w kwestii płatności. Bez wątpienia tego typu przykładem jest rosnąca popularność płatności odroczonych. Operator transakcji wedle określonych wytycznych weryfikuje potencjalnego klienta. Jeśli wniosek rozpatrzony jest pozytywnie, to kupujący ma możliwość odłożenia płatności w czasie nawet o 30 dni. Operator dba również o to, by informować o zbliżającym się terminie płatności. Istnieje także możliwość zwrotu towaru w ciągu tych 30 dni lub rozłożenia kwoty na wygodne raty.

Podsumowanie

Łatwa i intuicyjna ścieżka zakupowa ma istotne znaczenie w końcowej fazie płatności internetowej. Należy nie tylko maksymalnie skrócić proces zakupowy, ale również zaoferować te metody płatności, które wymagają od użytkownika wykonania dosłownie kilku kroków, czy nawet tylko jednego (one click). Warto więc zdjąć z konsumenta obowiązek uzupełniania danych, wpisywania długich numerów i skomplikowanych tytułów płatności. Im klient ma mniej do zrobienia, tym chętniej sfinalizuje transakcję.