wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

Platformy e-commerce – przegląd popularnych rozwiązań

Według szacunków Bisnode Polska ilość e-sklepów w Polsce w czerwcu 2019 roku sięgnęła 31,7 tys. Rynek e-commerce rośnie w bardzo szybkim tempie. Tym bardziej że, jak wskazuje raport Shoper Multiwyzwania – ok. 77% sprzedawców co roku odnotowuje wzrost zysków. Taki trend sprawia, że dostępnych jest wiele różnych platform dla sklepów internetowych. Poniżej robimy ich przegląd.

Rodzaje platform e-commerce

Dostępność różnego rodzaju platform sprzedażowych to odpowiedź na odmienne zapotrzebowania przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić biznes w sieci. Zupełnie inne wymagania będzie miał klient z rocznym obrotem 200 tys. zł, niż klient z obrotem 10 mln zł. Podobnie ma się kwestia w przypadku rodzaju i ilości sprzedawanych produktów. Jednak najczęściej spotykane rozwiązania w branży to:

– platformy SaaS (Software as a Service),

– platformy Open-Source,

– platformy na licencji,

– platformy dedykowane.

Platformy SaaS w e-commerce

To bardzo popularne i szybkie w realizacji rozwiązanie. Dzięki niemu sklep internetowy można założyć już w ciągu kilku minut, a najdalej kilku dni. Platformy typu SaaS nazywane są często chmurowymi, gdyż są utrzymywane w chmurze firmy, która je zbudowała. Decydując się na prowadzenie sprzedaży internetowej w ten sposób, przedsiębiorca otrzymuje gotowy e-sklep. Jednak jego mankamentem jest ograniczona możliwość integracji z systemami nieobsługiwanymi przez usługodawcę.

Jest to rozwiązanie szczególnie dedykowane dla małych i średnich firm, gdyż sprawdzi się w standardowych warunkach dla przeciętnej wielkości sklepu. Duże e-commerce’y, które będą wymagały sporej elastyczności i potrzebowały różnych integracji, mogą się zawieść. Wdrożenie skomplikowanych skryptów, konfiguratorów przedmiotów, czy innych zaawansowanych modułów będzie utrudnione. Warto jednak podkreślić mnogość zalet platformy SaaS:

– niski koszt – od 50 zł do 3 tys. zł miesięcznie,

– szybkie wdrożenie sklepu,

– wydajne działanie platformy (w przypadku umiarkowanego ruchu),

– stosunkowo wysoki poziom bezpieczeństwa,

– wysokiej jakości integracje zapewniane przy platformach SaaS,

– szybkie uruchamianie integracji przy platformach SaaS,

– samodzielny dobór instalowanych w sklepie modułów.

Platforma open-source dla e-commerce

Wiele sklepów internetowych jest stawianych dziś na platformach open-source. To rozwiązanie jest chętnie wybierane, gdyż na ogół w wersji bazowej nic nie kosztuje. Dodatkową opłatą jest jedynie zakup hostingu. W tym wypadku właściciel e-sklepu ma dużą swobodę w jego modyfikacji. Do zalet tej platformy zalicza się:

– brak miesięcznych/rocznych opłat za korzystanie z silnika sklepowego,

– dużą bazę modułów,

– swobodę w modyfikacji sklepu,

– duże możliwości integracji systemów,

– łatwiejszą konfigurację pod SEO,

– możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów, dzięki dużej i aktywnej społeczności na forach i grupach dyskusyjnych,

– możliwość przekazywania pracy nad sklepem różnym firmom.

Bezpłatna wersja bazowa jednak rekompensuje się w momencie, gdy biznes nabiera rozpędu i konieczna jest jego konfiguracja oraz tworzenie udoskonaleń. W takim wypadku trzeba posiadać odpowiednią wiedzę techniczną lub zatrudniać programistów i developerów. To dlatego, że aby wdrażać konkretne rozwiązania, należy je tworzyć za pomocą kodu. Co więcej, płynność działania sklepu internetowego opartego na open-source zależy od jakości wykupionego hostingu – zazwyczaj, im droższy, tym lepszy. Dlatego prowadzenie sklepu na open-source wbrew pozorom może w określonych przypadkach generować wysokie koszty.

Platformy z płatną licencją dla e-commerce

Jaką platformę powinny wybrać duże firmy chcące prowadzić sklep internetowy? W tym wypadku najlepszą platformą sprzedażową będzie rozwiązanie klasy Enterprise z płatną licencją. To wariant, który poradzi sobie z największymi wyzwaniami stawianymi zarówno przez właściciela, czy zarząd firmy, jak i przez klientów. Dla platform opartych na licencji można wskazać takie zalety jak:

– swoboda modyfikacji,

– dowolność kierunków konfiguracji i rozwoju systemu,

– wysoki poziom bezpieczeństwa danych,

– możliwość prezentacji ogromnej ilości produktów,

– możliwość przechowywania danych kart płatniczych,

– zaawansowane narzędzia promocyjne,

– brak spowolnień = wyższa konwersja.

Platformy e-commerce oparte na licencji, jak wszystkie wcześniejsze mają również swoje wady. Są jednym z najdroższych rozwiązań. Koszt wdrożenia może wynosić od kilkuset tysięcy do nawet kilku milionów złotych. Mnogość możliwości, jakie dają tego typu platformy, jest jednak kosztem czasochłonnego procesu wdrożenia, który może trwać nawet do roku czasu.

Platformy dedykowane dla e-commerce

Platformy dedykowane to te tworzone zupełnie od zera lub od zera, ale oparte na systemach CMS. To rozwiązanie polecane dla specyficznych klientów. Na ogół takich, których prezentacja produktów wymaga np. zaawansowanej konfiguracji graficznej. Wykonanie takiego projektu jest bardzo czasochłonne, ale jeśli firmie zależy na nietuzinkowym e-commerce i w dodatku szytym na miarę, to jest to dobre rozwiązanie. Jego główne zalety to m.in.:

– idealne dostosowanie e-sklepu do charakteru biznesu,

– możliwość optymalizacji procesów obsługi zamówień ze sklepu online,

– zwiększone bezpieczeństwo, gdyż luki platformy nie są udostępniane publicznie.

Decydując się jednak na platformę dedykowaną, warto się dłużej nad tym pomysłem zastanowić. Firma, która ją stworzy, będzie związana z przedsiębiorcą już na zawsze, gdyż przekazanie tak skomplikowanego i indywidualnie stworzonego systemu do obsługi innej agencji będzie bardzo czasochłonne. Dodatkowo w przypadku platform dedykowanych należy liczyć się z dużymi kosztami.

Podsumowanie

Prawidłowy wybór platformy dla własnego e-commerce polega na postawieniu sobie odpowiednich pytań. Przede wszystkim trzeba znać odpowiedź na to, jaki jest cel e-sklepu. Czy ma on być głównym źródłem przychodów, czy jedynie dodatkowym? Określić należy również budżet, jaki przeznaczy się na budowę e-sklepu. Warto także zastanowić się, czy chce się zatrudnić do jego prowadzenia i rozwoju nowego pracownika lub programistę. Ponadto e-sklep nie powinien przynosić strat, dlatego tak ważna jest jego optymalizacja, unikalność i podążanie za trendami.