wróć do listy
068

Piki sprzedażowe w branży RTV/AGD – jak je wykorzystać? – cz.1


W tym artykule opisujemy:

  1. Definicja pików sprzedażowych
  2. Polacy kupują w internecie – jak, kiedy, za ile?
  3. Kiedy występują piki sprzedażowe i z czego to wynika?
  4. Trendy zakupowe w 2019 roku i na kolejne lata

Nie ulega wątpliwości, że rynek branży RTV i AGD jest nieodłącznie związany z życiem Polaków. Z każdym rokiem, terminy z nim związane coraz częściej pojawiają się zarówno w ogólnodostępnych mediach, jak i artykułach branżowych. Pojęcie „pików sprzedażowych” jest jednym z nich i właśnie dlatego postanowiliśmy poświęcić poniższy tekst właśnie temu tematowi.

Definicja pików sprzedażowych

Zastanawiając się, w jaki sposób najlepiej wykorzystać piki sprzedażowe, warto na początku wyjaśnić, czym tak naprawdę jest to zjawisko. Piki sprzedażowe to takie okresy w prowadzonych przez sklepy działaniach, w których poziom sprzedaży gwałtownie rośnie. Opisywana sytuacja może mieć miejsce na przykład w związku z wyprzedażami albo innego rodzaju akcjami promocyjnymi prowadzonymi przez właścicieli sklepów. Piki sprzedażowe w branży e-commerce najczęściej notowane są w okolicach takich okresów jak: Black Friday, Cyber Monday, a także święta Bożego Narodzenia i posezonowe obniżki cen. Właśnie wtedy, zainteresowanie konsumentów zakupem nowych towarów gwałtownie rośnie, a właściciele sklepów notują dzięki temu dodatkowe zyski.

W jaki sposób wykorzystać piki sprzedażowe tak, aby przynosiły one sklepom internetowym jak największe korzyści? To pytanie z pewnością zadaje sobie wielu handlowców.

Polacy kupują w internecie – jak, kiedy, za ile?

Dane pochodzące z serwisu ISB News pokazują, że polscy konsumenci są z roku na rok coraz bardziej zainteresowani nowymi technologiami i coraz częściej poszukują ich w sieci. Głównym powodem, dla którego zakupy przenoszą się ze sklepów stacjonarnych do internetu, jest potrzeba uproszczenia i skrócenia transakcji. 30% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu „Polskiego Monitora Opinii”, robi zakupy w internecie przynajmniej raz w ciągu roku, a 46% deklaruje, że robiłoby je częściej, gdyby różnice pomiędzy cenami w sieci i na sklepowych półkach były widocznie zauważalne. Z  Gemius wynika natomiast, że zakupy w e-sklepach robi już ponad 60% konsumentów, podczas gdy jeszcze 5 lat temu było to jedynie 45%.

Przyglądając się preferencjom zakupowym Polaków, warto zwrócić uwagę również na różnice wynikające z ich wieku. Stosunkowo największą grupę konsumentów zainteresowanych branżą technologiczną stanowią osoby w wieku 15-24 lata, a sytuacja ta przedstawia się wyjątkowo ciekawie, jeśli rozpatrywać ją pod względem płci. Jeszcze w 2014 roku, to mężczyźni przeznaczali na sprzęt RTV/AGD więcej pieniędzy. W 2019 roku sytuacja całkowicie się odwróciła i dziś to panie wydają na nowinki technologiczne aż o 400 zł miesięcznie więcej niż panowie.

Co więcej, z roku na rok rośnie grupa konsumentów dokonujących zakupów z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Dziś jest ich więcej niż osób wykorzystujących do tego celu komputery stacjonarne (60%), a największy przyrost odnotowano w grupie wiekowej 15-24 lata, gdzie z aplikacji mobilnych do robienia zakupów internetowych korzysta już 85% konsumentów, a z komputerów – 77%.

Kiedy występują piki sprzedażowe i z czego to wynika?

W 2019 roku, największe piki sprzedażowe branży AGD zostały odnotowane w okresie pierwszych 6 miesięcy. W tekście, zamieszczonym na portalu BiznesTuba.pl, wypowiadają się eksperci jednej z największych marek AGD. Wskazują oni, że zanotowano wówczas kilkuprocentowy skok w sprzedaży dużego AGD  a najszybciej rozwijającym się obszarem rynku, jest segment urządzeń do zabudowy. Dużą popularnością cieszyły się wówczas również suszarki do ubrań, które niejednokrotnie były zintegrowane z pralkami. Przyczyn piku sprzedażowego, który miał miejsce w pierwszej połowie roku może być kilka. Znacznie ma tu bez wątpienia okres posezonowych wyprzedaży, występujący bezpośrednio po świętach Bożego Narodzenia i Nowym roku, a także okres wiosenno-letni, sprzyjający planowaniu i przeprowadzaniu remontów w domach i mieszkaniach.

Jednak rynek AGD w Polsce rozwijał się dynamicznie również w kolejnych 6 miesiącach. Jak informuje „Rzeczpospolita”, według danych udostępnionych przez Gfk, do końca września, poziom sprzedaży dużego AGD był bowiem aż o 9,3% wyższy niż w roku ubiegłym.

Szukając przyczyn występowania pików sprzedażowych w drugiej połowie roku, warto poświęcić uwagę kilku jego aspektom:

Jak wynika z badań Gfk, w 2019 roku wartość koszyków zakupowych Polaków w okresie świąt wzrosła o ponad 9%. Ostatnia tendencja pokazuje, że szukając idealnych prezentów dla osób po 40. roku życia, bardzo często decydujemy się na małą elektronikę, zaś młodzi ludzie najchętniej znajdują pod choinką sprzęt z segmentu małego AGD.

Trendy zakupowe w 2019 roku i na kolejne lata

Od początku 2019 roku w zakupach związanych z branżą AGD dominuje sprzęt typu convenience oraz lodówki side by side. Trend ten utrzymuje się do dziś, a do najchętniej wybieranych przez konsumentów należą: pionowe stacje do prasowania oraz wszelkiego rodzaju urządzenia inteligentne, czyli umożliwiające nawiązanie połączenia z pozostałym sprzętem obecnym w gospodarstwie domowym. W ubiegłym roku zanotowano również znaczący wzrost w ilości sprzedanych odkurzaczy bezprzewodowych (40-procentowy skok w skali globalnej).

Z czego wynikają powyższe trendy? Przyczyn ich pojawienia się można szukać m.in. w coraz mniejszej ilości powierzchni mieszkalnej, przypadającej na jednego konsumenta, a także w coraz szybszym i bardziej dynamicznym stylu życia Polaków. Coraz większe znaczenie ma dla kupujących wygoda i ergonomia sprzętu. Liczy się również możliwość maksymalnego skrócenia czasu potrzebnego na wykonanie niezbędnych domowych czynności. Ponadto, istotną zmianą w branży RTV i AGD, bez wątpienia mającą wpływ na wzrost zainteresowania konsumentów, jest widoczny spadek cen, a co za tym idzie – wzrost dostępności nowoczesnego sprzętu. Aby kupić dziś urządzenia stosunkowo wysokiej klasy, nie trzeba już odkładać kilku pensji oraz można wybierać spośród szerokiej gamy oferowanych produktów różnych marek. Taka sytuacja również pozytywnie oddziałuje na obecność pików sprzedażowych na polskim rynku.

Zachęcamy do zapoznania się z drugą częścią artykułu. Zostały w niej zaprezentowane sposoby na wykorzystanie pików sprzedażowych, a także prognozy dla rynku RTV i AGD na kolejne lata.