wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

O czym pamiętać decydując się na konkretny wygląd sklepu internetowego?

Pomysł na biznes i zaopatrzenie magazynu towarami nie wystarczają dziś do tego, by prowadzić sprzedaż. Tym bardziej nie w przypadku sklepów online. Tam trzeba skupić się na odpowiedniej optymalizacji, logistyce oraz wyglądzie sklepu internetowego. Wydawać by się mogło, że to mało istotna kwestia, jednak przejrzysty design i odpowiedni dobór kolorów istotnie wpływają na decyzje zakupowe.

Czy wygląd sklepu internetowego ma znaczenie?

Wchodząc na większość stron internetowych, trzeba przyznać, że na ogół są one najzwyczajniej mówiąc ładne. Ich właściciele dbają o odpowiednią kolorystykę, estetyczne fotografie, ikony, czy układ kategorii oraz tekstu. Dzieje się tak nie tylko w przypadku e-sklepów, ale również różnego rodzaju blogów tematycznych, czy stron firmowych. Nic w tym dziwnego, bo jak pokazują badania Kissmetrics How Colors Affects Conversions, 92,6% ludzi twierdzi, że wymiar wizualny najbardziej wpływa na decyzje zakupowe.

Poza tym wygląd strony działa podobnie, jak wystrój w sklepie stacjonarnym. Jeśli wchodzi się do lokalu, w którym jest brudno, towar nie stoi na swoim miejscu i nie można odnaleźć koszyka, natychmiast chce się z niego wyjść. Tak samo zachowuje się użytkownik. Ten wchodząc na stronę, gdzie kontrast kolorów powoduje ból oczu, a reklamy uniemożliwiają dotarcie do produktu, od razu opuszcza sklep.

Wpływ koloru na decyzje zakupowe

Kolory mają określoną symbolikę, budzą skojarzenia i potrafią wywoływać różne emocje. Czarny utożsamiany jest z ekskluzywnością i strachem. Mogą pomyśleć o nim sklepy, które oferują towar luksusowy. Barwa ta sprawdzi się również przy okazji ofert na Halloween. Kolor bordowy działa szczególnie na klientów bogatych i wytwornych. Wykorzystało to m.in. Ferrari, które większość swoich pojazdów wyprodukowało właśnie w tym odcieniu. Zieleń z kolei zarezerwowana jest na ogół dla tego, co naturalne i ekologiczne. Róż i niebieski są silnie związane z płcią i wykorzystywane przy ofertach zabawek lub ubranek dla dziewczynek i chłopców.

Aby odpowiednio stosować kolory w sklepie internetowym, trzeba dobrze znać swojego odbiorcę. Zupełnie inne barwy będą działały na mężczyznę, a zupełnie inne na kobietę. Oczywiście są wyjątki, ale wyniki Joe Hallocka Design Managera Microsoftu pokazują, że mężczyźni nie przepadają za odcieniami fioletu, z kolei kobiety za odcieniami szarości. Obie płcie natomiast łączy niechęć do brązu oraz aprobata zieleni.

Większa uwaga należy się kolorowi czerwonemu. Niekoniecznie jako temu, który ma przeważać w naszym e-sklepie – choć jeżeli dobrze wpisuje się w design marki to czemu nie. Czerwony jednak jest nieustannie wykorzystywany do podkreślania różnych promocji, czy wyprzedaży. Komunikat o obniżce cen w tym kolorze jest bardzo skuteczny, wzbudza w odbiorcy duże emocje i wywołuje pożądanie. Dlatego słowo SALE na ogół pojawia się w towarzystwie czerwonego.

Prostym sposobem na zwiększenie konwersji może okazać się również zmiana koloru przycisku CTA (call to action). W jednej z firm zmiana z zielonego na żółty dała wzrost konwersji o 6,3%, z kolei w przypadku zastąpienia koloru zielonego czerwonym nastąpił wzrost aż o 21%.

Porządek i przejrzysty design

Tak jak w sklepie stacjonarnym równo ustawione regały wytyczają ścieżkę, tak w sklepie internetowym szczególną uwagę należy zwrócić na nawigację. Musi być ona odpowiednio uporządkowana i cechować się hierarchicznością. Ponadto należy unikać zbyt dużej ilości elementów w menu. Trzymając się tych zasad, użytkownik po wejściu na stronę powinien móc szybko znaleźć to, czego szuka.

Jednym ze sposobów na zachowanie przejrzystości w sklepie online jest nawigacja okruszkowa (breadcrumbs). Jest to ścieżka kategorii i podkategorii, przez które powinno się przejść, by dotrzeć do danego produktu. Dzięki temu użytkownik wie, w którym miejscu sklepu aktualnie się znajduje i może łatwo przechodzić między kategoriami. Nawigacja okruszkowa na ogół umieszczana jest na górze strony i może przedstawiać się następująco: twójsklep > AGD > Lodówki i zamrażarki > Lodówki energooszczędne.

Czasami jednak produkt jest na tyle niszowy, że gubi się w mnogości kategorii. Wówczas kupujący postanawia go odnaleźć przez wyszukiwarkę. Trzeba się więc zastanowić nad umiejscowieniem pola wyszukiwania we własnej witrynie. Tym bardziej, że użytkownik może być już zniecierpliwiony i nie chce tracić kolejnych sekund. Dotychczasowe układy stron internetowych przyzwyczaiły nas, że wyszukiwarka znajduje się na ogół na środku lub po prawej stronie i tak też powinno się ją umieścić.

Ponadto warto dać użytkownikowi możliwość sortowania i filtrowania przedmiotów, gdyż standardowy układ np. alfabetyczny może mu nie odpowiadać. Powinno się uwzględnić na stronie wyświetlanie pod względem określonych parametrów np. cena, nazwa czy ocena.

Projekt koszyka w sklepie internetowym

Koszyk w sklepie internetowym podobnie jak wyszukiwarka, rządzi się stałymi zasadami lokalizacji. W większości przypadków ikonę koszyka umieszcza się na górze strony niedaleko wyszukiwarki oraz obok przycisku lub formatki do logowania. Ponadto jego stan powinien się zmieniać w czasie rzeczywistym. Jeśli klient doda coś do koszyka, to liczba elementów w nim powinna się automatycznie zwiększyć. Dobrą funkcją jest podgląd zawartości przez najechanie myszką na ikonę koszyka, bez konieczności przekierowywania na osobną podstronę, unikając tym samym oderwania konsumenta od kontynuowania zakupów.

Kiedy zamówienie jest już skompletowane, kupujący musi za nie zapłacić. Następnym krokiem jest więc przejście do pełnego okna koszyka. To ważny etap w procesie zakupowym, gdyż poprzedza on ostateczną decyzję o płatności. Jeżeli projekt koszyka jest chaotyczny, nieintuicyjny i brak w nim większości najpopularniejszych metod płatności, klient może opuścić koszyk. Warto więc ze szczególną uwagą podejść do budowy koszyka, by zachować wyższy współczynnik konwersji.

Dostosowanie wyglądu w mobile RWD

Wizualna warstwa sklepu jest ważna nie tylko na komputerach i laptopach. Raport IGE Omni-commerce 2019 wskazuje, że ważniejszy może okazać się wygląd witryny na urządzeniach mobilnych. To dlatego, że z roku na rok rośnie liczba osób przeglądających oferty na smartfonach i tabletach. W 2018 roku takie zachowanie deklarowało 76% badanych, a w 2019 roku 78%.

Brak technologii RWD (Responsive Web Design) może sprawić, że elementy strony wyświetlanej na urządzeniu mobilnym mogą być zupełnie rozproszone. Taka sytuacja na ogół całkowicie uniemożliwia przeglądanie strony. Nie można do niej doprowadzić, gdyż w ten sposób traci się potencjalnego klienta. Ponadto zastosowanie RWD sprzyja również pozycjonowaniu strony, o czym więcej pisaliśmy w artykule 7 rzeczy, o których warto  pamiętać w czasie optymalizacji sklepu internetowego.

Podsumowanie

Sklep internetowy stanowi często wizytówkę marki. Dlatego trzeba zadbać o jego wygląd, by przyciągnąć w ten sposób większą liczbę kupujących. Warto w tym wypadku śledzić konkurencję i wdrażać rozwiązania, które u innych też się sprawdzają. Warto poznać specyfikę swojego klienta i testować na nim różne rozwiązania kolorystyczne. Ponadto należy zwrócić uwagę na przejrzysty projekt koszyka i porządek na stronie – również w wersji mobilnej.