wróć do listy
042

Nowe technologie a kierunki rozwoju sklepów internetowych

Już sam fakt, że internetowa sprzedaż jest możliwa i ogólnodostępna to w głównej mierze zasługa nowych technologii. Nic więc dziwnego, że wyznacza ona kierunki rozwoju branży e-commerce. Śledzenie trendów oraz przewidywań ekspertów to kwestia, na którą uwagę powinien zwrócić każdy sprzedawca online. Bycie na bieżąco pozwoli odpowiednio oszacować budżet do kierunku technologicznego rozwoju, ale także stać się pierwszym, który daną innowację wdroży.

Rozwój sztucznej inteligencji (AI) w e-commerce

Nowe technologie czynią zakupy online łatwiejszymi i w przyszłości mają sprawić, że będą one jeszcze prostsze. W tej kwestii dużą rolę odgrywa sztuczna inteligencja, z którą do czynienia w mniejszym lub większym stopniu właściciele sklepów online mają niemal na każdym kroku. Użytkownicy już na pierwszym etapie robienia zakupów mają styczność z AI, poprzez wpisanie w wyszukiwarkę interesującą ich frazę.

Inteligentne wyszukiwarki muszą być odpowiednio zaprogramowane, by pokazały użytkownikowi najlepiej dopasowane produkty. Nie zawsze jednak po wpisaniu określonych słów kluczowych kupujący jest w stanie znaleźć to, czego właściwie szuka. Dlatego rozwiązaniem opartym na sztucznej inteligencji, które ma usprawnić ten proces, jest powoli rozwijające się wyszukiwanie obrazem.

Co więcej, AI istotne zastosowanie ma również w dostosowywaniu rekomendacji. Zbierając dane o użytkowniku, które ten zostawia na stronie, sztuczna inteligencja jest w stanie dostosować do potencjalnego klienta inne przedmioty, które mogą go zainteresować. Dzięki temu w istotny sposób można podnieść wartość koszyka. Takie rozwiązanie dostępne jest już w największych serwisach, jednak prace nad jego rozwojem nadal trwają.

Wirtualna wizualizacja produktu

Niezwykle innowacyjnym rozwiązaniem, które również może być przyszłością dla branży e-commerce, jest wirtualna prezentacja produktu. Z przedstawiania artykułów w technologii 3D czy za pomocą wideo korzysta dziś wiele sklepów. Skoro obecnie klienci są w stanie kupować ubrania bez mierzenia, to jaki efekt będzie, gdy powszechne staną się tzw. virtual fitting room.

Z tego typu rozwiązań aktualnie można skorzystać w poszczególnych sklepach stacjonarnych znajdujących się w azjatyckich metropoliach. Jednak przymierzalnie stworzone na podstawie technologii VR czy kinect mogą zrewolucjonizować rynek e-commerce, gdyż wirtualne przymiarki będą dostępne z niemal każdego miejsca na ziemi z dostępem do internetu.

Dostawa dronem

W kwestii nowych i zaawansowanych technologii to na ogół duże i zyskowne firmy narzucają kierunki rozwoju, inwestując w określone rozwiązania. Ważną gałęzią e-commerce jest dostawa. Ilość metod dostarczania paczek nieustannie wzrasta i ostatnio największe marketplace’y oraz firmy kurierskie rozpoczęły pilotażowe projekty nad dostawą za pomocą dronów.

Te małe pojazdy powietrzne w ostatnim czasie zdążyły już przetransportować pierwsze zamówienia i jak się okazuje — z sukcesem. Rozwiązanie to z pewnością wymaga jeszcze dopracowania, jednak w przyszłości można się spodziewać, że dostawa dronami nabierze większego znaczenia, a nawet może stanowić jedną z głównych metod transportu paczek.

Aplikacje mobilne

Podobnie, jak w ubiegłych latach tak samo teraz, wśród trendów na 2020 rok  jednym z kluczowych zagadnień jest mobile. To potwierdza, że smartfony pod kątem technologicznym mają ogromny potencjał rozwoju, który z roku na rok jest skutecznie eksplorowany. Dlatego też zakupy z poziomu urządzeń mobilnych względem ostatnich 12 miesięcy w 2019 roku wzrosły o 10 punktów procentowych.

Taki trend można było obserwować już 3 lata temu i od tego czasu sklepy internetowe zrozumiały, jak ważna jest optymalizacja serwisu pod smartfony oraz tablety i coraz chętniej korzystają z tzw. technologii RWD (responsive web design). Jednak aby dać użytkownikowi większą swobodę robienia mobile zakupów w Google Play, Apple Store i Microsoft Store pojawiło się wiele autorskich aplikacji prywatnych e-sklepów, które dziś mają już miliony pobrań.

Chatboty — narzędzie oszczędności czasu

Kolejnym rozwiązaniem technologicznym, które w odróżnieniu od trzech pierwszych jest większości sprzedawcom i kupującym dobrze znane są chatboty. Nie każdy jednak e-commerce z nich korzysta, a powinien. Jak wskazują badania Userlike, 99% respondentów odpowiedziało, że nawiązało kiedyś kontakt z chatbotem, a ich doświadczenia są dość pozytywne. Co więcej, 65% zaznacza, że wolałaby otrzymać natychmiastową odpowiedź od robota, niż dłużej czekać na odzew konsultanta.

Technologia ta wciąż wymaga dopracowania, co jednak nie zmienia faktu, że miliony użytkowników chętnie korzystają z pomocy robotów. Dane opublikowane w raporcie State&Chatbot wskazują, że największymi zaletami chatbotów są:

Szerzej tę kwestię omawiamy w artykule Chatboty w e-commerce – zalety i sposoby wykorzystania.

Podsumowanie

O ile takie rozwiązania jak chatboty czy aplikacje są aktualnie często spotykanym zjawiskiem w sklepach internetowych, o tyle wciąż nie w każdych, nawet tych dużych działają. W związku z tym przy wdrożeniu pozostałych zaawansowanych technologii jak dostawa dronami czy wirtualna wizualizacja produktu trzeba będzie uzbroić się w cierpliwość. Takie metody wymagają często od firm sporego nakładu finansowego i pewnego ryzyka, gdyż nie zawsze jest pewność, że określone narzędzie zda egzamin. Niemniej, warto śledzić kierunki rozwoju nowych technologii w branży e-commerce i dzięki temu być krok przed konkurencją.