wróć do listy
banery-blog-poradnik-prowadzenie sklepu

Najważniejsze zagadnienia dotyczące logistyki w sklepie internetowym


W tym artykule opisujemy:

  1. Planowanie zakupów i stanów magazynowych
  2. Prognozowanie popytu na dany produkt
  3. Własny magazyn a sklep internetowy
  4. Fulfilment – outsourcing usług logistycznych
  5. Pseudo-Just-In-Time – sprzedaż z pustym magazynem
  6. Dropshipping – komfortowa sprzedaż
  7. Podsumowanie

Prawidłowe zarządzanie logistyką w sklepie internetowym ma wpływ na szybkość wysyłki. To bardzo ważny aspekt sprzedaży internetowej. Dowodzą tego dane z raportu E-commerce w Polsce 2019, gdzie aż 31% pytanych wskazuje, że szybsza dostawa bardziej zachęciłaby ich do robienia zakupów przez Internet.

Planowanie zakupów i stanów magazynowych

Sklep internetowy również jest swego rodzaju klientem. Kupuje w końcu towary od swojego dostawcy. Trzeba więc dobrze rozważyć współpracę i jego wybór, gdyż zarządzanie magazynem i towarami jest bardzo istotne dla kupujących w samym już e-sklepie. Uwagę należy zwrócić m.in. na minimum logistyczne, godziny składania zamówień, czy możliwość składania zamówień z późniejszym terminem zapłaty.

Dzięki temu dobierzemy takiego dostawcę, z którym wymiana towaru przebiegnie płynnie. Wówczas możliwe będzie uniknięcie największych błędów, które skutecznie odstraszają klientów od firm np.:

– sprzedaż towaru, którego nie ma w ofercie,

– sprzedaż towaru, który dopiero będzie sprowadzony,

– sprzedaż towaru niezgodnego z opisem np. inny numer buta, czy kolor,

– uniemożliwienie monitoringu dostępności poszczególnych towarów,

– brak towaru, który klienci chcą kupić.

Ponadto przy planowaniu zakupów i stanu magazynowego warto pamiętać o tym, że nie należy wszystkich środków inwestować w towar. Produktów na stanie nie może być za dużo, gdyż to zamraża środki finansowe. To bardzo ważne szczególnie przy nisko i średniobudżetowych sklepach. Dlatego przy rzeczach rzadziej się sprzedających warto mieć ok. 1-2 sztuk więcej. Z kolei tzw. bestsellery powinny mieć odpowiedni zapas, uwzględniając najkorzystniejsze dla nich okresy np. zimowy, letni, czy świąteczny.

Prognozowanie popytu na dany produkt

Prognozowanie popytu to ważny element zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. W tym drugim wypadku jest to jednak o tyle problematyczne, że trudniej jest scharakteryzować potencjalnego klienta. Wynika to z braku barier geograficznych w dostępie do oferty. Sklepy internetowe muszą jednak sobie jakoś z tym radzić, by móc skutecznie konkurować na rynku.

Prawidłowe prognozowanie ma szczególne znaczenie dla dostępności towaru w sklepie. To jeden z najważniejszych elementów, gdyż klienci chcą otrzymać towar jak najszybciej. Dlatego warto zadbać o to, by jego status był oznaczony, jako dostępny, a wysyłka możliwa już następnego dnia, a nawet tego samego. Inaczej kupujący mogą zrezygnować z naszego sklepu i skorzystać z konkurencji, która ma produkt na stanie. Prognozowania dokonuje się za pomocą:

– metod ilościowych – do ich użycia na ogół potrzebne są dane i analizy z historycznej sprzedaży towaru w określonych miesiącach. Najchętniej wykorzystywana w tym wypadku jest prognoza średniej ruchomej.

– metod jakościowych – to bardziej specjalistyczne rozwiązanie, do którego angażuje się panel ekspertów, przedstawicieli handlowych, czy wykorzystuje badania ankietowe konsumentów.

Własny magazyn a sklep internetowy

Posiadanie własnego magazynu to jedno z najpopularniejszych rozwiązań logistycznych, szczególnie wśród dużych firm. Daje przedsiębiorstwu pełną niezależność. Główną zaletą tego modelu jest szybka realizacja zamówień, gdyż towar na ogół powinien być na stanie. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że konsekwencją błędnego prognozowania są nadwyżki magazynowe, które może być trudno później sprzedać. Dodatkowo, w tym przypadku dochodzą koszty prowadzenia i obsługi magazynu.

Fulfilment – outsourcing usług logistycznych

Jednym z modeli logistycznych, na który mogą zdecydować się e-sklepy jest fulfilment. Rozwiązanie to oznacza, że wszelkie zadania logistyczne oddelegowuje się zewnętrznej firmie. Korzystają z tego na ogół małe i średnie sklepy internetowe. W tym wypadku mamy do czynienia z tzw. outsourcingiem usług logistycznych. Tego typu przedsiębiorstwa zajmują się m.in.:

– magazynowaniem,

– pakowaniem zamówień indywidualnych oraz B2B,

– wysyłką przesyłek do klientów,

– obsługą zwrotów.

Decydując się na ten model, należy wybrać firmę, która umożliwia pełną automatyzację i oferuje jasne warunki rozliczenia za zajmowane miejsce magazynowe i przeprowadzone operacje. Dzięki temu zmaksymalizuje się największą korzyść tego rozwiązania – oszczędność czasu. Decydując się na outsourcing usług logistycznych można w pełni poświęcić się prowadzeniu marki, skupić na marketingu, czy poszerzać działalność firmy.

Pseudo-Just-In-Time – sprzedaż z pustym magazynem

Istotą rozwiązania pseudo-just-in-time jest redukcja zapasów. Sprzedawcy prowadzą biznes z pustym magazynem. Oznacza to, że przedsiębiorca sprzedając w Internecie, przyjmuje określoną liczbę zamówień na dany produkt od klientów i dopiero wtedy przekazuje dyspozycje do dostawcy.

Głównymi zaletami pseudo-just-in-time jest brak konieczności lub niskie koszty prowadzenia magazynu. Innym plusem jest niższe ryzyko sprowadzenia nietrafionego asortymentu, którego nikt nie kupi. Jednak w tym modelu logistycznym sprzedawca powinien poinformować o dokładnej dacie dostarczenia towaru. To właśnie jedna z wad tego rozwiązania, gdyż czas oczekiwania na produkt jest na ogół dłuższy niż w przypadku prowadzenia np. własnego magazynu.

Dropshipping – komfortowa sprzedaż

Sklep internetowy prowadzony na zasadzie dropshippingu pełni rolę pośrednika między klientem a dystrybutorem towaru. Działa na podobnych zasadach jak pseudo-just-in-time. Z tą różnicą, że pomija się etap dostarczenia produktu do e-sklepu. Sprzedawca na stronie wystawia jedynie swoją ofertę, a dostawca po złożeniu przez klienta zamówienia, wysyła je bezpośrednio do niego.

W tym wypadku sklep internetowy ma za zadanie pozyskać klientów, a z racji pominięcia jednego kroku w całym procesie logistycznym zamówienie dociera do kupującego szybciej, niż w przypadku pseudo-just-in-time. Minusem w tym modelu jest jednak brak kontaktu sklepu z produktem. Przez to traci on na reklamie, gdyż na paczce nie ma jego znaku firmowego, a zamiast tego pojawiają się dane dystrybutora.

Podsumowanie

Wybór modelu logistycznego dla każdej firmy będzie indywidualną decyzją. Rozmiar firmy, jej branża, priorytety oraz możliwości finansowe będą decydowały o tym, jaki model logistyczny będzie najlepiej pasował. Na początku należy dobrze prześwietlić dostawcę, by uniknąć problemów podczas współpracy. Warto zwrócić również uwagę na planowanie zakupów i stanu magazynowego oraz prognozowanie popytu.