wróć do listy
banery-blog-poradnik-prowadzenie sklepu

Najważniejsze przyczyny spadku sprzedaży i sposoby na jej zwiększenie

Wielu sprzedawców w pewnym momencie prowadzenia biznesu może spotkać się ze spadkiem sprzedaży. Muszą oni wówczas skrupulatnie przeanalizować sytuację swojego biznesu i odnaleźć przyczynę. Kiedy powód będzie jasny, należy zastosować odpowiednie metody, które zapewnią wzrost. Jednak, aby uzyskać oczekiwany efekt, trzeba być cierpliwym i wszelkie działania wprowadzać krok po kroku. Jakie są najważniejsze przyczyny spadku sprzedaży i sposoby na jej zwiększenie?

Słaba optymalizacja sklepu internetowego

Bardzo częstą przyczyną spadku sprzedaży jest niewłaściwa optymalizacja w sklepie internetowym. Jej wykonanie nie jest procesem jednorazowym, a zapoczątkowanie wiąże się z ciągłą realizacją. Stworzenie odpowiedniego contentu, skutecznych opisów i funkcjonalnego layoutu nie oznacza wykonanej pracy. Treści trzeba, co jakiś czas optymalizować i nieustannie wdrażać nowe. Tym bardziej że algorytm wyszukiwarki co jakiś czas się zmienia i zabiegi, które stosowało się wcześniej, mogą wymagać aktualizacji.

Ponadto w trakcie wdrażania długoterminowej strategii, na stronie mogło nagromadzić się wiele niepotrzebnych elementów, skryptów czy reklam. W tym wypadku strona może się wolniej ładować. Takiej sytuacji natychmiast trzeba zapobiec, gdyż jak wskazuje Baymard Institute, 57% osób, które muszą czekać dłużej niż 3 sekundy na załadowanie strony, opuszcza ją. W związku z tym warto poznać 7 rzeczy, o których należy pamiętać podczas optymalizacji sklepu internetowego.

Spadek zaangażowania w rozwój sklepu

Początkowe zaangażowanie w rozwój witryny w większości przypadków jest bardzo wysokie. W mediach społecznościowych pojawia się wiele ciekawych postów z profesjonalną grafiką. Organizowane są konkursy, a w akcje włącza się influencerów. Z czasem jednak może dojść do zmiany agencji marketingowej lub po prostu zmiany nastawienia właściciela i spowolnienia działalności. Nie można wprowadzić potencjalnego klienta w błąd, że firma została zawieszona. Takie zachowanie bezpośrednio przełoży się na konwersję. Brak aktywności spowoduje zmniejszenie ruchu na stronie, a w konsekwencji spadek sprzedaży.

Obniżenie jakości obsługi klienta

W przypadku zmiany w zespole czy redukcji stanowisk może dojść do obniżenia poziomu obsługi klienta. Należy zadbać o to, by rezultat takiej modyfikacji był pozytywny aniżeli negatywny. Wówczas trzeba dopilnować, by nadal z odpowiednią skutecznością były rozpatrywane zwroty oraz reklamacje. Istotne znaczenie ma również utrzymanie na równie wysokim poziomie obsługi klienta. Jeśli dotychczas przyzwyczaiło się swoich klientów do szybkich odpowiedzi, warto wciąż o tym pamiętać i rozważyć włączenie czatu.

Jak pokazują badania Sumo, 53% użytkowników, którzy mają możliwość skontaktowania się w ten sposób ze sklepem, chętniej zrobi w nim zakupy. Jeśli klient nie uzyska szybko od nas odpowiedzi, najpewniej skorzysta z oferty konkurencji, która zastosowała szybki system odpowiedzi w postaci live chatu lub chatbota.

Reakcja na wzrost cen

Coroczna inflacja może skłaniać użytkowników do odchodzenia od zakupu produktów danej marki. Szczególnie jeśli nie tworzy ona mu okazji do oszczędności. Średni wzrost cen wcale nie musi oznaczać spadku sprzedaży. Pod warunkiem, że właściwie się na niego zareaguje. Stworzenie odpowiedniej długoterminowej strategii promocji i polityki lojalnościowej pomogą skutecznie zatrzymać klienta i wpłynąć na jego pozytywne doświadczenia.

W każdym miesiącu znajduje się kilka sposobności do wprowadzenia upustu i zachęcenia w ten sposób użytkowników do nabywania towaru, a nawet zwiększania wartości koszyka. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule o kalendarzu zakupowym, w którym wskazane zostały okazje do wprowadzenia promocji.

Wdrażanie rozwiązań technologicznych

Sprzedaż internetowa w dużej mierze opiera się na technologii i to właśnie w tym obszarze można szukać sposobu na zwiększenie liczby transakcji. Aby do tego doszło, należy w intuicyjny sposób zaprojektować całą ścieżkę zakupową, począwszy od koszyka, na finalizacji transakcji kończąc. Warto wówczas udostępnić klientom różne metody płatności, gdyż każdy korzysta z czegoś innego. Jedni postawią na szybką płatność one-click, inni na mobilną BLIK, a jeszcze inni chętnie skorzystaliby z anonimowych paysafecard.

W przypadku ścieżki zakupowej trzeba pamiętać, by formularze były krótkie i nie wymagać od klienta podawania zbyt dużej ilości danych. Należy poprosić tylko o te niezbędne do realizacji zamówienia. Warto również wiedzieć, że wymóg rejestracji, by dokonać zakupu, jest bardzo negatywnie odbierany. Dane Baymard wskazują, że w takim wypadku aż 34% kupujących porzuca koszyki.

Analityka i wyciąganie wniosków

Skąd najlepiej dowiedzieć się, w jaki sposób można zwiększyć sprzedaż? Z raportów analitycznych. Te mogą wskazać, jakie działania, na których podstronach i konkretnych profilach w social mediach się sprawdziły. Wówczas warto je powtórzyć lub dla jeszcze lepszego efektu eksperymentować.

Mogą one również pokazać, jakie zabiegi nie zdały egzaminu, gdzie był najmniejszy ruch i przy jakim wdrożeniu nastąpił spadek konwersji. Dzięki zlokalizowaniu etapu bądź miejsca, w którym traci się klientów, można skutecznie wyeliminować problem. Cały proces wymaga jednak często zaangażowania specjalistów od analityki, którzy takie raporty potrafią czytać, a wyciągnięte z nich wnioski przekuwać w efektywne rozwiązania, a ostatecznie wzrosty.

Wizerunek eksperta

O ile samo wdrożenie „podręcznikowego” contentu i zapełnienie strony oraz social mediów właściwą treścią może być jednym z elementów, który zapobiegnie spadkowi sprzedaży, o tyle dla jej zwiększenia trzeba zrobić coś więcej. Należy zadbać o jakościowy content, kreując wizerunek marki jako eksperta. Prezentując się jako specjalista w danej branży, wcale nie trzeba prowadzić nudnej strategii.

Przy wykorzystaniu technologii fachową wiedzą i materiałami można dzielić się na różne atrakcyjne sposoby. Nie muszą to być nużąco długie filmy czy e-booki. Warto postawić na informacje w skondensowanej, ale konkretnej formie. Poza tekstem do wykorzystania pozostają jeszcze wideo, infografiki czy nawet relacje w mediach społecznościowych. Każda branża może z tego korzystać, trzeba tylko znaleźć pomysł na własną oryginalność w tym zakresie.

Podsumowanie

Spadek sprzedaży często może wynikać z wewnętrznych zmian w firmie czy też obniżenia czujności i zaangażowania. W takich wypadkach można szybko zareagować, gdyż znaczenie ma czynnik ludzki. Poza tym przedsiębiorca wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży może wdrożyć samodzielnie. Jednak, jeśli wskaźniki wciąż spadają lub nie wykazują postępu, może to oznaczać, że problem ma charakter technologiczny. Wówczas potrzebna będzie pomoc specjalistów np. od optymalizacji czy marketingu. Wiele sklepów internetowych współpracuje dziś z takimi fachowcami, gdyż sami nie są w stanie w 100% zadbać o każdy element swojego e-commerce.