wróć do listy
019_v2

Najpopularniejsze modele integracji. 4 sposoby na skrócenie ścieżki płatności

Odpowiednia optymalizacja, skuteczne rozwiązania logistyczne czy atrakcyjna prezentacja produktu w sklepie internetowym powinny zapewnić wysoki współczynnik konwersji. Jednak można go znacznie podnieść, upraszczając ścieżkę płatności i udostępniając wiele sposobów na sfinalizowanie transakcji. Komfort i intuicyjność procesu zakupowego na tym etapie może znacznie zmniejszyć ilość porzucanych koszyków. Warto więc poznać najpopularniejsze modele integracji.

Model podstawowy – przekierowanie na formatkę płatniczą

Jednym z najpopularniejszych modeli integracji z systemem płatności jest przekierowanie klienta na stronę operatora płatności. Polega on na tym, że klient, który skompletował w koszyku swoje zamówienie, po kliknięciu “zapłać” zostaje przeniesiony ze sklepu na formatkę płatniczą. Wówczas zaciągane są wszelkie dane dotyczące realizowanej transakcji oraz sprzedającego. Klient nie musi więc niczego sam uzupełniać, co przyspiesza proces zakupowy i niweluje ryzyko wpisania nieprawidłowego numeru konta, czy kwoty.

W tym momencie klient może wybrać jedną z form płatności znajdujących się na formatce. To, jakie rozwiązania są dostępne, zależy od tego, na włączenie których kanałów zdecydował się sprzedający. Opcją podstawową są e-przelewy (pay-by-link), ale równie często zastosowanie znajdują portfele elektroniczne, płatności kartowe czy BLIK. W zależności od wyboru metody płatności ostatni etap to wpisanie danych karty, czy też potwierdzenie płatności odpowiednim kodem.

Model integracji white label

Podczas zakupów online bardzo ważny jest czas i jak najmniejsza ilość działań potrzebna do realizacji zamówienia. To szczególnie istotny element podczas ostatniego kroku w procesie zakupowym, jakim jest płatność. Wówczas doskonale sprawdzi się integracja sklepu z tzw. modelem white label (one-site), który polega na osadzeniu kanałów płatności bezpośrednio na stronie sklepu w podsumowaniu zamówienia. Jeżeli sklep wykorzystuje to rozwiązanie, kupujący wybierając sposób płatności, zostanie przekierowany na stronę banku lub do formularza płatności. Pomija się w ten sposób jeden krok – przekierowanie do operatora płatności, który procesuje transakcję w tle.

W tym modelu sklep sam ustala wygląd i kolejność wyświetlanych metod płatności. Zwiększa to poczucie bezpieczeństwa klienta, bo zostaje on cały czas na stronie sklepu. Dzięki temu zmniejsza się liczba porzucanych koszyków. Ponadto rozwiązanie to można urozmaicić o możliwość powrotu na stronę sklepu. Wówczas kupujący klikając „powrót do sklepu”, będzie mógł sprawnie przejść do stanu zamówienia lub dalej przeglądać ofertę.

Widget – siatka kanałów płatności

Widget to również mało absorbujący klienta model integracji. Działa on bardzo podobnie jak white label. Również eliminowany jest 1 krok – przekierowania na stronę operatora płatności. W odróżnieniu jednak do modelu white label, sprzedawca nie ma możliwości swobodnej modyfikacji układu listy płatności. Jest on z góry ustalany przez operatora. Spośród oferowanych kanałów klient wybiera ten, który go najbardziej interesuje i dalej postępuje zgodnie z poleceniami.

Zaletą tego rozwiązania jest także fakt, że sprzedawca nie musi się martwić o aktualizację kanałów płatniczych. To dlatego, że ich wyłączanie, przerwy techniczne, czy zmiany logotypów nie wymagają pracy po stronie sklepu. Dodatkowo, aby zmaksymalizować swoją skuteczność przy wdrażaniu tego modelu, warto dać klientowi możliwość skorzystania z różnych metod płatności, o których więcej można się dowiedzieć z artykułu Płatności elektroniczne e-commerce – przegląd rozwiązań.

Model kartowy – iframe

Komfortowym oraz budzącym zaufanie użytkownika jest również model kartowy – iframe. Jednak, aby sprzedawca mógł w swoim serwisie włączyć takie rozwiązanie, musi spełniać dodatkowe warunki dotyczące przetwarzania danych kartowych. Iframe to rozwiązanie dedykowane tylko do płatności kartowych. Polega na osadzeniu formatki dla płatności kartą bezpośrednio na stronie sklepu internetowego.

Dzięki temu użytkownik może zapłacić bez konieczności przekierowania do bankowości, czy na stronę operatora. Wystarczy, że wprowadzi dane swojej karty, a zaraz potem pokaże się komunikat, że płatność została przyjęta lub odrzucona. Kupujący podobnie, jak przy wcześniejszych modelach nie musi uzupełniać danych do wpłaty.

Podsumowanie

Łatwość płatności to często czynnik decydujący o tym, czy klient ją faktycznie zrealizuje. Ze ścieżek skracania płatności korzysta się nie tylko po to, by ułatwić sobie obsługę składanych przez kupujących zamówień. Modele integracji są ważne dla dużych i średnich firm, ale także dla małych przedsiębiorstw. To dlatego, że w ten sposób upraszcza się klientom etap finalizowania transakcji, oszczędzając im ilość kroków, jakie muszą przy tym wykonać – zwiększając tym samym współczynnik konwersji.