wróć do listy
022b

Najczęstsze problemy podczas płatności kartą przez Internet

Podczas płatności kartą przez Internet zdarza się, że transakcja zostaje odrzucona. Przyczyn takich sytuacji jest wiele. Mogą one wynikać z winy banku, operatora płatności, czy samego posiadacza karty. To powód, dla którego klienci powinni zawsze posiadać drugą awaryjną kartę płatniczą, a sprzedawcy oferować różne metody płatności na swojej stronie.

Limity na karcie

Jednym z najczęstszych powodów odrzuceń transakcji są limity transakcyjne lub kwotowe. Te pierwsze polegają na przekroczeniu ilości dokonanych płatności kartą w ciągu dnia. Z kolei te drugie oznaczają przekroczenie określonej sumy np. 1000 zł. Limity te można na ogół zmienić w aplikacji bankowości mobilnej, czy na stronie internetowej po zalogowaniu się do konta klienta.

Niepoprawnie wpisane dane

Przy płatnościach kartą przez Internet nie ma już możliwości nieprawidłowego wpisania danych odbiorcy. To dlatego, że w sklepach są wykorzystywane specjalne modele integracji, skracające ścieżkę płatności, dzięki którym informacje o kwocie i sprzedawcy są automatycznie pobierane i uzupełniane. Jednak kupujący musi wpisać dane karty lub zatwierdzić płatność kodem. Wówczas może się pomylić w przepisywaniu numeru oraz kodu CVV/CVC.

Problemy techniczne

Problemy z płatnością kartą mogą występować również z przyczyn zupełnie technicznych. Dzieje się tak, gdy trwają prace modernizacyjne banku lub na stronie operatora płatności. W takim wypadku klienci powinni być o nich poinformowani. Komunikat na ogół jest dostępny na stronach głównych podmiotów, oprócz tego banki wysyłają również powiadomienie SMS, czy za pomocą aplikacji.

Inną przyczyną problemów technicznych bywa awaria banku, czy zakłócenia przetwarzania transakcji za pośrednictwem kart konkretnego wystawcy np. Visa lub Mastercard. Wówczas o problemach płatności kartą można dowiedzieć się z telewizji lub Internetu. W takiej sytuacji warto sięgnąć do mediów, by sprawdzić, czy ma się do czynienia z krótkotrwałym, czy długotrwałym zdarzeniem.

Uszkodzona karta

Trudności płatności przez Internet mogą pojawić się z powodu wad fizycznych karty. Wówczas nie można sfinalizować transakcji zarówno online, jak i w sklepie stacjonarnym. Uszkodzeniu często ulega chip, który się przeciera. Inną wadą może być także pęknięcie karty. W obu wypadkach konieczne jest zgłoszenie sprawy do banku i wypełnienie wniosku o nową. Można to zrobić internetowo oraz w placówce banku dla klientów indywidualnych.

Nieaktywna karta

Karta może być nieaktywna z kilku powodów. Jej termin ważności mógł minąć. Datę można znaleźć bezpośrednio na karcie obok jej numeru. Na ogół zapisana jest w formacie miesiąc/rok np. 09/22. Jeśli data jednak się zgadza, to możliwe, że karta wciąż nie została aktywowana. Może nabrać ona ważności po włożeniu do bankomatu i potwierdzeniu kodem PIN lub dokonaniu pierwszej operacji płatniczej z jego użyciem.

Istnieje jeszcze możliwość, że karta została zastrzeżona przez posiadacza z powodu domniemania o zagubieniu czy kradzieży. W takim wypadku również konieczne jest zamówienie nowej karty. Czas oczekiwania wynosi na ogół ok. 14 dni, gdyż ze względów bezpieczeństwa banki osobnym listem wysyłają kartę i osobnym PIN.

Płatność w sklepach zagranicznych

Problemy z płatnością kartą napotyka się często w zagranicznych e-sklepach. Nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z tego, że w ich serwisach zakupy mogą robić klienci zagraniczni. Jeśli sklep nie korzysta z rozwiązania DCC (dynamicznego przeliczania walut), to mało prawdopodobne, że uda się sfinalizować płatność kartą w obcej walucie.

Na obszarze Unii Europejskiej istnieje jednak bardzo komfortowe rozwiązanie, by płacić kartą w sklepach z różnych krajów. Są to komfortowe przelewy SEPA, które umożliwiają płacenie kartą w walucie euro. Jeśli zamierza się często dokonywać zakupów online za granicą, najlepiej jest założyć kartę walutową lub wielowalutową, by zminimalizować ryzyko odrzuceń płatności. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z artykułu Płatności walutowe w e-commerce – przegląd praktycznych rozwiązań.

Podsumowanie

Problemy z płatnością kartą można rozwiązać od razu lub czekać nawet kilka dni. Wszystko zależy od przyczyny powstałych zakłóceń. Warto więc na początku sprawdzić w bankowości internetowej limity na karcie, zwrócić uwagę na poprawność przepisywanych danych oraz status aktywności karty. Te kwestie można rozwiązać niemal od ręki. Jeśli jednak trudności wciąż występują, warto sprawdzić komunikaty na stronach banków i operatorów płatności, a w celu wyjaśnienia sprawy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta.