wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

Na co zwrócić uwagę decydując się na wybór formy dostawy w sklepie internetowym?

Dostępność w sklepie internetowym różnych form dostawy, podobnie jak metod płatności ma duży wpływ na konwersję. Warto zadbać o jak najszerszą ofertę usług kurierskich. Tym bardziej że wg raportu IGE Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019 aż 21% osób, jako czynnik, który zadecydował o wyborze miejsca zakupowego, wskazuje się dobre warunki dostawy. Dziś e-sklep to nie tylko sprzedawanie, ale także planowanie i strategia. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, by być krok przed potencjalnym klientem.

Dostawa kurierem dla dużych firm oraz MiŚP

Dostawa kurierem to najchętniej wybierana opcja doręczeń zamówienia – 71% wg Gemius E-commerce 2019. Ponadto kupujący cenią sobie możliwość wyboru między różnymi firmami. Dlatego istotne jest, by dać klientowi swobodę decydowania o tym, jaka firma dostarczy jego paczkę. Niestety z raportu Logistyka w dużych vs małych i średnich firmach wynika, że 41% sektora MiŚP oferuje użytkownikom tylko jednego dostawcę.

Duże firmy z kolei w 88% umożliwiają skorzystanie z przynajmniej dwóch usług kurierskich. Jednym z czynników takiej sytuacji jest fakt, że duże przedsiębiorstwa, mające wyższe obroty mogą sobie pozwolić na podpisanie umów z kilkoma firmami. Z kolei dla MiŚP takie działanie jest na ogół nieopłacalne.

Tego typu e-sklepy mogą skorzystać jednak z tańszych opcji. Wiele gotowych platform e-commerce’owych posiada już zintegrowany system z różnymi dostawcami. Ponadto można zawrzeć także współpracę z brokerem usług kurierskich, o czym więcej pisaliśmy w artykule W jaki sposób skonfigurować sklep internetowy?

Jaką firmę kurierską wybrać?

Przede wszystkim nie jedną, a kilka, lub zwrócić się do brokera, który współpracuje z najpopularniejszymi markami. Sympatia kupujących wobec kurierów z roku na rok się zmienia i to zależy od tego, czy nadążają oni za wymaganiami konsumentów. Uwagę należy zwrócić na możliwość:

Dostawa Click&Collect

Click&Collect zaraz po kurierze plasuje się na drugim miejscu najchętniej wybieranych form dostawy. Dosłownie oznacza „kliknij i odbierz” i dokładnie w ten sposób działa. Najpopularniejsze w tej branży są Paczkomaty, taką formę dostawy oferuje 45% e-sklepów MiŚP i aż 79% dużych sprzedawców.

Trend na Click&Collect jest bardzo silny. Do tego stopnia, że aż 40% kupujących chciałoby odebrać w paczkomatach żywność. Odpowiedzią na takie zachowanie konsumentów są Lodówkomaty. Z kolei biorąc pod uwagę sympatię użytkowników do rozwiązań multifunkcjonalnych, zamówienie można odebrać również w BankoPaczkomatach.

Śledzenie paczek

Śledzenie paczek stało się ostatnio bardzo ważnym elementem całego procesu zakupowego. Klienci chcą być na bieżąco i wiedzieć, gdzie znajduje się ich zamówienie.  Swoje paczki śledzi aż 30% zapytanych, względem 26% z 2018 roku. Warto więc w propozycjach metod dostawy umieścić też takie, które mają możliwość śledzenia.

Firmy, które powinny zwrócić na to szczególną uwagę to branża odzieżowa i elektroniczna. To właśnie konsumenci dóbr z tych dziedzin najczęściej śledzą paczki. W kategorii „moda” wskazuje na to 33%, a elektronika 39%.

Inne formy dostawy

Udostępnienie klientowi różnych form dostawy jest zależne także od tego, jakie produkty firma sprzedaje. Trzeba pamiętać, że oferowane metody doręczeń powinny być adekwatne do towarów, jakie się oferuje. E-sklepy, które sprzedają drobiazgi, powinny uwzględnić np. list ekonomiczny. Wówczas minimalizuje się ryzyko, że cena przesyłki przewyższy cenę produktu – co jest zjawiskiem bardzo niepożądanym.

Z kolei e-sklepy, które w swej ofercie mają popularne produkty z mocno konkurencyjnymi cenami na rynku np. europejskim, powinny uwzględnić kuriera zagranicznego. Uwagę warto zwrócić również na fakt, że 44% wciąż wybiera wysyłkę za pobraniem. Warto więc udostępnić możliwość zapłaty u kuriera.

Podsumowanie

Okazuje się, że forma dostawy to już nie tylko kwestia sprowadzająca się jedynie do wyboru firmy kurierskiej i ceny. Doręczenia zamówień są dziś na dużo wyższym poziomie. Dlatego należy zwrócić uwagę na dodatkowe funkcjonalności np. możliwość śledzenia paczek, zmianę daty doręczenia, ale także zaufanie marki wśród konsumentów. Ponadto inaczej do oferty usług dostawczych w e-sklepie powinny podejść małe i średnie firmy, a inaczej duże.