wróć do listy
banery-blog-poradnik-prowadzenie sklepu

Marketing automation w e-sklepie – co warto wiedzieć?

Narzędzia marketing automation nadal wydają się niedocenionym elementem pracy w branży e-commerce. Nagromadziło się wiele mitów dotyczących automatyzacji marketingu. E-sprzedawcy uważają, że to rozwiązanie jedynie dla dużych firm, sprawdzające się tylko w B2B, a przy okazji kojarzone ze spamem i mechaniczną komunikacją. Takie myślenie to błąd i często okazuje się jednym z głównych problemów, który stoi za słabymi wynikami firmy. Czym jest w takim razie marketing automation i jakie są jego zalety?

Marketing automation – co to jest?

Marketing automation polega na wykorzystaniu odpowiednich narzędzi do zbierania danych i pozyskiwania informacji o zachowaniach, preferencjach i wyborach użytkowników na stronie (tzw. dane behawioralno-transakcyjne), w celu usprawnienia działań sprzedażowych i reklamowych.

Według raportu State of Marketing Automation 2019 z narzędzi automatyzacji korzysta dziś jedynie 55% internetowych biznesów. Taki wynik to efekt tego, że pierwsze kroki z marketing automation wydają się skomplikowane. Potwierdzeniem tego jest fakt, że jedynie 9% firm uważa swoje zdolności w tej dziedzinie za wyjątkowe.

Zalety automatyzacji marketingu

Oprogramowania marketing automation dzięki zaawansowanej technologii pozwalają na lepsze dopasowanie oferty do klienta. Dzięki zebranym danym wysyłane komunikaty są spersonalizowane, a cały proces odbywa się przy minimalnym zaangażowaniu pracownika. Dzięki temu może on skupić się na innej ważnej sprawie, a taki stan rzeczy obniża również koszty ponoszone przez przedsiębiorcę.

Nie tylko w tym aspekcie przedsiębiorca może zaoszczędzić. Jak wskazują badania Nucleus Research, dzięki zastosowaniu instrumentów automatyzacji sklepy są w stanie obniżyć ogólne koszty marketingu o ponad 12%.

Odpowiednie dostosowanie treści wiadomości marketing automation pozwala firmie budować zaufanie wśród klientów. W ten sposób daje się im odczuć, że nie są traktowani masowo, a marka podchodzi do nich indywidualnie. Takie wrażenie istotnie przekłada się na opinię o sklepie, a w ostateczności na wzrost konwersji.

Działania te skutecznie generują leady sprzedażowe, gdyż lepiej dostosowane do preferencji odbiorcy produkty są chętniej kupowane. Co więcej, narzędzia te umożliwiają również tzw. segmentację i scoring przydzielając poszczególnym użytkownikom punkty oraz tagi za ich poszczególne zachowania i wybory. Sprawia to, że możliwe jest wysłanie wiadomości dopasowanej nawet 1:1 do historii potencjalnego klienta.

Przykłady marketing automation

Na rynku dostępnych jest wiele różnych narzędzi marketing automation, które oferują rozmaite funkcje automatyzacji. Najpopularniejszym instrumentem są dynamiczne e-maile, których wysyłanie umożliwia niemal każde tego typu oprogramowanie. Dzięki temu sklep może wysyłać do swoich klientów wspomniane już wcześniej dokładnie spersonalizowane wiadomości. Inne przykłady marketing automation to:

Podsumowanie

Według Fathom Delivers koszty na automatyzację marketingu będą rosły o ok. 14% rocznie do 2023 roku i nic w tym dziwnego, bo utrzymanie klienta i budowanie z nim więzi okazuje się dziś bardzo ważnym elementem w strategiach rozwoju firm. Ponadto szacuje się również, że sklepy korzystające z narzędzi automation notują wzrost liczby potencjalnych klientów o 451%. Warto więc jak najszybciej wdrożyć dynamiczne e-maile, ramki rekomendacji i powiadomienia push, by jak najwcześniej zdobyć w tej niedocenionej wciąż kategorii doświadczenie i stosując różne kampanie zacząć wyciągać korzystne dla biznesu wnioski.