wróć do listy
024

Kalendarz zakupowy – kiedy warto robić zakupy w sieci, aby nie przepłacić?

Jednym z istotnych czynników, które motywują klientów do robienia zakupów, są obniżki cen. Większość promocji sprzedawcy wiążą ze specjalnymi okazjami. Według kalendarza FreshMail firmy specjalizującej się w systemie email marketingowym w ciągu roku jest 140 specyficznych dni, które są pretekstem do wprowadzenia rabatu. Statystycznie oznacza to, że średnio co 2,5 dnia pojawia się okazja do obniżki cen i w każdym miesiącu znajdzie się sposobność, by dać kupującym upust.

Zimowa wyprzedaż w styczniu

Wraz z nadejściem nowego roku pojawiają się sezonowe wyprzedaże kolekcji jesienno-zimowych. Z racji tego, że w tym okresie w Polsce zaczynają się ferie zimowe, to w okazyjnych cenach można zakupić również sprzęt zimowy czy tanio zarezerwować weekend w górach. W tym wypadku wprowadzenie promocji będzie zależne dla wielu firm od czynnika geograficznego.

Poza tym w styczniu swój wyjątkowy dzień mają również babcie i dziadkowie. Z tego względu z dużymi promocjami można się spotkać 21 i 22 stycznia. Warto zaznaczyć, że rabaty powinny pojawić się kilka dni, a nawet tydzień wcześniej, by klienci na czas mogli wręczyć upominki.

Ponadto w roku 2020 dzień babci, który wypadnie we wtorek, poprzedza Blue Monday. Jest to 3. poniedziałek nowego roku, który uznawany jest za najbardziej depresyjny dzień. W związku z tym nawet takie wydarzenie stanowi pretekst, aby dać klientom kilka procent upustu i poprawić im humor, by mogli podnieść swoje samopoczucie oszczędnością.

Walentynkowe rabaty w lutym

Drugi miesiąc roku jest niezwykle krótki, bo ma tylko 28 dni. Mimo to nie brakuje wówczas sposobności, by wdrożyć zniżki. Luty zwiastuje koniec zimy, a więc wspomniana zimowa wyprzedaż w styczniu tym razem powinna cieszyć jeszcze większymi spadkami cen.

Wówczas z okazji Dnia Nutelli (5.02) oraz Dnia Pizzy (9.02) promocje powinny pojawić się w lokalach gastronomicznych. Jednak najważniejszym świętem w lutym są walentynki (14.02) i z tego powodu obniżki cen również powinny pojawić się nawet tydzień wcześniej. Dzień później pojawia się sposobność, by zyskać klientów, którzy nie mają swojej drugiej połówki, gdyż 15.02 to Dzień Singla. To święto ostatnio znacznie zyskuje na popularności i zaczyna dorównywać świętu zakochanych.

Kobiece okazje w marcu

W marcu mają miejsce dwa kobiece święta. Tym najbardziej znanym jest oczywiście Dzień Kobiet (8.03). Jednak wcześniej pojawia się sposobność do podarowania prezentu konkretnej grupie kobiet z okazji Dnia Teściowej (5.03). W związku z tym, wraz z początkiem marca można klientom zaproponować różne rabaty. W marcu zyskują szczególnie sprzedawcy produktów kosmetycznych, galanteryjnych i kwiaciarnie oraz branża gastronomiczna.

Wielkanocne przeceny w kwietniu

Kwiecień w głównej mierze upływa pod znakiem świąt wielkanocnych. Cały cykl począwszy od Niedzieli Palmowej (5.04) do Poniedziałku Wielkanocnego włącznie, może potrwać nawet 9 dni. Przeceny warto wdrożyć już z końcem marca. Największe jednak promocje często pojawiają się na 2-3 dni przed samymi świętami. Jednak kwiecień na Wielkanocy się nie kończy, gdyż 23.04 to Światowy Dzień Książki. O tym powinny pamiętać oczywiście internetowe księgarnie.

Majowe obniżki

Maj w polskim kalendarzu to beztroski miesiąc, który z racji Święta Pracy (1.05) oraz Święta Konstytucji (3.05) pozwala na przedłużenie weekendu. Taki urlop doskonale nastraja klientów na bardziej relaksacyjne spędzanie kolejnych dni wolnych. Dlatego pojawiają się m.in. różne grillowe, ogrodowe i biwakowe oferty w lepszych cenach.

Poza tym maj w naszym kraju to także miesiąc komunijny, a więc okres obniżki cen na różnego rodzaju sprzęty, gadżety i zabawki dla dzieci. Z kolei ok. 20 maja można zacząć stosować rabaty z okazji Dnia Mamy (26.05) oraz Dnia Dziecka (01.06).

Przedwakacyjny czerwiec

W czerwcu wszyscy czują już powiew wakacji. O ile część turystów urlopy planuje z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, o tyle druga część zostawia to na ostatnią chwilę. Biura podróży, linie lotnicze, organizatorzy wycieczek czy atrakcje turystyczne mogą pomyśleć wówczas o specjalnych ofertach. W połowie czerwca mogą zacząć pojawiać się również obniżki z okazji Dnia Ojca. Poza tym w sklepach dostępna już jest pełna letnia oferta i zaczynają się wyprzedaże wiosenne.

Wakacyjne ceny w lipcu i sierpniu

Lipiec i sierpień to czas, w którym wiele osób pieniądze wydaje na wakacjach, a nie w sieci. Jednak część nadal wiedzie normalny tryb życia, czekając na urlop zaplanowany na wrzesień czy październik. Sprzedawcy powinni doskonale zdawać sobie z tego sprawę i w miesiącach wakacyjnych nadal dawać sposobność do skorzystania z tańszych ofert, by również w tym czasie utrzymać ruch.

Poza tym w lipcu i sierpniu ceny wiosennych kolekcji są najniższe i można natknąć się na naprawdę atrakcyjne obniżki. Ponadto w drugim miesiącu wakacji zarówno rodzice, jak i dzieci czekają na tzw. Back to School. Powrót do szkolnej rzeczywistości jest dość kosztowny i klienci szukają wszelkich okazji, by oszczędzić.

Wrześniowe promocje

We wrześniu wciąż wiele dzieci nie ma pełnego wyposażenia piórników i tornistrów.  W tym miesiącu nadal wiele sklepów oferuje atrakcyjne ceny plecaków, strojów sportowych i przyborów papierniczych z okazji Back to School. Poza tym sezon grillowy, biwakowy, ogrodowy dobiega końca i warto wtedy postawić na wyprzedaż zestawów grillowych, leżaków, wypoczynkowych zestawów ogrodowych czy namiotów.

Jesienna oferta w październiku

Październik to miesiąc, w którym na ogół czuć już znaczne obniżenie temperatury, a w związku z tym kolekcje letniej odzieży można kupić w dużo lepszych cenach. Poza tym w październiku w Polsce rozpoczynają się zajęcia na wielu uczelniach wyższych.

Sprzedawcy wówczas oferują okazyjne zniżki dla studentów. Ponadto w ostatnich tygodniach miesiąca już można spotkać się ze specjalnymi rabatami dotyczącymi Halloween.

Listopadowe przygotowania do świąt

Wiele osób przygotowania do świąt zaczyna znacznie wcześniej – nawet w listopadzie. Sprzedawcy doskonale zdają sobie z tego sprawę, a na ich promocyjne oferty można trafić szczególnie pod koniec listopada. Dniem, który ewidentnie rozpoczyna świąteczną euforię zakupową, jest ostatni piątek listopada tzw. Black Friday.

To największe zakupowe święto świata, które przynosi sprzedawcom ogromne zyski, a kupującym spore oszczędności. Wówczas rabaty pojawiają się w niemal każdym sklepie internetowym.

Bożonarodzeniowe przeceny w grudniu

Zaraz po Black Friday ma miejsce Cyber Monday – dzień, w którym promocje są tak samo wysokie, jak w Black Friday z tą różnicą, że są zarezerwowane jedynie dla sklepów online, a nie stacjonarnych. W zależności od roku Cyber Monday wypada pod koniec listopada lub na początku grudnia. Bardzo często te święta przedłużane są do tzw. Black Week czy Cyber Week. Dzięki temu przeceny trwają cały tydzień, a nie tylko jeden dzień.

Kiedy te okazje się skończą, pojawia się następna. Staje się ona coraz popularniejsza i niedługo może swoim zasięgiem dorównać dwóm poprzednim. Mowa o Free Shipping Day, czyli Dniu Darmowej Dostawy, o którym wcześniej pisaliśmy w artykule Jak Dzień Darmowej Dostawy wpływa na sprzedaż w sklepach internetowych?

Poza tym grudzień wydaje się nieskończonym pasmem promocji, które w związku z kosztownymi świętami pozwalają na dokonanie sporych oszczędności. Co więcej, w tym czasie pojawia się również wiele ofert sylwestrowych.

Podsumowanie

Jak widać, każdy miesiąc w większym lub mniejszym stopniu ma do zaoferowania specyficzne promocje, które pozwolą pozyskać nowych klientów. Warto wcześniej zaplanować strategię promocyjną, szczegółowo przyglądając się każdemu miesiącu. Szczególnie dobrze należy przygotować się na listopad i grudzień, gdyż okazji do kupowania jest naprawdę wiele, a każdy brak na magazynie czy źle przedstawiona promocja to obniżenie wartości koszyka lub co gorsza, jego porzucenie. Warto w tym wypadku zapoznać się również z artykułem 7 sposobów na zminimalizowanie ilości porzucanych koszyków.