wróć do listy
Top_foto_870x358px_1

Jak zwiększyć bezpieczeństwo zakupów w Internecie?

Coraz więcej Polaków korzysta z Internetu i robi zakupy w sieci. Sprzyja temu fakt, że sklepy online otwarte są całodobowo i oferują atrakcyjne promocje. Z raportu Eurostatu wynika, że w 2018 roku już 48% Polaków kupowało przez Internet. Handel elektroniczny napędza gospodarkę, ale jak kupować w sieci, aby uniknąć czyhających zagrożeń? Sprawdź, kim jest zaufany sprzedawca i jakie systemy płatności są bezpieczne.

Wybieraj zaufanych sprzedawców

Nim dokona się zakupu online, należy sprawdzić wcześniej potencjalnego kontrahenta. Gdzie? Właśnie tam, gdzie robimy zakupy – w Internecie. Na stronie firmy z reguły znajdują się tylko pozytywne informacje. Warto więc poszukać opinii, ocen i komentarzy w niezależnych serwisach, czy na forach internetowych. W przypadku, gdy w grę wchodzą większe kwoty, warto zasięgnąć informacji z rządowych rejestrów KRS, CEIDG, czy GUS.

Kupujący online wymagają czegoś więcej niż tylko kilku pozytywnych komentarzy na temat sklepu. Sprzedawcy, aby zwiększyć swoją wiarygodność w sieci, muszą na to ciężko zapracować. Wiąże się to m.in. z wysoką średnią ocen, wyliczoną z puli setek otrzymanych wcześniej opinii, czy znaczną ilością zrealizowanych zamówień. Większe liczby bardziej oddają rzeczywistość, że ma się do czynienia z zaufanym sprzedawcą. Tego rodzaju sklepy nie mogą sobie pozwolić na oszustwo i niskie standardy, gdyż ich podejście do klienta i jakość towarów oraz usług wpływają na rentowność firmy.

Poznaj prawa konsumenta

Co robić, gdy otrzyma się wadliwy produkt? Należy go zareklamować, korzystając z gwarancji lub rękojmi. Szczegóły gwarancji, jak czas trwania, zasięg terytorialny, czy uprawnienia są indywidualnie określane przez samego sprzedawcę bądź producenta. Warto jednak wiedzieć, że jeśli nie określono czasu gwarancji, to ustawowo przyjmuje się, że obowiązuje ona 2 lata.

Z kolei reklamacja na podstawie rękojmi, regulowana jest zapisami kodeksu cywilnego. Podstawą reklamacji jest wówczas wada fizyczna lub prawna produktu powstała z winy sprzedawcy. Oczywiście nabywca towaru ma 14 dni na odstąpienie od umowy i kolejne 14 dni na zwrot. Jednak w przypadku, gdy wada ujawni się w ciągu roku, produkt wciąż można zareklamować. Z kolei, gdy defekt pojawi się między 12-24 miesiącem, konsument wciąż może dociekać swoich praw, ale musi wówczas wykazać, że usterka wynika z winy sprzedawcy.

Korzystaj z systemów płatności online

Najbezpieczniejsze i najwygodniejsze wydają się właśnie internetowe systemy płatności. Poza nimi firmy oferują również tradycyjne formy jak przekaz pocztowy, czy płatność za pobraniem. Jednak ich wiarygodność wzrasta, gdy na stronie oferują także inne kanały płatności np.:

Jeśli w sklepie internetowym można dokonywać przelewów online, to oznacza, że firma została prawidłowo zarejestrowana i zweryfikowana zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2018 poz. 723).

Czytaj regulaminy sklepów internetowych

Jedynie 10% kupujących czyta regulamin sklepu internetowego. To błąd, gdyż zarówno w przypadku znanych oraz godnych zaufania firm, jak i tych mniejszych można natknąć się na tzw. kruczki prawne. To właśnie one mogą spowodować, że padniemy ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych. Zdarza się wówczas, że otrzymując uszkodzony lub niezgodny z opisem przedmiot, zapisy regulaminu w kwestii zwrotów i reklamacji działają na niekorzyść kupującego. Należy zatem zwracać uwagę właśnie na punkty dotyczące zwrotu towaru, reklamacji, gwarancji oraz być czujnym przy podejrzanie korzystnych promocjach i ofertach.

Trzeba pamiętać, że nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania i zawsze warto przeczytać regulamin e-sklepu.

Zadbaj o bezpieczeństwo sieci i komputera

Nim wykonamy jakikolwiek finansowy ruch w naszej przeglądarce, sprawdźmy najpierw, czy jest ona odpowiednio zaktualizowana oraz, czy nasze oprogramowanie antywirusowe jest aktywne. Przed dokonaniem płatności online, czy zalogowaniem się na konto bankowe warto zwrócić uwagę na to, aby adres URL domeny posiadał certyfikat SSL (https://). Daje on gwarancję poufności przesyłanych przez Internet danych. Wyróżnia się 3 warianty zabezpieczenia SSL:

  1. Domain Validation – zapewnia bezpieczeństwo w obrębie domeny oraz potwierdza jej autentyczność. Wariant ten nie weryfikuje jednak danych firmy wnioskującej o certyfikat DV. Ta wersja doskonale sprawdza się w przypadku małych sklepów.
  2. Organization Validation – dedykowana jest dla serwisów z bardziej rozbudowanymi formularzami rejestracji oraz rezerwacji. Wówczas dane firmy wnioskującej są weryfikowane, a w poszczególnych przypadkach sprawdza się wyciąg KRS lub umowę spółki. Klikając na symbol kłódki przy adresie URL strony, pojawia się nazwa firmy.
  3. Extended Validation – zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i używany jest zazwyczaj przez serwisy bankowe oraz domeny oferujące płatności online. Dane firmy są skrupulatnie weryfikowane. Znakiem charakterystycznym tej wersji jest zielony pasek i kłódka adresu domeny.

Nie korzystaj z publicznych hotspotów

Duże niebezpieczeństwo na użytkowników publicznych hotspotów czyha w sieciach niechronionych hasłem. Przestępcy wówczas udostępniają połączenie pod popularnymi nazwami „Goście”, „FreeInternet”, czy „Kawiarnia”. Połączenie z takim Wi-Fi umożliwia hakerom monitorowanie wszystkich operacji wykonywanych na urządzeniu. Co więcej, mogą oni podsuwać nam fałszywe formularze, czy zmieniać numery kont podczas wpisywania. Chwila nieuwagi dzieli nas wtedy od tego, by cyberprzestępca ukradł nasze pieniądze, bądź co gorsza, tożsamość.

Gdy jednak koniecznie musimy skorzystać z publicznej sieci, co się zdarza, gdy jesteśmy na przykład w podróży, to warto dodatkowo się zabezpieczyć. Można tego dokonać przez instalację dedykowanych dla płatności online wtyczek lub modułów typu safe money. Program taki sprawdza, czy logujemy się na właściwej stronie systemu płatności, kontroluje również certyfikaty używane do nawiązania bezpiecznego połączenia oraz przeszukuje nasz system pod kątem luk krytycznych związanych z bankowością elektroniczną.

Podsumowanie

Zakupy w sieci to duże ułatwienie i komfort, jednak należy zachować czujność. Nieocenionym źródłem wiedzy na temat sklepu lub sprzedawcy będą niezależne opinie internautów. Jeśli strona daje możliwość płatności internetowych typu pay-by-link, BLIK, czy kartą płatniczą to również świadczy o tym, że została ona odpowiednio zweryfikowana. Ważne jest również, by zapoznać się z regulaminem sklepu pod kątem ewentualnych niekorzystnych dla konsumenta zapisów. Należy zwracać także uwagę, czy podczas płatności witryna zapewnia szyfrowanie transmisji danych SSL. Dodatkowo można wyposażyć przeglądarkę we wtyczkę typy safe money.