wróć do listy
banery-blog-poradnik-prowadzenie sklepu

Jak zdobyć wartościowe opinie o produktach? – 7 metod


W tym artykule opisujemy:

  1. Przypomnienie o ocenie
  2. Udostępnianie negatywnych ocen
  3. Możliwość przetestowania produktu
  4. Ponadprzeciętna obsługa klienta
  5. Limitowany czas na recenzję
  6. Odpowiadanie na opinie
  7. Rozbudzanie wyobraźni użytkownika
  8. Podsumowanie

Opinie w sklepie internetowym mają wpływ na wzrost sprzedaży, zminimalizowanie ilości porzucanych koszyków, a nawet zwiększenie ich wartości. Z raportu Spiegel Research Center wynika, że 95% kupujących czyta opinie i nie są one dla nich bez znaczenia. W zależności od ich ilości i jakości wskaźnik konwersji odpowiednio wzrasta. Oto 7 metod, dzięki którym można zdobyć wartościowe opinie o produktach.

Przypomnienie o ocenie

Jednym z najprostszych sposobów jest wysłanie po finalizacji zamówienia mailowej informacji z prośbą o wystawienie oceny. Według Spiegel Research skuteczność tego działania wynosi 80%. Jeżeli w ciągu tygodnia lub dwóch użytkownik jej nie udzieli, warto mu o tym ponownie przypomnieć. Należy jednak pamiętać, by nie robić tego zbyt nachalnie, a tym bardziej nie namawiać do wystawienia najwyższej noty.

Udostępnianie negatywnych ocen

Badania Power Reviews pokazują, że 82% konsumentów podczas zakupów online szuka negatywnych opinii. Co więcej, odsetek ten wzrasta wraz z wiekiem użytkownika. Na stronach z krytycznymi recenzjami kupujący spędzają dwa razy więcej czasu, a współczynnik konwersji wzrasta średnio o 67%.

Okazuje się również, że klienci wcale nie poszukują produktów z najlepszą oceną. Badania Spiegel Research dowiodły, że nota najwyższa w tym wypadku 5 jest „zbyt piękna, by była prawdziwa”. Użytkownicy najczęściej nabywali produkty z oceną 4.0-4.7. Gdy towar osiągał poziom 4.8-5.0 ich chęć do zakupu spadała.

Możliwość przetestowania produktu

Każda opinia jest na wagę złota, a szczególnie wartościową można uzyskać od osób, którym dano możliwość przetestowania produktu za darmo. Takie akcje można realizować za pomocą konkursów oraz współpracy z influencerami. Konsumenci, którzy otrzymali coś za darmo, będą czuli, że mają do spłacenia dług wdzięczności.

W związku z tym nie tylko wystawią opinię, ale będzie ona również dość rozbudowana i skoro nic za to nie zapłacili, to również pozytywna. Oczywiście pod warunkiem, że dystrybuujemy faktycznie artykuły wysokiej jakości. Z kolei efekty pracy z influencerami, którzy mają za zadanie przetestować produkt, będą widoczne nie tylko w ocenach karty produktu. Te osoby dzieląc się opinią w social mediach, pociągną do dyskusji setki innych osób, które już miały styczność z danym artykułem lub dopiero zamierzają go kupić.

Ponadprzeciętna obsługa klienta

Kupujący, wystawiając opinię, muszą poświęcić na to chwilę swojego cennego czasu. Warto więc zrobić na nich dobre wrażenie, by faktycznie chcieli nam ten czas poświęcić. W tym celu należy zadbać nie tylko o dobrą obsługę klienta, ale nawet o ponadprzeciętną. Wysyłając do użytkownika zamówienie, do środka można dołączyć gratis, podarować kartę lojalnościową lub bon rabatowy.

Miłym gestem może być także załączenie listu, w którym będzie się życzyć miłego użytkowania, zostawiając na końcu serdeczne pozdrowienia. Każda branża ma inne możliwości i warto o tym pomyśleć, jak zaskoczyć klienta, by ten po otworzeniu paczki, chciał wejść na stronę i podzielić się z innymi tym, co niesamowitego go spotkało.

Limitowany czas na recenzję

Dobrym sposobem na pozyskanie wielu opinii jest limitowanie czasu, w jakim użytkownik może tego dokonać. Takie działanie powoduje u konsumenta przeświadczenie, że jeśli tego nie zrobi, nie będzie miał więcej takiej okazji i straci pewną szansę. Ocena taka może nie będzie jakościowa i rozbudowana, gdyż konsument wystawi ją w pośpiechu, jednak każda treść ma znaczenie, gdyż pozycjonuje się w wyszukiwarce Google.

Mimo wszystko opłaca się takie recenzje zdobywać, nawet jeżeli ich sumę dałoby się policzyć na palcach jednej ręki. Dlaczego? Produkty, które posiadają ledwie dopiero 5 opinii, mają 270% większe szanse na zakup w odróżnieniu od artykułów bez recenzji. O taki stan powinni zadbać szczególnie sprzedawcy, którzy oferują drogie produkty. Użytkownicy większą wagę przywiązują do ocen w wypadkach wysokiej ceny niż niskiej.

Odpowiadanie na opinie

Odpowiadanie na opinie i komentarze jest bardzo pozytywnym zjawiskiem w oczach klientów. Należy więc za dobrą ocenę od czasu do czasu podziękować i wyrazić zadowolenie, że ktoś czerpie satysfakcję z użytkowania danego towaru. To znak dla użytkowników, że w razie wady produktu mogą liczyć na dobrą obsługę i prawdopodobnie szybką odpowiedź.

Co więcej, angażować należy się nie tylko w przychylne komentarze, ale także w te negatywne. O ile w przypadku pozytywnych „warto” czasem z serdecznością odpowiedzieć, o tyle przy krytycznych „trzeba” wyjaśnić sprawę. W żadnym wypadku nie powinno się wdawać w publiczną kłótnię z klientem, a profesjonalnie zmierzyć się z problemem. Jeśli mamy do czynienia z rzeczywistą wadą, powinno się wystosować przeprosiny, przyznać do błędu i zaaprobować wymianę oraz rekompensatę za wynikłe komplikacje.

Rozbudzanie wyobraźni użytkownika

Pytając użytkownika o opinię na temat zakupionego produktu, należy rozbudzić jego wyobraźnię. Niebanalne pytania pomogą wyzwolić w nim kreatywność i w ten sposób pozyskać bardziej jakościową recenzję. Można zaproponować również opisanie przedmiotu np. 5 przymiotnikami. Takie skonkretyzowanie polecenia nie tylko ułatwi kupującemu wystawienie opinii, ale również pozwoli pozyskać bardzo praktyczną ocenę.

Skutecznym sposobem może się okazać prośba o dokończenie zdania np. „Kiedy ostatnio używałem przedmiotu X firmy Y to …”. Zasugerować można także rozpoczęcie komentarza, angażując w to potencjalną rekomendację np. „Przedmiot X poleciłbym moim znajomym, ponieważ…”.

Podsumowanie

Zbieranie opinii w sklepie internetowym nie jest działaniem przypadkowym. Wiele firm stosuje kompleksową strategię, która umożliwia im pozyskiwanie wielu jakościowych recenzji. Większość z nich wykorzystuje m.in. przypominanie o wystawieniu ocen i angażuje się w odpowiadanie na nie. Żeby zwiększyć swoją skuteczność w ich zbieraniu, trzeba także pamiętać o transparentności i pokazywać negatywne oceny, gdyż te nadają marce autentyczności. W tym wypadku ważne będą również takie kwestie jak ponadprzeciętna obsługa klienta, czy wyznaczenie czasu na zaopiniowanie produktu.