wróć do listy
banery-blog-poradnik-promocja sklepu

Jak wykorzystać social media marketing do promocji sklepu internetowego?


W tym artykule opisujemy:

  1. Czym jest social media marketing?
  2. Platformy promocji w social mediach
  3. Formy promocji w social mediach
  4. Korzyści płynące z wykorzystywania social media marketingu dla sklepów internetowych
  5. Błędy popełniane w social media marketingu
  6. Podsumowanie

Możliwości promocji sklepu internetowego jest wiele. Właściciele e-commerce’ów mogą wykorzystać do tego reklamę tradycyjną, e-mail marketing, Google Ads czy tzw. buzz marketing, czyli marketing szeptany. Jednak najczęściej wybieraną formą promocji jest ta prowadzona w social mediach. Aby dobrze ją prowadzić, należy poznać jej specyfikę i możliwości, by nie popełnić podstawowych błędów.

Czym jest social media marketing?

Social media marketing to jeden z elementów większej i długofalowej strategii reklamowej. Dziś niemal każda firma, która chce zaistnieć w branży, musi znać tę formę promocji. W zależności od rodzaju biznesu sprawdzi się inna platforma oraz inny rodzaj kampanii. Można skorzystać zarówno z działań bezpłatnych, jak i reklamy płatnej.

Platformy promocji w social mediach

Dla każdej branży i jej specyfiki dedykowana będzie inna platforma społecznościowa. Według danych Social Media Examiner wśród przedsięwzięć typu B2C (ang. business to customer) najpopularniejszy jest Facebook, z którego korzysta 92% badanych. Na drugim miejscu plasuje się Instagram (78%), na trzecim Twitter (57%), a zaraz za nim YouTube (54%).

Z kolei w przypadku firm typu B2B (ang. business to business) pierwsze miejsce również przypada Facebookowi (91%). Jednak na drugim znajduje się już zupełnie inne medium, typowo biznesowy Linkedin, z którego korzysta 80% pytanych. Czołową trójkę zamyka Twitter (67%), a na kolejnych pozycjach znajdują się Instagram (66%) i YouTube (54%).

Formy promocji w social mediach

W powyższym zestawieniu pod uwagę brane były również Pinterest, Snapchat oraz Messenger Bot, jednak te platformy nie są aż tak popularne. Niemniej każdy z kanałów oferuje różnorodne formy prowadzenia strategii social media marketingowej. Decydując się na jej uruchomienie, należy pamiętać o regularności i spójności udostępnianych postów, publikowanych materiałów czy uruchamianych reklam. Mogą one dotyczyć rabatów, konkursów oraz nowych ofert.

Facebook, Instagram, YouTube oraz Twitter umożliwiają dodatkowo prowadzenie relacji live, które są przez użytkowników coraz chętniej oglądane. Według Social Media Examiner najczęściej do tych zabiegów wykorzystywany jest ta pierwsza platforma (34%) i w większości przypadków takie filmy trwają maksymalnie do 10 minut.

Coraz ważniejszą formą promocji sklepu internetowego staje się dziś również format wideo. Mimo że jego wyprodukowanie często wymaga odpowiedniego sprzętu, umiejętności i nierzadko dodatkowych nakładów finansowych, to warto zainwestować, gdyż według raportu The State of Video Marketing 2019 przeciętny użytkownik ogląda w sieci 1,5 h materiałów wideo dziennie. Nie tylko bardziej angażują one oglądającego, ale również pozytywnie wpływają na jego decyzje zakupowe. Według danych, 8 na 10 kupujących zdecydowało się nabyć przedmiot po obejrzeniu filmu marki. Do prowadzenia video marketingu najczęściej wykorzystywany jest YouTube.

Korzyści płynące z wykorzystywania social media marketingu dla sklepów internetowych

Korzyści, które wynikają ze znajomości i właściwego wykorzystywania social media marketingu dla sklepów internetowych jest wiele. Jedna z podstawowych to możliwość dotarcia z jednego miejsca w sieci do milionów potencjalnych klientów zupełnie za darmo. Media społecznościowe dają szansę na stworzenie strony (fanpage) danego przedsięwzięcia, która umożliwia nie tylko prezentację marki, ale także komunikację w czasie rzeczywistym zarówno za pomocą postów i komentarzy, jak i czatu.

Co więcej, obecność na najpopularniejszych platformach dodaje marce autentyczności, profesjonalizmu i jest dodatkowym źródłem do pozyskiwania opinii. Poza tym, według danych Social Media Examiner 93% właścicieli sklepów internetowych właśnie dzięki działaniom marketingowym w social mediach zauważa wzrost ekspozycji sklepu, 87% potwierdza zwiększony ruch, a 72% wzrost sprzedaży.

Błędy popełniane w social media marketingu

Prowadzenie działań social media marketingowych nie powinno być jednak intuicyjne, a należałoby je oprzeć na konkretnej i długofalowej strategii reklamowej. Jej brak to jeden z podstawowych błędów w tej dziedzinie. Media społecznościowe poza tym, że przynoszą wiele korzyści, to wystawiają firmy na wiele zagrożeń, jak np. wpadki wizerunkowe czy sytuacje kryzysowe. Jeśli już do nich dojdzie, nie powinno się usuwać negatywnych komentarzy czy opinii. Takie działania mogą bowiem przyczynić się do jeszcze większej eskalacji problemu i nadwyrężenia zaufania do marki. Należałoby wówczas pokazać, że jako firma potrafimy się przyznać do błędu i ewentualnie przeprosić, jeśli sytuacja tego wymaga.

Ponadto tworząc treści, należy zadbać o ich czytelność, atrakcyjność i nasycenie optymalną ilością znaczników, hashtagów czy znaków specjalnych. Dobrą praktyką jest ograniczenie się do maksymalnie 3 tego typu elementów w poście. Udostępniane materiały należy skrupulatnie sprawdzać, by nie było w nich błędów ortograficznych czy innych pomyłek językowych. Należy jednocześnie pamiętać, że ich popełnianie jest rzeczą ludzką i w razie wpadki nie powinno się unikać odpowiedzialności, ale raczej podejść do sprawy z dystansem. W ten sposób mamy szansę na to, by nie zrazić do siebie odbiorców i ograniczyć wystąpienie nieprzychylnych komentarzy.

Podsumowanie

Social media marketing daje sklepom internetowym wiele możliwości promocji. Na początku warto wykreować oryginalną i przemyślaną strategię dla bezpłatnych działań, a z czasem przejść do reklamy płatnej. Dzięki niej można bowiem dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców. Co więcej, w zależności od specyfiki prowadzonego biznesu, należy zwrócić uwagę także na to, którym platformom warto poświęcić więcej czasu, a na których nasz sklep raczej nie odnajdzie potencjalnych klientów. Ważne jest również to, by śledzić konkurencję, a także z czasem wykorzystać video marketing, który potrafi skutecznie zaangażować użytkowników i korzystnie wpłynąć na ich decyzje zakupowe.