wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

Jak przygotować e-sklep na święta i okres największych zakupów?

Święta to bardzo dynamiczny okres zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Ci pierwsi chcą zdążyć, zakupić prezenty przed 24 grudnia i to w jak najlepszej cenie. Z kolei Ci drudzy muszą odpowiednio przygotować swój internetowy sklep na czas największych zakupów. Warto wszystko wcześniej zaplanować i pamiętać o kilku kwestiach, które pomogą przygotować e-sklep na okres największych zakupów.

Świąteczne kategorie produktowe

Wiele osób nie ma pojęcia, jaki prezent podarować bliskim, by był trafiony. Często, zanim wejdą na stronę, szukają inspiracji. Warto więc, z gotowym pomysłem wyjść naprzeciw klientowi. W tym celu najlepiej stworzyć świąteczne kategorie produktowe, które powinno się w listopadowo-grudniowym okresie wyróżnić na tle pozostałych. Poza tym taki zabieg może także korzystnie wpłynąć na pozycję sklepu w wyszukiwarce Google na świąteczne frazy.

Często spotykaną praktyką jest tworzenie takich kategorii jak:

Specjalne oferty i promocje

Sprzedawcy cyklicznie powinni dbać o pojawianie się w ich serwisach ofert specjalnych i promocji. Szczególnie jednak do tej kwestii należy podejść przed świętami. Wówczas internauci odwiedzają wiele e-sklepów, które mogą mieć do zaoferowania podobne produkty w niższych cenach. Należy więc sprawić, by to właśnie w naszym serwisie ostateczna wartość koszyka była najniższa. O ile produkt może być droższy, o tyle darmowa dostawa, czy karta klubowicza sprawią, że całe zamówienie będzie tańsze.

W raporcie Gemius E-commerce w Polsce 2019 badani wskazują argumenty, które przekonałyby ich do kupna w danym sklepie, mimo że cena produktu byłaby wyższa niż u konkurencji. Są to m.in.:

Jednak najwięcej pytanych (21%) podkreśla, że nie tylko cena się dla nich liczy, bo czasami chcą mieć produkt od razu. To pokazuje, jak duże znaczenie ma w tym wypadku szybka dostawa, która w święta jest szczególnie ważna.

Dostawa w święta

Klienci bardzo często piszą do e-sklepów z zapytaniem, czy ich zamówienie dojdzie do świąt, dokładając tym samym sprzedawcom pracy. Warto jednak iść w coraz częściej widoczne rozwiązanie, jakim jest umieszczanie na stronie głównej lub podstronie stosownej informacji. Mianowicie o tym, że jeśli kupi się towar do np. 19 grudnia, to zostanie on dostarczony do świąt.

Na święta warto też zadbać o urozmaicenie oferty dostawców. Najchętniej wybierane są przesyłki kurierskie i to w dodatku takie, które umożliwiają śledzenie paczki. Z udogodnienia monitoringu korzysta już ⅓ kupujących. Jednak każdy klient będzie wolał inną firmę. Warto więc pozostawić mu wybór. Poza tym coraz większą popularność zyskują rozwiązania dostawy click&collect, które głównie udostępniają MiŚP. Warto dowiedzieć się więcej Na co zwrócić uwagę decydując się na wybór formy dostawy w sklepie internetowym?

Porzucone koszyki i e-mail marketing

Na drodze do sfinalizowania transakcji może stanąć klientowi wiele przeszkód. Do głównych problemów należą: długa ścieżka zakupowa, skomplikowane rozwiązania płatnicze czy źle zoptymalizowana strona na urządzenia mobilne. Wszystko to wpływa na cierpliwość użytkownika i sprawia, że rezygnuje on z zakupu.

Więcej takich sytuacji można spodziewać się w okresie przedświątecznym. Tym bardziej, że internauci kupują pod wpływem różnych emocji, presji i nierzadko w stresie. Jak odzyskać klienta, który porzucił koszyk? Zastosować remarketing, czyli serię wiadomości, które przypomną użytkownikowi o niedokończonym zamówieniu. W tym celu warto włączyć usługę przypomnienia o dokończeniu płatności i dedykowanych linków do płatności. Z badań Sale Cycle wynika, że prawie 50% takich e-maili zostaje otwartych, a 30% z nich powoduje powrót klienta na stronę sklepu.

Należy jednak zwrócić uwagę, że wiadomość remarketingowa powinna rzucać się w oczy. Aby była skuteczna, trzeba zadbać o unikalny tytuł oraz profesjonalną i kreatywną treść. Poza tym istnieją różne strategie remarketingowe. Jedne firmy przypominają się niemal od razu, a inne po 24 i 48 godzinach, wysyłając tzw. wiadomość ostatniej szansy (ze specjalną zniżką i licznikiem czasu), jeszcze inne prowadzą długofalowe działania, wysyłając cykliczne przypomnienie raz w tygodniu.

Podsumowanie

W okresie przedświątecznym warto się postarać i wdrożyć wszelkie rozwiązania, które spowodują wzrost konwersji i ogólnie są dobrze odbierane przez użytkowników. Poza tym należy śledzić konkurencję, by zaproponować klientom najlepszą ofertę. Istotne jest również zwrócenie uwagi na kwestię dostawy, specjalne promocje, ale również kategorie. Dzięki kompleksowemu podejściu do sprawy można na świętach uzyskać dochód, który zrekompensuje mniej owocne miesiące sprzedażowe.