wróć do listy
Top_foto_870x358px_10

IVR – wszystko co musisz wiedzieć o płatności kartą przez telefon

Zapłacić kartą można na różne sposoby zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i online. Płatność przez Internet jest o wiele bardziej rozbudowana i do najpopularniejszych należy one-click. Jednak posiadanie karty daje klientom dużo większe możliwości, bo mogą podpiąć ją do e-portfela, czy włączyć wygodne cykliczne obciążanie karty. Do mniej znanych rozwiązań zalicza się jednak IVR, czyli płatność kartą przez telefon. Gdzie i jak można korzystać z tej metody?

Praktyczne zastosowanie płatności kartą przez telefon IVR

IVR na ogół stosuje się w tzw. telemarketingu oraz chętnie korzysta z niego branża ubezpieczeniowa. Duże grono zwolenników ma przede wszystkim wśród firm, które do obsługi zamówień prowadzą dedykowane call center. Wówczas takie przedsiębiorstwa mogą prezentować i sprzedawać swoje usługi i produkty przez telefon.

W takich wypadkach bardzo istotne jest, by potencjalny klient mógł natychmiast zrealizować płatność podczas rozmowy z konsultantem. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się IVR, gdyż umożliwi tuż po prezentacji/rozmowie płynne przejście do systemu płatności kartą przez telefon.

Ponadto zdarza się, że klienci często zapominają hasła, czy PIN-u. W takim wypadku, gdy pojawia się konieczność natychmiastowej realizacji płatności, warto wykorzystać połączenie z konsultantem i zapłacić kartą przez telefon w systemie IVR. Jednak jeżeli użytkownik zablokuje kartę, wpisując 3 razy niepoprawny PIN, to wykonanie płatności za pomocą IVR również będzie niemożliwe.

Dodatkową korzyścią może być fakt, że jeżeli sprzedawca daje możliwość płatności IVR może pozyskać bardzo niszowe grono klientów. Chodzi tutaj o osoby, które robiąc zakupy podczas zagranicznego pobytu, nie chcą płacić i logować się na konto bankowe z publicznego lub ryzykownego połączenia internetowego. Takie podejście mają klienci z wysoką świadomością cyberzagrożeń związanych z otwartym Wi-Fi, o których więcej pisaliśmy w artykule Jak zwiększyć bezpieczeństwo zakupów w Internecie?.

Jak działa płatność kartą przez telefon – IVR?

IVR to zautomatyzowane systemy telekomunikacyjne, które umożliwiają interaktywną obsługę klientów przez telefon w zakresie rozwiązań płatniczych. Firmy oferujące dany towar/usługę udostępniają specjalny numer infolinii, pod który dzwoniąc – klient może telefonicznie zrealizować płatność. Konsultant przekierowuje kupującego do systemu Interactive Voice Response z automatycznym operatorem. Tam dzwoniący proszony jest o wpisanie danych swojej karty płatniczej za pomocą klawiatury telefonu – na ogół będą to:

– numer karty,

– data ważności karty,

– kod CVV2 lub CVC.

Wówczas transakcja zostaje przekierowana do systemu dostawcy usług płatności online, który zatwierdza ją w ciągu kilku sekund. System dokonuje autoryzacji w banku i po otrzymaniu odpowiedzi operator informuje kupującego i finalizuje transakcję.

Inną możliwością jest także skorzystanie z tzw. IVR CallBack. Ten wariant płatności kartą przez telefon polega na tym, że konsultant po otrzymaniu odpowiednich informacji zleca automatycznemu operatorowi połączenie z klientem. Płacący odbierając telefon, podaje dane do przeprowadzenia transakcji. Następnie system IVR tak samo, jak wcześniej prosi o podanie danych karty w celu sfinalizowania transakcji.

Zalety płatności  IVR

Główną zaletą płacenia przez IVR jest brak konieczności dostępu do Internetu. Co więcej, do wykonania połączenia w celu płatności kartą przez telefon nie jest wymagane posiadanie zaawansowanego technologicznie smartfona. Wystarczy sprzęt, który umożliwia połączenie telefoniczne. Może być to nawet telefon stacjonarny.

Inną zaletą jest szybkość realizacji płatności, gdyż autoryzacja przez dostawcę usług płatności online trwa zaledwie kilka sekund. Co więcej, w poszczególnych systemach IVR istnieje możliwość całkowitego pominięcia konsultanta. Dzięki temu cały proces staje się zautomatyzowany, a klient od początku do końca porusza się w menu systemu IVR, logując się, dokonując wyboru produktu i opłacając transakcję.

Dla sprzedawcy często wdrożenie usługi IVR przekłada się na obniżenie kosztów obsługi transakcji.

Bezpieczeństwo IVR

Każda firma, która przechowuje, przetwarza lub przesyła numery kart płatniczych, jest zobowiązana zapewnić zgodność ze standardem PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Wymogi PCI mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa danych płatniczych klientów. Dlatego firmy oferujące płatność kartą przez telefon IVR lub pośrednicy płatności, którzy obsługują transakcję muszą je spełniać.

Należy również wiedzieć, że kupujący podając wrażliwe dane kart podczas autoryzacji procesu płatności, nie udostępniają ich drugiej osobie. To oznacza, że konsultant nie ma do nich dostępu, gdy płacący wpisuje je na klawiaturze telefonu. Numery są weryfikowane jedynie przez specjalny system IVR. Eliminacja czynnika ludzkiego w tym wypadku znacznie obniża ryzyko wycieku danych na zewnątrz.

Podsumowanie

Jeśli w sklepie brakuje sposobu płatności, który będzie najbardziej odpowiadał jego użytkownikom, to prawdopodobieństwo finalizacji transakcji spada. Z kolei ponowne pozyskanie tego samego klienta to podwójna, a czasami nawet potrójna praca. Dlatego dobrze od razu zaopatrzyć się w odpowiednie dla swojego biznesu metody płatności. W związku z tym firmy ubezpieczeniowe lub te obsługujące zamówienia przez dedykowane call center już na samym początku działalności lub, jak najwcześniej powinny rozważyć kwestię włączenia IVR.