wróć do listy
banery-blog-poradnik-analityka

Google Tag Manager – zalety stosowania w e-commerce


W tym artykule opisujemy:

  1. Wdrożenie Google Tag Managera
  2. Instalacja kodu GTM
  3. Google Tag Manager – korzyści
  4. Podsumowanie

Właściciele stron internetowych mogą korzystać z wielu różnych metod zarządzania stroną, usprawniania jej czy mierzenia ruchu w witrynie. Jedno z głównych narzędzi, które jest w tym celu wykorzystywane, to Google Analytics. Jednak twórcy GA oferują swoim użytkownikom również wiele innych, równie pożytecznych rozwiązań. Bez wątpienia, należy do nich m.in. powstały w 2012 roku Google Tag Manager. To instrument, którego stosowanie daje wiele korzyści właścicielom stron internetowych.

Wdrożenie Google Tag Managera

Zanim powstał Google Tag Manager, wszelkie kody JavaScript wprowadzano manualnie, ingerując w kod źródłowy strony. W związku z tym, do każdej zmiany czy usprawnienia, konieczne było zaangażowanie programisty, który przez uprawnienia administratora musiał odpowiednio zmodyfikować konkretne linijki kodu. Jednak dziś, dzięki rozwiązaniu od Google, śledzeniem zdarzeń na stronie mogą zajmować się również osoby pozbawione kompetencji programistycznych.

Ze wspomnianego narzędzia korzystają głównie marketingowcy, analitycy, a nawet sami sprzedawcy. Dzięki temu, dział informatyczny może zająć się ważniejszymi i bardziej zaawansowanymi technologicznie zadaniami. Jedyna styczność użytkownika GTM z kodem ma miejsce podczas wdrażania narzędzia. Na początku zaś, należy założyć konto, wpisać jego nazwę, wybrać kraj i wprowadzić domeny dla tzw. kontenerów stron internetowych lub aplikacji, do których należą:

W tym wypadku, najlepiej zastosować zasadę: jeden kontener — jedna strona. Takie podejście pozwoli później utrzymać porządek w tagach.

Instalacja kodu GTM

Po stworzeniu konta i kontenerów, trzeba dokonać instalacji GTM. Na ekranie pojawi się wówczas dwuczęściowy kod, który należy wdrożyć na każdej podstronie witryny. Aby narzędzie spełniało swoją funkcję, musi się on znaleźć w odpowiednim miejscu w sekcji <head></head> oraz <body></body>.

Pierwszy fragment należy skopiować i wkleić na samej górze kodu źródłowego, po znaczniku otwierającym <head>. Z kolei drugi również trzeba powielić, a następnie umieścić po znaczniku otwierającym <body>. W szablonie witryny WordPress, robimy to zaś w header.php, po znaczniku <body <?php body_class(); ?>>.

Ciekawym i niezwykle popularnym rozwiązaniem, które ułatwia integrację WordPressa z Google Tag Managerem, jest dedykowana wtyczka. Wpisując w sekcji ustawień indywidualny identyfikator stworzonego wcześniej kontenera, umożliwiamy jej samodzielne dodanie kodu Google Tag Managera do naszej witryny. W ten sposób, właściciele sklepów online nie muszą się obawiać, że podczas instalacji popełnią błąd, który w istotny sposób wpłynie na późniejsze funkcjonowanie ich e-commerce’u.

Google Tag Manager – korzyści

Jedną ze wspomnianych już zalet Google Tag Managera jest łatwość obsługi i brak konieczności pomocy programistów. To znacznie przyspiesza i usprawnia wdrażanie zmian, szczególnie w przypadkach, gdy sprawy są naglące. Jednak narzędzie to daje również wiele korzyści związanych np. ze zwiększeniem sprzedaży. Nie jest tajemnicą, że użytkownicy e-sklepów są dziś w stanie czekać jedynie 3-6 sekund na załadowanie strony internetowej. W innym wypadku opuszczają serwis, co jest równoznaczne z tym, że nie kupują.

Wiadomo, że witryna zwalnia, gdy jest na niej zbyt wiele źle wdrożonych skryptów. Jednak korzystając z Google Tag Managera, można zyskać na czasie wczytywania strony, gdyż ładuje on tylko te tagi, które są niezbędne. Co więcej, działa to w taki sposób, że szybciej wczytujące się elementy nie muszą czekać na te wolniejsze.

Niewątpliwą korzyścią płynącą z wykorzystywania Google Tag Managera w prowadzeniu sklepu online, jest możliwość jego integracji z pozostałymi narzędziami spod szyldu Google. Dzięki tej funkcjonalności, jednoczesne zarządzanie kilkoma aplikacjami, a także kontrolowanie pozyskiwanych z nich danych staje się znacznie łatwiejsze nawet dla osób, które nie dysponują doświadczeniem w dziedzinie informatyki i analityki internetowej. GTM umożliwia również integrację z narzędziami spoza grupy Google. Znajdują się wśród nich m.in. tak popularne rozwiązania, jak: Adobe Analytics czy Linkedin, ściśle związane z rozwojem branży e-commerce.

Pamiętając o integralności analizowanego narzędzia z innymi, warto wspomnieć jeszcze o tym, że korzystanie z gotowych szablonów nie jest jedyną możliwością, jaką dysponują użytkownicy. W razie potrzeby, mogą oni bowiem samodzielnie wdrożyć niestandardowe fragmenty kodu HTML i JavaScript. Robiąc to, nie należy jednak zapominać o konieczności korzystania z tagów.

Poza tym, dla sprzedawców bardzo ważna jest również możliwość monitorowania zachowań użytkowników na stronie. Pozwala to lepiej ich zrozumieć i skuteczniej wdrażać przemyślane kampanie marketingowe, wykreowane na podstawie analizy zebranych danych. Ich pozyskanie również jest możliwe dzięki odpowiedniej konfiguracji Google Tag Managera. W ten sposób, właściciel sklepu online może się dowiedzieć m.in. o:

Podsumowanie

Google Tag Manager to narzędzie, które warto wdrożyć, jeśli chce się usprawnić i rozwijać biznes online. Poza tym, dzięki takiemu rozwiązaniu można również zbierać interesujące dane o użytkownikach i wyciągać z nich wnioski w celu tworzenia skuteczniejszych strategii marketingowych i sprzedażowych. Co więcej, Google Tag Manager umożliwia również integrację z innymi instrumentami Google (m.in.: Ads, Analytics, Optimize, Ankiety), które są chętnie wykorzystywane przez szereg serwisów internetowych i dają wiele dodatkowych możliwości.