wróć do listy
060_v2

Czy zakaz handlu w niedziele ma wpływ na zakupy w sieci?


W tym artykule opisujemy:

  1. Wzrost ruchu i sprzedaży w niedziele niehandlowe w sieci
  2. Przenoszenie sprzedaży do sieci
  3. Najlepszy dzień na zakupy w sklepach internetowych
  4. Jak wykorzystać niedziele niehandlowe w sklepie online?
  5. Podsumowanie

Zakaz handlu wprowadzono w Polsce w marcu 2018 roku dla pierwszych i ostatnich niedziel miesiąca. Podobne zasady panują m.in. w Niemczech, Austrii i Szwajcarii są to tzw. Sonntagsruhe (dosł. tłum. ciche niedziele). Z biegiem czasu dni niehandlowych w polskim kalendarzu zaczęło pojawiać się coraz więcej. Społeczeństwo powoli przyzwyczaja się do wdrożonych zmian, a reakcją na tę reglamentację jest uciekanie się do robienia zakupów w internecie. Jak zakaz handlu w niedziele wpływa na branżę e-commerce i jakie ona może wynieść z tego korzyści?

Wzrost ruchu i sprzedaży w niedziele niehandlowe w sieci

Na analizę ruchu na stronie w niedziele niehandlowe nie trzeba było długo czekać. Traffic Trends już w pierwszy weekend po wejściu w życie nowych przepisów zaczął zbierać dane. Na próbie prawie 400 sklepów sprawdzono, jak zmienia się ilość użytkowników na stronie. Okazało się, że w niedziele niehandlowe wskaźnik ten wzrósł o 62%.

To nie wszystko. Badania pokazały, że większy ruch przełożył się także na konwersję, a w konsekwencji wzrosła sprzedaż – aż o 55,5%. Z kolei raport Planet Plus porównuje poziom sprzedaży w niedziele z 2017 (przed wprowadzeniem zakazu) i 2018 roku. W tym celu przeanalizowano pół miliona transakcji, z których wynikało, że całkowita sprzedaż po wprowadzeniu niedziel niehandlowych wzrosła o 123%.

Przenoszenie sprzedaży do sieci

Skutki zakazu handlu w niedziele rozpatrywać można w różnych aspektach. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców podał, że 7% Polaków przestało w ogóle robić zakupy tego dnia. Zyskały z kolei stacje benzynowe, a straciły centra handlowe. Ponadto z danych REGON wynika, że z rynku zniknęło kilkanaście tysięcy podmiotów handlu detalicznego. Przybyło natomiast sklepów internetowych. Jak podaje Bisnode Polska – w ciągu roku zarejestrowano prawie 3 tys. nowych biznesów w sieci.

Najlepszy dzień na zakupy w sklepach internetowych

Mimo wielu pozytywnych statystyk i przewidywań dla rynku e-commerce, wciąż ulubionym dniem Polaków na zakupy jest poniedziałek. Optymistyczną informacją jest jednak to, że liczba transakcji w sklepach internetowych w niedziele niehandlowe względem handlowych wzrosła o 14%. Danae zapytało respondentów o to, kiedy w ogóle robią zakupy – 20% odpowiedziało, że w dowolnym czasie przez internet. Badani zauważają również, że po wprowadzeniu zakazu coraz częściej decydują się na zakupy online produktów z branży odzieżowej czy elektronicznej.

Jak wykorzystać niedziele niehandlowe w sklepie online?

Zakaz handlu skłonił zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe do wprowadzenia wielu zmian. Jedną z najbardziej dostrzegalnych była modyfikacja i dostosowanie strategii marketingowej do nowej sytuacji. W związku z tym w różnych kanałach zaczęły pojawiać się specjalne oferty i promocje w niehandlowe niedziele. Do dziś wiele firm proponuje darmowe dostawy, atrakcyjne rabaty i gratisy.

Poza tym skoro ruch i sprzedaż w niedziele niehandlowe wzrosły, warto wykorzystać te zasoby i ułatwić potencjalnemu klientowi dokonanie zakupu. Należy wówczas zadbać o odpowiednią optymalizację sklepu internetowego, umożliwić finalizację transakcji za pomocą wielu metod płatności czy zapewnić różnorodną ofertę dostawców zamówienia.

Podsumowanie

Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. Niedziele niehandlowe mogą to zjawisko jeszcze bardziej napędzić. Tym bardziej, że z roku na rok branża ta zwiększa swą wartość o kilka miliardów złotych. Z kolei OVH Polska szacuje, że w 2020 roku polski e-commerce może być wyceniany nawet na 70 mld zł. Przedsiębiorcy powinni więc cyklicznie analizować własne statystyki i wykorzystywać potencjał niehandlowych niedziel. Warto zwrócić uwagę na wspomniane promocje i wdrożenie rozmaitych rozwiązań technologicznych, ale równie ważną kwestią będzie prawidłowa obsługa klienta, która dodatkowo wyraźnie może wpłynąć na zmniejszenie ilości porzucanych koszyków.