wróć do listy
Top_foto_870x358px_3

Co motywuje użytkowników do zakupów w Twoim sklepie internetowym?

Już 54% internautów w Polsce kupuje w sklepach internetowych. Tak wynika z raportu Gemius E-commerce w Polsce 2018. Sprzedaż online ułatwia dotarcie do klienta, ale również doskonale sprawdza się, jako narzędzie promujące markę. Jednak, by czerpać z tego wymierne korzyści, należy wiedzieć, co motywuje użytkowników do zakupu w sklepach internetowych.

Powody, dla których ludzie robią zakupy przez Internet

Za główne zalety internetowych zakupów klienci uważają ich dostępność przez całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu, nieograniczony czas wyboru, łatwość porównywania ofert, czy większy asortyment oraz atrakcyjniejsze ceny. Z kolei poprawa warunków gwarancji oraz dostosowanie strony do urządzeń mobilnych to kwestie, które właściciele sklepów online mogliby ulepszyć, by użytkownicy częściej kupowali w sieci.

Co natomiast odrzuca i zachęca klientów do zakupów w sklepach stacjonarnych? Według raportu KPMG The truth about online consumers wady kupowania w sklepach stacjonarnych to kolejki, tłumy ludzi oraz konieczność wyjścia z domu. Z kolei 41% badanych za nieocenioną zaletę uważa możliwość zobaczenia towaru na własne oczy i przymierzenia lub przetestowania go. Natomiast 34% wskazuje, że nie chce oczekiwać na produkt i dlatego woli zakupy na mieście. Warto wziąć tę kwestię pod uwagę, zwłaszcza gdy prowadzi się jednocześnie sprzedaż online i stacjonarną.

Zaufanie do sprzedawcy

Podstawą budowania zaufanego wizerunku sklepu internetowego według raportu Gemius są opinie innych kupujących. Wskazuje na to aż 50% badanych. Warto więc chwalić się referencjami, ale trzeba też zadbać o takie podejście do klientów, by na niezależnych stronach mogli oni wystawiać tylko pozytywne oceny. Zaufanie buduje się również przez prowadzenie estetycznej i czytelnej witryny. Ładne zdjęcia i dokładne opisy produktów mają wpływ na decyzje klientów.

Istotną kwestią jest także zaprezentowanie tzw. unikalnej wartości produktu (ang. usp – unique selling proposition), która wyróżni nas na tle konkurencji i spełni oczekiwania klienta. Dodatkowo warto zaopatrzyć sklep w certyfikat szyfrujący SSL, który zabezpiecza witrynę i zapewnia poufność transmitowanych danych, podnosząc jednocześnie bezpieczeństwo transakcji internetowych.

Wygodne formy płatności

Spośród wielu dostępnych kanałów płatności, klienci najbardziej cenią sobie szybkie przelewy online. Według raportu Gemius wskazuje na to aż 62% badanych. Istotne jest to, by klient podczas płatności miał do wykonania jak najmniejszą ilość kroków. Dlatego użytkownicy coraz chętniej płacą takimi metodami jak BLIK, czy płatność kartą w opcji one click. W tych wypadkach sfinalizowanie transakcji trwa dosłownie kilka sekund. Warto też pamiętać o tym, że zakupu rodzimych produktów dokonują także rodacy mieszkający za granicą lub obcokrajowcy. Dlatego warto uruchomić płatności walutowe.

Szybka i wygodna dostawa

Klienci kupujący w sklepach online spośród wielu możliwości wysyłek najbardziej cenią sobie dostawę kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Można to powiązać z faktem, iż spora część konsumentów długie oczekiwanie na przesyłkę wskazuje, jako jeden z głównych problemów zakupów internetowych.

Zaraz po kurierze, drugą najchętniej wybieraną opcją dostawy są paczkomaty. Zaletami tej formy są stosunkowo niskie ceny usług oraz możliwość odbioru blisko miejsca zamieszkania lub pracy. Warto więc umożliwić kupującym zarówno szybkie, jak i tanie formy dostawy.

Promocje i kody rabatowe

Kody rabatowe, spersonalizowane oferty promocyjne, programy lojalnościowe to również czynniki, które w zauważalnym stopniu skłoniłyby konsumentów do częstszego robienia zakupów w Internecie. Ponadto doskonałym impulsem dla kupujących są tzw. gratisy. Zaoferowanie klientowi darmowej dostawy, czy darmowego drobiazgu do zamówienia potrafi skutecznie zmobilizować go do zakończenia transakcji sukcesem.

Innym sposobem wywołania silnej potrzeby zakupu są tzw. tykające bomby. Mają one za zadanie wywołać w użytkowniku poczucie, że za chwilę może stracić okazję. W tej kwestii doskonale sprawdzają się krótkotrwałe oferty czasowe. Uświadamiają one, że za kilka dni, godzin lub minut minie szansa, by kupić towar w lepszej cenie. Można również zastosować limitowanie produktu. Ten sposób wzmaga podjęcie decyzji, jak najszybciej, gdyż towar jest dostępny w ograniczonej ilości i ktoś inny może wykupić go w każdej chwili.

Podsumowanie

Motywacje użytkowników do zakupów w sklepie internetowym są różne. Duże znaczenie w tym wszystkim odgrywa cena i wszelkie zabiegi związane z jej obniżeniem. Warto więc udostępnić klientom kody rabatowe i umożliwić tanie formy dostawy. Trzeba jednak pamiętać, że cena to nie jedyny wyznacznik sukcesu sprzedaży. Zakupów zawsze dokonuje człowiek, kierujący się emocjami, który oczekuje od nas spełnienia swoich pragnień oraz tego, by wszystko było proste i intuicyjne.