Zakupy spożywcze przez Internet, czyli rynek e-grocery w Polsce

Wokół e-commerce
09.03.2020

Według Report Linker, wartość globalnego rynku e-grocery wynosi obecnie ponad 350 mld dolarów. Z przywołanej sumy, 17 mld pochodzi z Europy, a prawie 1,5 mld z samej Polski. Mimo na pozór dużych kwot, Stary Kontynent pozostaje w tyle w stosunku do tygrysów w branży e-grocery, takich jak Azja czy Stany Zjednoczone.

Nie zmienia to jednak faktu, że chcąc się rozwijać, rynek europejski musi nadążać za światowymi trendami. Wnikliwa obserwacja pozwala zauważyć, że faktycznie tak właśnie się dzieje. Rynek e-grocery rośnie w siłę nie tylko w Europie, ale coraz bardziej dynamicznie rozwija się również w samej Polsce.

Jakie wyzwania stoją przed tą branżą i dlaczego Polacy kupują produkty spożywcze w internecie? Oto najważniejsze informacje dotyczące rynku e-grocery.

Jak często Polacy kupują produkty spożywcze w internecie?

Według raportu Gemius 2019, 24% Polaków wyraża chęć zakupu produktów spożywczych w sieci. Warto zaznaczyć, że w 2017 roku taką gotowość deklarowało jedynie 16% pytanych. Z tego typu rozwiązań korzystają głównie kobiety (66%) w wieku 25-44 lat. Najchętniej kupowanymi w internecie produktami z branży FMCG są napoje (34%), alkohol (26%) oraz ex aequo: pieczywo, warzywa i owoce (25%).

Aktualnie, na polskim rynku e-grocery największe szanse na rozwój mają duże marki, które zajmują się głównie sprzedażą stacjonarną. Zauważalny jest jednak rosnący trend tzw. pure-playerów. Pod tą nazwą, znajdują się sklepy, które koncentrują się wyłącznie na sprzedaży internetowej i dostarczają klientom zakupy własnymi samochodami. Co więcej, Izba Gospodarki Elektronicznej w raporcie „E-grocery w Polsce” wskazuje, że konsumenci kupujący produkty spożywcze w internecie, planują takie działania z wyprzedzeniem. Zachowanie to sugeruje, że do grona klientów związanych z branżą e-grocery należą osoby skrupulatnie kontrolujące swój budżet.

Dlaczego Polacy kupują produkty FMCG w sklepach internetowych?

Okazuje się, że pierwszy kontakt z branżą e-grocery najczęściej wynika z ciekawości. Czynnikiem decydującym o tym, którego ostatecznie dostawcę wybierze konsument, jest przede wszystkim cena oferowanych produktów. Będąc właścicielem e-sklepu, należy w tym wypadku zadbać o czytelność jego witryny i atrakcyjną prezentację oferowanych towarów. To właśnie na tej podstawie użytkownik rozstrzygnie bowiem, w którym sklepie ostatecznie zrobi zakupy.

Dlaczego skłonienie konsumentów do zakupów w określonym sklepie jest z punktu widzenia sprzedawcy takie istotne? Przede wszystkim ze względu na wysoki poziom lojalności już po pierwszych zakupach. Blisko 60% klientów zaznacza, że kolejnych e-zakupów dokonuje właśnie tam, gdzie miało to miejsce za pierwszym razem. Najważniejszą przesłanką, która skłania klientów do nabywania towarów z branży FMCG w danym sklepie, jest jego szeroki asortyment. Znaczenie ma tu również oszczędność czasu, możliwość porównania ofert, opcja dostawy zakupów do domu, a także, atrakcyjniejsza niż w sklepach stacjonarnych, cena.

Wyzwania stojące przed rynkiem e-grocery w Polsce

Rynek e-grocery musi się dziś mierzyć z wieloma wyzwaniami. Tym, z którym już na samym początku działalności spotykają się dostawcy produktów FMCG na całym świecie, jest logistyka i transport. Rosnąca popularność analizowanej branży sprawia, że wszystkie procesy magazynowania i dostawy towaru muszą przebiegać bez zarzutu, bowiem klienci, jak nigdy wcześniej, cenią sobie elastyczność, a swoje zamówienie chcą otrzymać na czas.

Liczne badania, przeprowadzone przez obserwatorów branży e-grocery dowodzą, że najchętniej wybieranym okresem dostaw są godziny 12-18. Będąc właścicielem sklepu internetowego, należy więc opracować odpowiedni system działania i na bieżąco ulepszać go, idąc z duchem zmian.

Jednym z najważniejszych wyzwań na polskim rynku e-grocery jest wdrażanie i rozwój określonych rozwiązań technologicznych. W związku z tym, szczególnie istotne jest dbanie o odpowiednią optymalizację sklepu internetowego. Na proces ten, składają się nie tylko prawidłowo dostosowane grafiki i opisy produktów czy kategorii, ale również słowa kluczowe wraz z odpowiednimi zapisami w kodzie strony (ang. title & meta description). To właśnie od tych ostatnich często zależy, czy użytkownikowi uda się znaleźć określony sklep w wyszukiwarce internetowej i czy informacja o nim będzie umieszczona na odpowiednio wysokiej pozycji.

E-grocery na urządzeniach mobilnych

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed rynkiem e-grocery w Polsce, na który warto zwrócić szczególną uwagę, jest m-commerce. Zakupy za pomocą urządzeń mobilnych w naszym kraju robi aktualnie 43% pytanych. To istotny wzrost, biorąc pod uwagę, że w 2016 roku wartość ta wynosiła jedynie 28%.

Produkty spożywcze za pomocą smartfonów, kupuje dziś natomiast już co trzeci użytkownik, a częściej w ten sposób finalizują transakcję mężczyźni.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się