W kolejnym wpisie dotyczącym bezpiecznych zakupów online, weźmiemy pod lupę fikcyjne sklepy, poprzez które oszuści próbują wyłudzić środki od e-kupujących. Oto kilka porad, jak rozpoznać nieuczciwą stronę. Przypomnimy także, jak zweryfikować wiarygodność sklepu.

Istnieje kilka powtarzających się schematów, którymi oszuści próbują zachęcić klientów do skorzystania ze swojej “oferty”. Jeśli je zauważysz, przyjrzyj się uważnie stronie internetowej, zanim zdecydujesz się na zakup.

Zachowaj ostrożność, jeśli znajdziesz sklep, który ma:

  • wyjątkowo atrakcyjne ceny produktów (np. nawet dwukrotnie niższe) w porównaniu do cen rynkowych;
  • bardzo bogaty asortyment (np. z zupełnie różnych kategorii produktowych);
  • albo wręcz przeciwnie – pojedyncze egzemplarze produktów markowych/ na topie;
  • produkty, które są w innych miejscach wyprzedane (np. bilety na koncerty, wydarzenia kulturalne);
  • promocję na większość swoich produktów;
  • dostępność wszystkich wariantów i rozmiarów na stanie.

Dodatkowo zwróć uwagę na:

  • brak możliwości płatności za pobraniem
  • Zawsze darmową wysyłkę towaru, bez względu na wartość koszyka.



Atrakcyjna oferta to wyróżnik, którym fikcyjne sklepy online próbują przyciągnąć nieświadomych klientów. Powszechnie wiadome jest, że produkty i usługi sprzedawane w internecie często są tańsze niż te w ofercie sklepów stacjonarnych, ale różnice cen są stosunkowo niewielkie. Podczas zakupów warto wyłączyć emocje i rozsądnie rozważyć ofertę. Jeśli wydaje się ona zbyt atrakcyjna, należy sprawdzić wiarygodność sklepu lub zrezygnować z zakupu.


Jak przekonać się, czy sklep internetowy jest prawdziwy?


  1. Sprawdź opinie o sklepie w internecie. Są one powszechnie dostępne np. w Google. Również na platformach sprzedażowych typu marketplace klienci mają możliwość wystawienia swoich ocen i opinii. Warto je przeczytać przed pierwszym zakupem u danego sprzedawcy.
  2. Sprawdź, jak długo firma działa na rynku. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia: Baza Internetowa Regon
  3. Sprawdź, czy na stronie sklepu są dane kontaktowe. W stopce strony lub w sekcji „O nas” powinny się znaleźć: nazwa firmy, adres, email, telefon. Oceń, czy są one wiarygodne (np. czy numer telefonu zaczyna się od polskiego numeru kierunkowego +48)
  4. Wpisz adres siedziby w Mapy Google. Potwierdzisz w ten sposób, czy wskazany adres istnieje. Możesz sprawdzić poprzez Street View, jak wygląda okolica, czy jest widoczny szyld sklepu etc.

Pamiętaj: Jeżeli znajdziesz negatywne opinie lub brak opinii, oferta wydaje się „zbyt dobra, żeby była prawdziwa”, firma istnieje od niedawna i nie ma prawdziwych danych kontaktowych – NIE KUPUJ!