Reklama na Facebooku – wyniki i ich analiza

Praktyczny poradnik e-commerce
05.06.2020

O tym, że reklama jest dźwignią handlu, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Aby zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia sklepu internetowego, przedsiębiorcy wykorzystują najróżniejsze metody. Poza ofertami wyświetlającymi się internautom w wyszukiwarkach, właściciele e-sklepów chętnie korzystają dziś również z reklam w mediach społecznościowych. Pośród różnych platform niewątpliwym liderem w tej kwestii jest Facebook. Oto, jakie możliwości daje właścicielom sklepów online promocja na tym portalu.

Analiza reklam na Facebooku – jakie niesie korzyści?

Główną korzyścią, jaka płynie z umieszczania reklam na Facebooku i ich analizowania, jest możliwość ich optymalizacji. W ten sposób przedsiębiorca będący właścicielem sklepu internetowego albo bloga, możne nieustannie kontrolować aktualną kondycję swojego e-biznesu i na bieżąco podejmować decyzje dotyczące rozwoju.

Co więcej, możliwość optymalizacji wyświetlanych reklam oznacza również realną szansę na zwiększenie liczby ich odbiorców., tym samym powodując wzrost ilości potencjalnych nowych klientów. Poza tym dostosowanie emitowanych w sieci treści do odbiorców minimalizuje ryzyko, że przygotowana treść reklamowa nie spełni swojego zadania, tzn. nie trafi do wyznaczonej grupy docelowej.

Analiza reklam – gdzie ją przeprowadzić?

Możliwość profesjonalnego i kompleksowego analizowania wyświetlanych na Facebooku reklam daje dziś przedstawicielom branży e-commerce kilka różnych narzędzi. Wśród tych, które bez wątpienia należą do najpopularniejszych, znajdują się:

  • Menedżer Reklam – udostępniany bezpośrednio przez portal Facebook i dający użytkownikom możliwość m.in. tworzenia reklam, przeglądu kampanii, wprowadzania zmian i stałego śledzenia poziomu ich skuteczności;
  • Facebook Analytics – służący do obserwacji tego, w jaki sposób działa i jakie efekty przynosi właścicielom e-commerce zastosowana przez nich organiczna i płatna strategia;
  • Raporty – powstają po eksporcie danych bezpośrednio z Menedżera reklam.

Najważniejsze wskaźniki w analizie reklam na Facebooku

Wymienione wyżej narzędzia oferują stosującym je przedsiębiorcom pełen wachlarz możliwości. Co więcej, dają one również szansę na dostęp do naprawdę dużej ilości różnorodnych wskaźników związanych z działalnością e-sklepu, wraz z ich aktualnymi wartościami. Aby jednak mieć realny wpływ na funkcjonowanie witryny internetowej, warto zastanowić się nad tym, które wartości i skróty mają największe znaczenie. Wśród wskaźników, które powinien znać i śledzić każdy właściciel sklepu online, znajduje się kilka, które uznać można za najważniejsze:

  • współczynnik klikalności (ang. click through rate) – pozwala ustalić, jak często osoby, do których trafia określona reklama, rzeczywiście w nią klikają. W ten sposób możliwe staje się określenie skuteczności zastosowanych słów kluczowych i samych reklam. Wskaźnik ten oblicza się ze wzoru:

CTR = liczba kliknięć w reklamę / liczba jej wyświetleń.

  • koszt kliknięcia (ang. cost per click) – kwota konieczna do zapłaty za kliknięcie, którego rezultatem było przejście konsumenta do e-sklepu. Wskaźnik ten oblicza się ze wzoru:

CPC = łączny koszt kliknięć / liczbę kliknięć.

  • koszt tysiąca wyświetleń (ang. cost per mille) – pozwala określić cenę, jaką należy zapłacić za każdy tysiąc emisji konkretnej reklamy na Facebooku, a więc za dotarcie do tysiąca odbiorców. Służy również do porównywania skuteczności poszczególnych kampanii reklamowych i ich wydawców. Wskaźnik ten wylicza się ze wzoru:

CPM = (suma wydana na kampanie/liczba wyświetleń reklamy) x 1000

  • wskaźniki trafności – dzięki nim można w łatwy sposób zauważyć, czy emitowana treść reklamowa jest właściwie dobrana do jej odbiorców. Wyniki od 1 do 10 można znaleźć w menedżerze reklam i wyliczane są na podstawie:
  1. jakości reklamy;
  2. zaangażowania pod reklamą;
  3. konwersji.

Na co uważać, analizując reklamy na Facebooku?

Podobnie jak wszystkie inne działania prowadzone w internecie, również analiza reklam i próba dotarcia do jej wyników niesie ze sobą ryzyko pomyłki. To w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na kondycję całej witryny. Aby temu zapobiec, warto poznać najczęstsze błędy, a także sposoby, które mogą pomóc w ich ominięciu.

  • Uśrednianie wyników – jest jedną z najczęstszych pomyłek właścicieli e-sklepów, którzy generalizują i chcieliby szybko uzyskać informacje o rezultatach kampanii i poniesionych z jej tytułu kosztach. Aby otrzymać naprawdę rzetelne dane, należy obserwować reklamy na bieżąco, za każdym razem wykorzystując do tego określony przedział czasowy. Dostęp do konkretnych okresów, a nawet poszczególnych dni, umożliwia m.in. Menedżer Reklam Facebooka, prezentując wyniki w formie listy lub wykresu.
  • Niewłaściwie ustalone targetowanie reklam – najprostszą metodą ustalenia targetu reklamy byłoby ustawienie szerokiego, a tym samym zróżnicowanego grona odbiorców (np. 15-60 lat) i pozwolenie mechanizmom Facebooka na automatyczne przeprowadzenie optymalizacji. Decydując się na takie działanie, kampania z dużym prawdopodobieństwem trafi w próżnię. W tym wypadku lepiej sprawdzi się wykorzystanie dodatkowych filtrów związanych z demografią i zachowaniem klientów. W przeciwnym razie osiągnięty efekt będzie odwrotny od zamierzonego.
  • Wprowadzanie ciągłych zmian – błąd ten jest wyjątkowo trudny do wychwycenia, bowiem ani długotrwała bezczynność, ani nadmierna aktywność i zbyt częste zmiany (np. budżetu przeznaczanego na kampanie) nie są właściwym działaniem. Aby analiza reklam mogła przynieść realne efekty, a wyciągnięte z nich wnioski miały faktyczne przełożenie na rzeczywistość, warto stale obserwować poszczególne wskaźniki i reagować w wyważony sposób.

Podsumowanie

Efektywne wydawanie pieniędzy na kampanię jest w znacznej mierze uzależnione od obserwacji właściwych wskaźników, a także od ustalenia dostatecznie wysokiego budżetu na kampanię. Odpowiednie targetowanie treści reklamowych na Facebooku to ważny krok na drodze do rozwoju i wzrostu popularności witryny online. Dzięki temu przynoszone przez nią zyski mogą znacząco wzrosnąć. Aby nie dopuścić do wystąpienia sytuacji odwrotnej, należy jednak pamiętać o najczęstszych pułapkach czyhających na właścicieli e-sklepów i znać sposoby na wystrzeganie się ich. Umiejętność wykorzystywania różnorodnych narzędzi analitycznych w codziennym działaniu e-biznesów, a także odczytywanie generowanych przez nie wartości to zasady, dzięki którym reklama na Facebooku może przynieść wymierne korzyści przedstawicielom branży e-commerce.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się