Jak przygotować konkurs, aby wypromować sklep internetowy?

Praktyczny poradnik e-commerce
07.08.2020

Przez klientów sklepów internetowych konkursy są postrzegane pozytywnie i wielu konsumentów bierze w nich udział. Dla sprzedawców to doskonała okazja, by wypromować swój biznes i dotrzeć do większej ilości odbiorców oraz zdobyć nowych potencjalnych klientów. Poza tym to również szansa, aby rozbudować bazę mailingową i zwiększyć sprzedaż. Trzeba jednak wiedzieć, że istnieją różne rodzaje konkursów i należy je przygotować zgodnie z dobrymi praktykami oraz zapoznać się wcześniej z wytycznymi portali, na których udostępnia się promocje.

Konkurs w sklepie internetowym – dobre praktyki

Zorganizowanie konkursu w internecie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. W związku z tym powinno się pamiętać, by je odpowiednio zabezpieczyć i działać zgodnie z RODO. W obowiązku organizatora jest stworzenie regulaminu, który porusza najważniejsze kwestie promocji. Konieczne jest określenie nazwy organizatora, warunków oferty, wskazanie na ograniczenia wieku, miejsca zamieszkania, sposobu nagradzania, terminu rozstrzygnięcia itd. Poza tym trzeba dołożyć wszelkich starań, by taki konkurs był zgodny z obowiązującym prawem i w razie konieczności zarejestrowany.

Niekiedy, pomimo podania w regulaminie konkretnych ram wydarzenia, ostatecznie zdarza się, że z różnych powodów konkurs jest przedłużany. Nie wszyscy sprzedawcy informują o przyczynie takiej zmiany, ale za każdym razem konieczne jest wcześniejsze zakomunikowanie przesunięcia terminu. Poza tym, będąc organizatorem, należy unikać sytuacji, w których konkurs nie zostaje rozstrzygnięty, gdyż może to negatywnie wpływać na wizerunek firmy. Takie kroki warto podejmować jedynie, gdy jest to absolutnie konieczne i w takim wypadku najlepiej możliwie jak najszybciej podać odbiorcom przyczynę zaistniałej sytuacji.

Organizator konkursu zobowiązany jest również dokładnie określić, za wykonanie jakich zadań uczestnicy otrzymają nagrody i jakiego rodzaju wyróżnienia mogą otrzymać. Aby wygrana miała sens, powinna być adekwatna do wysiłku i pracy włożonej w rozwiązanie zadania. Podczas typowania zwycięzców trzeba zwrócić szczególną uwagę na ewentualnych oszustów, zwłaszcza jeżeli to sami internauci alarmują o złych praktykach innych użytkowników. Warto przy okazji promować zasady gry fair-play.

Organizacja konkursów według kalendarza zakupowego

Konkursy dla sklepów internetowych warto organizować według kalendarza zakupowego i kreować je na pewien czas przed danym świętem, wydarzeniem czy tzw. pikiem sprzedażowym, czyli szczytowym okresem handlowym. Konkursy organizowane w takich momentach będą bowiem znacznie skuteczniejsze niż te udostępniane bez przyczyn w przypadkowym terminie.

Co więcej, każda taka inicjatywa powinna bezpośrednio nawiązywać np. okresu bożonarodzeniowego, Walentynek, czy sezonu letniego. Właśnie takich okazji każda branża w ciągu całego roku może odnaleźć znacznie więcej. W tych terminach klienci chętniej kupują i w związku z tym wezmą udział w okazyjnym konkursie. Większe zaangażowanie użytkowników sprawi, że stanie się on popularniejszy i przyciągnie rzeszę uczestników, którzy mogą później stać się klientami.

Regulacje konkursów w mediach społecznościowych

Wiele sklepów internetowych organizuje konkursy w mediach społecznościowych. Należy jednak liczyć się z tym, że na portalach typu Facebook czy Instagram obowiązują konkretne zasady dotyczące takich działań. Nie zapoznając się z nimi, w łatwy sposób można popełnić drobne błędy, które sprawią, że post z promocją naruszy politykę serwisu i zostanie z niego usunięty.

Wszystkie wytyczne można znaleźć na stronach poszczególnych serwisów. Warto jednak wskazać zasady tych najpopularniejszych.

Organizując konkurs na Facebooku, musi być on zgodny z 3 dokumentami:

  • zasadami dotyczącymi danych osobowych;
  • standardami określonej społeczności;
  • regulaminem świadczonej usługi.

Poza tym, strony sklepów internetowych na Facebooku nie mogą wykorzystywać wprowadzających w błąd praktyk, które miałyby służyć wyłudzaniu danych czy pieniędzy. Powinno się również dopilnować, aby konkurs nie miał wymiaru losowego. Istnieje bowiem duża różnica między konkursem a loterią.

Ta druga forma aktywności nie może być prowadzona na Facebooku, a w polskim prawie podlega ustawie o grach hazardowych. W związku z organizowaniem loterii trzeba dodatkowo spełnić szereg wymogów formalnych, a cały proceder musi zostać zatwierdzony przez odpowiedniego ministra. Właśnie dlatego konieczne jest unikanie sformułowań typu: „spośród uczestników jury wylosuje zwycięzców”, czy „nagrody zostaną rozlosowane”.

Kolejnym „drobnym”, mogłoby się wydawać, błędem, będzie zorganizowanie konkursu na prywatnej osi czasu przez pracownika sklepu czy stosowanie niedozwolonego rozwiązania w rodzaju wezwań: „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, by wziąć udział w promocji”. Jeszcze jakiś czas temu ten rodzaj konkursu był popularny, jednak teraz taka praktyka jest zabroniona.

Organizując konkurs na Instagramie, zasady są dość podobnie i należy przestrzegać regulaminu oraz uwzględnić brak losowości i zgodność z obowiązującym prawem. Niezbędne jest też zaniechanie praktyki zachęcające użytkowników do oznaczania się na zdjęciach, na których ich nie ma. Poza tym, w treści konkursu trzeba zawsze uwzględnić zapisy o:

  • pełnym zwolnieniu portalu z odpowiedzialności przez każdego uczestnika oraz
  • braku sponsorowania i popierania konkursu przez serwis.

Rodzaje konkursów dla sklepów internetowych

Organizując konkursy, warto korzystać z ich różnych rodzajów. Ograniczenie się do jednego typu może spowodować monotonię i przyczynić się do słabego zasięgu. Zróżnicowanie działań na tym polu ułatwia natomiast dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Rodzaje konkursów internetowych, z których najczęściej korzystają sklepy online to:

  • konkursy czasowe – polegające na wyłonieniu pierwszych X osób, które podadzą prawidłową odpowiedź czy rozwiązanie konkursu w określonym przedziale czasowym;
  • „lajkowe” i „komentarzowe” – w celu wzięcia udziału w konkursie należy skomentować i polubić post według wytycznych określonych przez organizatora;
  • podpisy fotograficzne – często wykorzystywane do promocji nowego produktu. Uczestnicy mają wymyślić kreatywny i adekwatny podpis do zdjęcia danego towaru;
  • argumentacyjny – polega na odpowiedzi przez uczestników na pytanie: „Dlaczego to oni mają otrzymać nagrodę i wygrać konkurs?”. Taka forma aktywności umożliwia sprzedawcy poznanie oczekiwań i potrzeb wielu swoich klientów, ale również pokazanie innym, dlaczego powinni nabyć ten produkt również poza konkursem;
  • głosowanie – aby wziąć udział w konkursie, prosi się użytkowników o zagłosowanie np. na konkretne modele produktów, ich smaki czy kolory. Taki konkurs pozwala właścicielom e-commerce’ów zdobyć wiele wartościowych informacji;
  • fotograficzne – użytkownicy biorąc udział w konkursie, mają za zadanie przesłać własne zdjęcie z określonym produktem danej marki i oznaczyć firmę. Dzięki takiemu działaniu można zyskać wiele udostępnień i zbudować pozytywny wizerunek marki w sieci.

Grywalizacja dla promocji e-sklepu

Wiele e-commerce’ów może pochwalić się dziś posiadaniem aplikacji grywalizacyjnych w Google Play, App Store czy Microsoft Store. Dzięki nim klienci, rywalizując ze sobą na jednej platformie w minigrach, mogą zbierać punkty, zdobywać odznaki, osiągać wyższe poziomy, a dzięki temu otrzymywać rabaty. Według danych raportu We Are Social, aż 69% osób korzystających ze smartfonów w wieku od 16 do 64 lat wykorzystuje te właśnie urządzenia do grania.

Tak duży odsetek osób interesujących się mobilnym gamingiem skłania do tego, by również na tym polu branża e-commerce zaczęła się rozwijać. Aplikacje grywalizacyjne oferują prostą formę rywalizacji w postaci quizów wiedzy, codziennie wykonywanej ilości kroków, czy innej aktywności, a przy okazji dodawania zdjęć z produktami do społeczności. Podobnym sposobem zaangażowania klientów są również aplikacje mobilne z programem lojalnościowym, o czym więcej pisaliśmy w artykule Jak marketing mobilny może pomóc w promocji sklepu internetowego?.

Podsumowanie

Organizacja konkursu to łatwy sposób na promocję sklepu i nowych produktów oraz zwiększenie widoczności i wiarygodności marki. Niemniej, można przy okazji popełnić na starcie kilka pozornie drobnych błędów, które sprawią, że konkurs zostanie usunięty np. z mediów społecznościowych lub zostanie uznany za gry hazardowe poprzez swoją losową specyfikę. Loterie, nakłanianie do oznaczania innych czy udostępniania na osi czasu bądź wyłudzanie danych przy organizacji konkursu w sieci to złe praktyki, których wszyscy sprzedawcy powinni się wystrzegać, by nie zaszkodzić renomie firmy. Poza tym, konkursy najlepiej organizować zgodnie z kalendarzem handlowym. Z należytą starannością powinno się też zadbać o sporządzenie regulaminu zawierającego wszystkie wytyczne dotyczące jego organizacji, przebiegu i nagradzania oraz ewentualnych reklamacji.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się