Facebook Pixel – co to jest, jak wdrożyć i do czego stosować?

Praktyczny poradnik e-commerce
09.05.2020

Aby nasz sklep internetowy lub blog przynosił jak największe zyski i przyciągał nowe rzesze klientów, warto właściwie odczytywać dane, które udostępniają nam różnorodne narzędzia internetowe. Jednym z nich jest Facebook Pixel, dzięki któremu mierzenie skuteczności reklam jeszcze nigdy nie było tak łatwe dla właścicieli sklepów internetowych. Czym dokładnie jest Facebook Pixel? W jaki sposób przebiega jego wdrażanie? Dlaczego warto znać tę usługę i w jakich celach można ją wykorzystywać, prowadząc witrynę online? Oto najważniejsze informacje.

Facebook Pixel – co to takiego?

Facebook Pixel to system śledzenia konwersji, składający się z kodu, który właściciele e-sklepów mogą umieścić na stronie, by gromadzić różne dane z reklam na Facebooku. Działa poprzez umieszczenie i uruchomienie plików cookie, dzięki czemu możliwe jest śledzenie zachowań użytkowników wchodzących w interakcję z witryną. Zbierane dane umożliwiają gruntowną analizę skuteczności tworzonych reklam i kampanii na Facebooka.

Jakie możliwości daje stosowanie Facebook Pixel?

Głównym zadaniem piksela Facebooka jest śledzenie wszystkich internautów odwiedzających określoną stronę internetową. W ten sposób, możliwe staje się stwierdzenie, m.in. skąd przychodzą, jakie działania wykonują w witrynie, a także czego konkretnie w niej szukają. Facebook Pixel daje właścicielom sklepów internetowych następujące możliwości:

  • Śledzenie konwersji – pozwala na monitorowanie interakcji użytkowników z witryną i reklamami z podziałem na urządzenia stacjonarne i mobilne.
  • Optymalizację reklamy – zebrane dane umożliwiają odpowiednie skonfigurowanie reklam w FB, kierując je do właściwej grupy odbiorców, która wykona pożądane działanie.
  • Budowę grup podobnych odbiorców – segmentacja ułatwi kierowanie reklam do osób o podobnych zainteresowaniach czy danych demograficznych.
  • Stosowanie strategii remarketingowych – dane gromadzone przez FB umożliwiają ponowne kierowanie reklam, do potencjalnych klientów, którzy już odwiedzili daną stronę sklepu online. Więcej na ten temat można się dowiedzieć z artykułu Co to jest remarketing i jak wykorzystać go do zwiększenia ruchu na stronie?

Zdarzenia standardowe i niestandardowe w Facebook Pixel

Śledzenie akcji w FP potencjalnych klientów odwiedzających stronę można podzielić na zdarzenia standardowe i niestandardowe. Te pierwsze obejmują takie działania, które zostały już wcześniej nazwane i dzięki temu możliwe jest ich wstępne zdefiniowanie przez Facebooka. Te drugie są bardziej szczegółowe i dają właścicielom e-commerce’ów szansę na zebranie bardziej doprecyzowanych danych, a przez to lepszą konfigurację i optymalizację kampanii.

Przykłady zdarzeń standardowych:

  • Wyświetlenie zwartości – gdy użytkownik odwiedza konkretną podstronę w witrynie.
  • Wyszukiwanie – gdy użytkownik korzysta z wewnętrznej wyszukiwarki w witrynie.
  • Dodanie do koszyka – gdy użytkownik dodaje konkretny produkty do koszyka.
  • Dodanie do listy życzeń – gdy użytkownik dodaje produkt do tzw. listy życzeń.
  • Zainicjowanie procesu zakupowego – gdy użytkownik przechodzi do kasy z dodanym do koszyka produktem.
  • Dodanie informacji o płatności – użytkownik wprowadza informacje wymagane przez e-sklep do zakupu.
  • Dokonanie zakupu – gdy użytkownik sfinalizuje transakcję.
  • Pozyskiwanie kontaktów – gdy użytkownik założy konto na stronie.
  • Ukończenie rejestracji – gdy użytkownik zaakceptuje link aktywacyjny lub potwierdzi subskrypcję.
  • Przekazanie datku – gdy użytkownik przekaże darowiznę na daną inicjatywę czy organizację.

Przykłady zdarzeń niestandardowych:

  • Przewijanie witryny do określonego miejsca na stronie (za pomocą suwaka).
  • Wyświetlanie koszyka podczas robienia zakupów.
  • Wysyłanie formularza podczas przebywania na konkretnej podstronie/w określonej zakładce.
  • Łańcuchy wyszukiwania.
  • Liczba produktów, które użytkownik dodaje do koszyka.
  • Statusy rejestracji.

Instalacja Facebook Pixel krok po kroku

Aby instalacja i wdrożenie narzędzia Facebook Pixel były możliwe, muszą zostać spełnione dwa warunki. Po pierwsze firma chcąca korzystać z FP musi posiadać witrynę internetową. Po drugie, aby przeprowadzić instalację, użytkownik powinien mieć nadane uprawnienia pozwalające na aktualizację kodu tej witryny.

Schemat, zgodnie z którym przebiega wdrażanie Facebook Pixel, składa kilku kroków.

  • Z poziomu Facebook for Business należy kliknąć „Menedżer reklam”, a następnie przejść do zakładki „Menadżer zdarzeń”, gdzie pojawi się okno do tworzenia pikseli.
  • Po kliknięciu „Utwórz piksel” należy zapoznać się z krótką instrukcją, jak działa ten system.
  • Następnie należy wprowadzić nazwę piksela i adres URL witryny sklepu online i kliknąć „kontynuuj”
  • Pojawi się okno „Połącz aktywność witryny przy użyciu piksela”, gdzie należy wybrać gotową integrację z opcji nr 1, czyli „Dodaj kod przy użyciu integracji partnera”.
  • Teraz z listy należy wybrać odpowiedniego partnera, który oferuje daną wtyczkę np. Drupal, WordPress, Joomla czy Shopline.

Ostatni krok to przejście ścieżki instalacji, według pojawiającej się instrukcji i komunikatów. W przypadku, gdy na liście partnerów brakuje odpowiedniej wtyczki partnera platformy CMS e-sklepu, można skorzystać wdrożyć Facebook Pixel za pomocą Google Tag Manager. To działanie wymaga jednak ingerencji w kod strony i jeżeli występuje taka konieczność, lepiej skorzystać w tej kwestii z pomocy specjalistów.

Podsumowanie

Znajomość i umiejętność wykorzystywania możliwości oferowanych przez Facebook Pixel znacząco ułatwia efektywne prowadzenie witryny sklepu internetowego. Dzięki temu narzędziu, właściciele biznesów online mogą optymalizować reklamy, grupować podobnych sobie odbiorców, stosować zróżnicowane strategie remarketingowe. Warto wdrożyć to narzędzie już na początku funkcjonowania e-commerce’u, gdyż w ten sposób można znacznie zwiększyć popularność witryny i na bieżąco monitorować widoczny wzrost współczynnika konwersji.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się