Dlaczego i jak korzystać z programów partnerskich w e-commerce?

Praktyczny poradnik e-commerce
24.08.2020

Według raportu 99 Firms szacuje się, że 15% całkowitych przychodów z reklam cyfrowych pochodzi z marketingu afiliacyjnego, a liczne analizy wskazują, że trend ten będzie nabierał coraz większego znaczenia. W Polsce również wielu przedsiębiorców korzysta dziś z marketingu afiliacyjnego. Czym właściwie są programy partnerskie, dlaczego warto je stosować i jak nimi zarządzać?

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to rodzaj reklamy, która polega na współpracy sprzedawcy z tzw. afiliantem, zwanym również wydawcą. Zadaniem afilianta jest polecanie usług lub produktów danej marki w sieci. Im wyższe zyski ma z tego tytułu sklep internetowy, tym większe zarobki osiąga wydawca. Na podstawie marketingu afiliacyjnego działa m.in. gałąź influencer marketingu.

Wydawców dzieli się na 2 kategorie.

Contentowi, do których należą:

  • influencerzy;
  • youtuberzy;
  • blogerzy;
  • internauci związani z daną branżą.

Biznesowi, którymi są m.in.:

  • porównywarki;
  • witryny z promocjami;
  • grupy mediowe;
  • wyszukiwarki produktów;
  • serwisy cashbackowe.

Korzyści programów partnerskich

Programy partnerskie pełnią wobec sklepów online bardzo ważną funkcję, gdyż internet jest dla nich naturalnym źródłem pozyskiwania nowych i utrzymywania dotychczasowych klientów. Nawiązanie współpracy z influencerami, blogerami czy dużymi serwisami partnerskimi umożliwia dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Poza tym afiliacja jest rodzajem marketingu, który istotnie niweluje ryzyko niepowodzenia, gdyż związane z nim koszty ponoszone są wyłącznie za określony efekt.

Współpracując ze specjalistami w branży, którzy przy okazji prowadzą blogi i udzielają się w social mediach, można skutecznie budować rozpoznawalność marki, ale również jej renomę. Z kolei włączając do sieci afiliacyjnej duże serwisy partnerskie, możliwe staje się budowanie ogólnie rozumianej wiarygodności sklepu internetowego, ponieważ pojawia się on w często odwiedzanych miejscach w sieci.

Jak efektywnie zarządzać programem partnerskim?

Aby uczestnictwo w programach partnerskich mogło przynieść oczekiwany skutek, warto już na samym początku zadbać o ustalenie jasnych zasad współpracy i przygotowanie zaplecza technicznego, które pozwoli na osiągnięcie możliwie najwyższej wydajności.

Efektywne zarządzanie programem partnerskim powinno opierać się na możliwie jak najdokładniejszym monitorowaniu danych i wyników przez obie strony programu. Umożliwiają to dziś liczne aplikacje, do których dostęp wiąże się również z możliwością korzystania z różnorodnych formularzy i tabel porządkujących wszystkie informacje. Zaplanowanie i wdrożenie zasad tego typu pozwoli na uniknięcie ewentualnych błędów i opóźnień w działaniach firmy.

Nie mniej istotne jest zapewnienie płynnej wymiany informacji pomiędzy dwiema stronami biorącymi udział w programie partnerskim. To dzięki stałemu dostępowi do aktualnych danych można na bieżąco zmieniać stosowane strategie i dopasowywać je do zmieniających się okoliczności.

Istotne jest również ustalenie systemu wynagrodzeń, który okaże się satysfakcjonujący zarówno dla sprzedawcy, jak i afilianta. W ten sposób tworzy się motywacja do bardziej wydajnej pracy, co bez wątpienia pozytywnie wpływa na funkcjonowanie programu partnerskiego w branży e-commerce.

Zarządzając programem partnerskim, należy również wiedzieć, że w marketingu afiliacyjnym istnieje kilka głównych rodzajów rozliczeń:

CPC (ang. cost per click) – kwota do zapłaty za jedno kliknięcie linka;

CPM (ang. cost per mile) – kwota do zapłaty za 1000 wyświetleń;

CPL (ang. cost per lead) – koszt pozyskania leadu, np. pozostawione dane, zapis do newslettera;

CPS (ang. cost per sale) – koszt sfinalizowanej transakcji, stanowiący na ogół procent od sprzedaży.

Najlepszą formą rozliczeniową dla reklamodawcy, czyli właściciela e-sklepu, byłby z tego punktu widzenia CPS. Oznaczałoby to bowiem, że sprzedawca płaci jedynie za efekt sprzedażowy, co pozwala uniknąć kosztów za działania mniej wymierne niż sprzedaż. Mimo to, w rzeczywistości wszystko zależy od tego, z jakim partnerem się zwiążemy i które z rozwiązań okaże się najbardziej opłacalne dla obu stron. Nie można zapominać, że leady, ilość wyświetleń strony czy dotarcie do nowych klientów są jedynie z pozoru niedochodowe, ponieważ w dłuższej perspektywie często przynoszą zysk.

Z tego właśnie powodu, minimalna długość życia plików cookies powinna wynosić 30 dni. Klienci, trafiający na polecenie blogera lub produkt w serwisie partnerskim, klikając link, potrzebują bowiem czasu do namysłu. Często przez kilka dni porównują różne produkty czy odraczają zakup w związku ze swoją obecną sytuacją finansową. Do momentu, gdy w końcu podejmą decyzję i zyskają środki niezbędne do nabycia towaru, może więc minąć nawet kilka tygodni.

Nawiązując współpracę z influencerami, warto wiedzieć, że w sieci afiliacyjnej nie wystarczy posiadanie jednego mocnego partnera z danej branży, np. najpopularniejszego youtubera kulinarnego czy blogerki modowej. Opracowywana i wprowadzana w życie strategia powinna być bardziej zrównoważona. Włączenie do sieci mniejszych wydawców jest również istotne, ponieważ są oni w stanie dotrzeć do bardziej dopasowanego profilu konsumenta. W im większej ilości miejsc w sieci zaistnieje dana marka, tym bardziej wzrośnie jej wiarygodność oraz zaufanie klientów do jej towarów czy świadczonych usług.

Podsumowanie

Jak wskazuje raport Business Insider, branża influencer marketingu do 2022 roku ma osiągnąć wartość do 15 miliardów dolarów, w porównaniu z 8 miliardami dolarów w 2019 roku. To pokazuje, jak ważnym trendem dla sklepów online będzie w najbliższych latach marketing afiliacyjny. Poza tym, najskuteczniejszym kanałem reklamowym w tej kwestii okazuje się Instagram, z którego korzysta dziś średnio aż 4 na 5 firm. Na drugim miejscu jest Facebook, a na trzecim YouTube. Takie dane pokazują, że poza zaznajomieniem się z siecią blogerów, influencerów czy serwisów partnerskich, a także z dobrymi praktykami zarządzania siecią afiliacyjną, warto przeanalizować jeszcze, który serwis umożliwia dotarcie do największej ilości potencjalnych klientów w danej branży.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się