Jak bezpiecznie płacić w Internecie? Jak wdrożyć płatności online w swoim e-commerce? Zapraszamy do lektury naszego poradnika!

Ostatnie zmiany w gospodarce, wywołane m.in. pandemią koronawirusa, wpłynęły na zdecydowany wzrost popularności zakupów w Internecie (w 2021 r. robiło je już 84% wszystkich internautów – w porównaniu do 72% w 2020 r. ), a co za tym idzie – znacznie większą liczbę płatności online dokonywanych przez konsumentów.

W czołówce najpopularniejszych metod płatności utrzymują się: szybkie przelewy online, BLIK oraz płatność kartą. Prostota obsługi, wygodny dostęp z każdego urządzenia oraz szybka realizacja transakcji sprawiają, że zarówno kupujący, jak i sprzedający coraz chętniej korzystają z płatności online. To właśnie dla nich przygotowaliśmy nasz poradnik „Płatności krok po kroku”, zbierający w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczące internetowych transakcji. Konsumenci znajdą tu szczegółowe instrukcje, jak zapłacić, korzystając z wybranej formy płatności, a prowadzący własne e-sklepy – jak uruchomić e-płatności na swojej stronie, jaki model integracji wybrać oraz jakie koszty się z tym wiążą.

Szybki przelew online

Instrukcja wykonania

  1. Na etapie podsumowania koszyka na stronie sklepu należy wybrać płatność przez Przelewy24.
  2. Po wybraniu Przelewy24 następuje przekierowanie na formatkę płatniczą, gdzie pierwsza zakładka "Przelew online" prezentuje listę dostępnych banków, w których możliwe jest wykonanie szybkiego przelewu automatycznego. Z tej listy należy wybrać swój bank.
  3. Po wybraniu swojego banku następuje przekierowanie do bankowości internetowej, gdzie po zalogowaniu wystarczy potwierdzić automatycznie wypełniony formularz przelewu.
  4. Gotowe! Transakcja została zrealizowana prawidłowo.

Jak widać, wykonanie szybkiego przelewu jest bardzo proste – jedynym wymogiem po stronie klienta jest to, by posiadał konto w banku oraz dostęp do bankowości elektronicznej. Nic więc dziwnego, że ta metoda płatności jest tak chętnie wybierana przez internautów. Transakcje księgowane są niemal natychmiastowo, co umożliwia szybkie finalizowanie zamówień i skraca czas oczekiwania na przesyłkę. Przelewy online są bardzo bezpieczną formą płatności, zawsze jednak warto sprawdzić, czy sklep, w którym dokonujemy zakupów, ma ważny certyfikat SSL (tzn. czy w pasku adresu przeglądarki ma zieloną kłódkę, a strona wyświetla się jako bezpieczna) oraz czy w momencie dokonywania płatności jesteśmy przekierowywani do strony swojego banku. Sposób zatwierdzenia transakcji, np. poprzez SMS albo autoryzację w aplikacji mobilnej, nie powinien się różnić od tego, który standardowo wykorzystujemy, płacąc za różne usługi.

Przelew tradycyjny

Instrukcja wykonania

Ten sposób płatności rekomendujemy także osobom, które nie mają konta w banku lub nie korzystają z bankowości internetowej (pkt 4a).

  1. Na etapie podsumowania koszyka na stronie sklepu należy wybrać płatność przez Przelewy24.
  2. Po wybraniu Przelewy24 następuje przekierowanie na formatkę płatniczą, gdzie należy skierować się do zakładki "Inne" w lewym menu, następnie wybrać metodę płatności "Przelew tradycyjny".
  3. Na ekranie wyświetlone zostaną dane do przelewu, którymi należy uzupełnić formularz przelewu w swoim banku.
  4. Po zalogowaniu do swojej bankowości internetowej należy wykonać standardowy przelew, pamiętając o prawidłowym uzupełnieniu formularza przelewu danymi wyświetlanymi na formatce płatniczej Przelewy24.
    • W przypadku braku konta internetowego należy wygenerować druczek przekazu poprzez naciśnięcie ikony drukarki widocznej obok numeru rachunku bankowego. Po jego wydrukowaniu można udać się na pocztę lub do banku w celu dokonania płatności. Ważne, aby pracownik poczty/banku umieścił prawidłowy numer P24 w tytule przelewu.
  5. Gotowe! Transakcja została zrealizowana prawidłowo.

Płatność BLIK-iem

Instrukcja wykonania

  1. Na etapie podsumowania koszyka na stronie sklepu należy wybrać płatność przez Przelewy24.
  2. Następuje przekierowanie na formatkę płatniczą. Spośród dostępnych ikon na liście banków wybierz BLIK.
  3. Otworzy się strona BLIK-a, na której należy w wyznaczonym polu wpisać sześciocyfrowy kod.
    • Kod BLIK można wygenerować na swoim urządzeniu mobilnym w aplikacji banku i skopiować.
    • Po wprowadzeniu kodu na stronie płatności BLIK, należy potwierdzić transakcję kodem PIN w aplikacji mobilnej. Istnieje możliwość zapisania konkretnego sklepu internetowego, aby podczas dokonywania kolejnych płatności nie wpisywać kodu BLIK.
  4. Gotowe! Transakcja została zrealizowana prawidłowo.

BLIK to druga – zaraz po szybkich przelewach online – najpopularniejsza forma płatności: wybiera ją już 30% kupujących w sieci . Zapłata za zakupy w Internecie za pomocą BLIK-a jest prosta i szybka, obejmuje bowiem zaledwie dwa kroki: wpisanie kodu wygenerowanego w aplikacji banku na stronie BLIK-a lub bezpośrednio w sklepie oraz potwierdzenie transakcji w tej samej aplikacji mobilnej.

Dzięki temu, że ważność każdego kodu BLIK to zaledwie kilkadziesiąt sekund, ten sposób płatności jest również bardzo bezpieczny. Dostępność z poziomu aplikacji mobilnej banku sprawia, że BLIK jest chętnie wykorzystywany właśnie do płatności w sklepach internetowych przez klientów dokonujących zakupu przez smartfona.

Płatność kartą

Instrukcja wykonania

  1. Na etapie podsumowania koszyka na stronie sklepu należy wybrać płatność przez Przelewy24.
  2. Po wybraniu Przelewy24 następuje przekierowanie na formatkę płatniczą, gdzie należy skierować się do zakładki "Karta płatnicza" w lewym menu.

Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” w 2021 r. aż co piąty kupujący płacił w sklepach internetowych kartą płatniczą. Taką możliwość mamy zarówno w przypadku karty kredytowej, jak i debetowej. Transakcje dokonywane kartą często są dodatkowo zabezpieczone przez bank za pomocą procedury 3D Secure – wówczas do sfinalizowania transakcji potrzebne jest jeszcze podanie kodu przesłanego przez bank SMS-em lub zatwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej. Wydłuża to nieco cały proces, ale zabezpiecza klienta na wypadek kradzieży danych. Możliwość zapisania danych karty sprawia, że kolejne płatności w tym samym sklepie realizujemy już za pomocą jednego kliknięcia. Karta płatnicza sprawdza się świetnie także w przypadku płatności cyklicznych, takich jak subskrypcje czy abonamenty. Wystarczy raz podać dane karty, a ustalona opłata będzie pobierana stale, np. raz na miesiąc.

Jak uruchomić e-płatności w sklepie internetowym?

Szybkie płatności online są obecnie standardem obsługi klienta w e-sklepie. Oprócz najpopularniejszych metod, takich jak szybkie przelewy, BLIK czy płatność kartą, zainteresowaniem klientów cieszą się także nowe opcje, tj. Google Pay, Apple Pay, płatności ratalne i płatności odroczone. Jeśli zatem chcemy nadążyć za oczekiwaniami konsumentów, powinniśmy dostosować do nich swój sklep internetowy – tym bardziej, że dostępność określonej metody płatności jest jednym z czynników znacznie przyspieszających decyzję zakupową klienta.

Uruchomienie e-płatności w sklepie nie jest trudne. Zacząć należy oczywiście od wyboru operatora płatności, ustalenia warunków i podpisania umowy o świadczenie tego rodzaju usług. Komfortowe korzystanie z usługi płatności zapewni rejestracja online. Wcześniej warto sprawdzić, czy nasz sklep jest przygotowany na płatności online. Wymogami koniecznymi są: regulamin świadczenia usług oraz łatwo dostępne informacje dotyczące polityki zwrotów i reklamacji. Aby zapewnić klientom bezpieczeństwo, niezbędne jest posiadanie certyfikatu SSL dla swojej witryny. Współpraca z renomowanym operatorem płatności, takim jak Przelewy24, będzie dodatkową gwarancją bezpieczeństwa transakcji.

Najpopularniejsze modele integracji e-płatności

Po podpisaniu umowy z operatorem płatności czas na ich wdrożenie na stronie sklepu. W zależności od potrzeb, skali prowadzonej działalności oraz preferencji sprzedającego, może on wybrać jeden z trzech podstawowych modeli integracji modułu płatności.

Najprostsza forma wdrożenia to tzw. model redirect, polegający na przekierowaniu klienta finalizującego zamówienie do formatki płatniczej na stronie operatora płatności. Proces opłacania zamówienia odbywa się wówczas w całości poza sklepem internetowym, a dopiero po jego zakończeniu klient jest z powrotem przekierowywany do witryny, gdzie wyświetla się komunikat o przyjęciu i realizacji zamówienia. Do zalet takiego rozwiązania należy na pewno prostota wdrożenia (na stronie sklepu wystarczy umieścić przycisk „Zapłać teraz” z odpowiednim przekierowaniem), a także fakt, że za całość procesu płatności, w tym np. aktualizację logotypów banków, odpowiada operator płatności. Klikając „zapłać”, klient zostaje przekierowany do standardowej formatki płatniczej, na której znajdzie wszystkie dostępne w danym sklepie metody płatności. Jej wygląd jest z góry ustalony, ale istnieje możliwość pewnej personalizacji, np. wkomponowania własnego tła i logotypu sklepu. Taki model wdrożenia będzie z pewnością atrakcyjny dla niewielkich sklepów internetowych, które nie chcą inwestować czasu i środków w prace programistyczne, a którym zależy na utrzymaniu wysokiego poziomu obsługi klienta.

Drugi model określany jest jako semi-redirect. Zakłada on pogrupowanie dostępnych metod płatności jeszcze na stronie e-sklepu. Oznacza to, że po dodaniu produktów do koszyka, w podsumowaniu zamówienia klient zobaczy listę kategorii dostępnych w sklepie form płatności, np. przelew online, karta płatnicza, płatności odroczone. Po wybraniu określonej kategorii i kliknięciu przycisku „zapłać” konsument zostaje przekierowany do formatki płatniczej zawierającej już tylko konkretne kanały płatności dla wybranej kategorii (np. dla szybkich przelewów będą to logotypy banków udostępniających to rozwiązanie; dla kart płatniczych – formularz do wypełnienia danymi karty). Ten rodzaj wdrożenia również jest prosty od strony technicznej i daje możliwość pewnego spersonalizowania formatki płatniczej. Cały proces płatności realizowany jest natomiast w witrynie operatora.

Najbardziej zaawansowaną opcją jest wdrożenie typu white label, w ramach którego proces płatności przebiega na stronie sklepu. Daje to możliwość m.in. pełnej personalizacji strony z metodami płatności, wdrożenia płatności kartowych one-click oraz zapamiętania ostatnio wykorzystanej przez klienta formy zapłaty. Layout strony z płatnościami może być dzięki temu rozwiązaniu dostosowany do grafiki całej witryny. Jednak po stronie sprzedającego pozostaje wówczas bieżąca aktualizacja strony płatności, np. logotypów banków oraz dodawanie nowych kanałów płatności, kiedy tylko się pojawią. Od strony technicznej integracja typu white label wymaga przeprowadzenia prac programistycznych w oparciu o dostarczoną przez operatora płatności dokumentację API, dlatego rekomenduje się ją większym sklepom internetowym.

Ile kosztują płatności online?

Płatności online zwykle (w większości przypadków) nie wiążą się z dodatkowymi kosztami po stronie klienta e-sklepu. Do zapłaty prowizji od transakcji zobowiązany jest natomiast sprzedawca. Opłata ta stanowi ustalony wcześniej procent od wartości zamówienia. Wybierając operatora płatności, warto zwrócić uwagę na to, czy daje on możliwość negocjacji stawek prowizji – taką opcję mamy, decydując się na bramkę płatności dostarczaną przez Przelewy24. Na wysokość kosztów wpływ mają także wszelkie opłaty dodatkowe, np. za aktywację konta, czy też opłaty stałe, doliczane do każdej transakcji. Decydując się na współpracę z marką Przelewy24, unikniemy tych dodatkowych kosztów, ponieważ nie zapłacimy ani za aktywację usługi płatności w e-sklepie, ani za abonament, a ponadto uzyskamy bezpłatne wsparcie we wdrożeniu usługi.

Pamiętajmy jednak, że koszt obsługi konkretnego systemu płatności nie powinien być jedynym czynnikiem decydującym o jego wyborze. W przypadku transakcji w Internecie dla konsumentów bardzo ważna jest bowiem również rozpoznawalność operatora i jego obecność na rynku płatności od wielu lat. Możliwość skorzystania ze znanej i lubianej metody płatności przekłada się na wzrost zaufania do e-sklepu oraz częstsze finalizowanie transakcji. Istotne są też aspekty takie jak: integracja płatności online z systemem PayPal, rodzaje obsługiwanych kart płatniczych i łatwość wdrożenia na stronie WWW. Dlatego warto dokładnie zapoznać się z warunkami współpracy i wybrać tego operatora, który będzie najlepszym partnerem dla naszego e-biznesu.