Szybkość, wygoda i bezpieczeństwo to cechy, których klienci oczekują od zakupów w sklepach internetowych. Aby spełnić te oczekiwania oraz zwiększyć komfort przy finalizacji zamówienia warto rozważyć wdrożenie płatności one-click. Takie rozwiązanie jest proste do uruchomienia po stronie sklepu, a niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla kupujących jak i właścicieli e-commerce’ów.

One-click – karta i BLIK

Obecnie w ofercie płatności internetowych dostępne są dwa rozwiązania pozwalające na dokonanie zapłaty jednym kliknięciem. Ta funkcjonalność jest wykorzystywana przy płatnościach BLIK’iem oraz dowolną kartą płatniczą (kredytową, debetową) także za pośrednictwem wallletów Apple Pay i Google Pay. Niezależnie od tego, którą z tych metod wybierze, klient musi wyrazić zgodę dla danej witryny, na zapamiętanie danych wpisanych podczas standardowej płatności. Dla karty płatniczej będzie to numer karty, data ważności, kod CVC/CVV. W przypadku BLIK’a kupujący może ustawić opcję płatności one-click, bez konieczności każdorazowego wpisywania kodu BLIK, zarówno dla sklepu (jeśli sprzedający udostępnia taką możliwość) lub dla danej przeglądarki internetowej.

Przy kolejnych zakupach w tym samym sklepie internetowym kupujący nie musi już wypełniać ponownie pól przypisanych do dodanej metody płatności. Dzięki temu skraca się także proces zakupowy, ponieważ klient nie jest już przekierowywany na stronę operatora płatności, a całość transakcji finalizowana jest w zasadzie z poziomu koszyka. Po wybraniu BLIK wystarczy potwierdzić płatność na telefonie, w aplikacji swojego banku. Dla zakupów opłacanych kartą konieczne może być podanie dodatkowego kodu SMS, jednak z reguły dotyczy to zamówień na wyższe kwoty.

3 korzyści dla sklepu

Wdrożenie płatności one-click w sklepie internetowym, dzięki zmniejszeniu ilości kroków jakie musi podjąć klient dokonując zakupów, bezpośrednio wpływa na wzrost konwersji. Warto zatem zadbać o odpowiednie poinformowanie kupującego o takiej możliwości i przedstawić mu realne korzyści. To rozwiązanie przekłada się także na budowanie bazy lojalnych klientów. Dzięki zapamiętaniu danych karty lub autoryzacji BLIK, sprzedawca może mieć w zasadzie pewność, że dany użytkownik odwiedzi go ponownie. Z reguły z opcji one-click korzystają osoby, które w miarę regularnie dokonują zakupów w tym konkretnym e-sklepie.

Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania z punktu widzenia sprzedającego jest możliwość dostosowania niezależnie od kanału sprzedaży. Płatności jednym kliknięciem można wdrożyć bowiem zarówno na wersję desktopową, jak i mobilną – dla witryn w standardzie RWD. Dzięki udostępnianym bibliotekom SDK możliwa jest także integracja w ramach aplikacji mobilnej danego sklepu. Jednym z wiodących trendów w e-commerce nieustannie jest rozwijanie sklepów w kierunku mobile, stąd warto, optymalizując ścieżkę zakupów od razu dać klientom możliwość płatności jednym kliknięciem.

3 korzyści dla kupujących

Dla klientów, korzystanie z zapamiętania danych karty, bądź BLIK one-click to przede wszystkim oszczędność czasu i dodatkowy komfort zakupów. Ta funkcjonalność jest przydatna, zwłaszcza jeżeli klient dokonuje częstych zakupów u danego sprzedawcy. Jest to także bezpieczne rozwiązanie. Dane wrażliwe nie są zapisywane po stronie sklepu, a u agenta rozliczeniowego procesującego płatności kartowe, który posiada wszelkie zabezpieczenia umożliwiające ich odpowiednie przechowywanie. Komunikacja między operatorem a sklepem jest szyfrowana i odbywa się za pomocą specjalnych tokenów wystawianych do konkretnej transakcji. W przypadku płatności poprzez portfele elektroniczne jak Google Pay i Apple Pay dane klienta zapamiętane są po stronie dostawcy usługi, zatem ani operator płatności, ani sprzedawca nie mają do nich dostępu, co czyni te rozwiązania jeszcze bardziej bezpiecznymi w kontekście zachowania poufności informacji o kliencie.

Kupujący nie musi każdorazowo wpisywać danych wrażliwych, co eliminuje dodatkowo ryzyko ewentualnej pomyłki. Płatności jednym kliknięciem, dzięki różnym dostępnym wariantom stanowią niezwykle elastyczne rozwiązanie dopasowane do potrzeb współczesnych konsumentów. Dostępność z poziomu komputera i urządzeń mobilnych oraz możliwość wyboru pomiędzy różnymi metodami płatności sprawiają, że popularność one-click dla kart płatniczych i BLIK systematycznie rośnie.

Podsumowanie

Płatności one-click, niezależnie od wybranego wariantu, niosą za sobą wiele korzyści dla sklepu oraz klientów. Kupujący z pewnością docenią skrócenie procesu płatności i brak konieczności podawania danych kartowych, czy wpisywania kodu BLIK, w wariancie BLIK one-click. Sprzedawcy z kolei, oferując w swoim sklepie możliwość płatności jednym kliknięciem mogą zwiększyć bazę lojalnych, powracających klientów, a tym samym zwiększyć konwersję. Z uwagi na bezpieczeństwo oraz dostępność niezależnie od urządzenia, płatności one-click wypływają na zwiększenie komfortu zakupów internetowych.