Choć jest obecny na rynku płatności mobilnych dopiero od kilku lat, BLIK wciąż zyskuje na popularności – na koniec III kwartału 2021 r. korzystało z niego już ponad 8,6 milionów użytkowników. Najwięcej transakcji BLIK-iem realizowanych jest w sklepach internetowych: zarówno polskich, jak i zagranicznych. Klienci doceniają wygodę i szybkość działania BLIK-a, zaś właściciele e-biznesów fakt, że dostępność tej formy płatności zachęca konsumentów do finalizacji zakupów.

Czym jest BLIK?

BLIK jako metoda płatności pojawił się w 2015 r. Powstał z inicjatywy sześciu banków (Alior Bank, Millenium Bank, Bank Zachodni WBK, mBank, ING Bank Śląski i PKO Bank Polski), które powołały do życia spółkę pn. Polski Standard Płatności.

Była to prawdziwa rewolucja na rynku płatności: aby zrealizować transakcję, wystarczyło wpisać 6-cyfrowy kod BLIK na formatce płatniczej lub stronie sklepu, a następnie potwierdzić płatność w aplikacji mobilnej banku.

Obecnie BLIK jest dostępny praktycznie we wszystkich aplikacjach mobilnych banków działających na polskim rynku. Zasada jego działania jest cały czas taka sama – w celu realizacji płatności generowany jest kod, który jest ważny tylko przez kilkadziesiąt sekund. Za pomocą BLIK-a można też przesłać znajomemu pieniądze, podając jego numer telefonu, wypłacić gotówkę w bankomacie czy zapłacić w sklepie stacjonarnym za pośrednictwem tradycyjnego terminalu płatniczego.

Jak wskazują autorzy raportu „Co (u)gryzie e-commerce?”, nowoczesne formy płatności, przede wszystkim szybkie przelewy online i BLIK, były w 2021 r. najpopularniejszymi metodami płatności za zakupy w Internecie . Co więcej, wciąż zyskują one na znaczeniu, szczególnie w przypadku zakupów realizowanych na urządzeniach mobilnych. Szybkość, wygoda i bezpieczeństwo tych modeli płatności sprawia, że wybiera je większość kupujących w sieci, a właściciele sklepów internetowych dostosowują się do tego trendu, oferując możliwość sfinalizowania transakcji m.in. za pomocą BLIK-a.

Jak czytamy w raporcie, konsumenci cenią sobie bogaty wybór metod płatności, a brak preferowanej skutecznie zniechęca ich do zakupów i doprowadza do porzucenia koszyka zakupowego.

Jak wygląda płatność BLIK-iem w sklepie internetowym?

Proces płatności BLIK-iem, wdrożonym w modelu White Label w sklepie internetowym, jest niezwykle intuicyjny.

  • Po dodaniu produktów do koszyka wystarczy wybrać BLIK jako metodę płatności.
  • Na ekranie pojawi się okienko z 6 polami do wpisania kodu. Należy go wygenerować w aplikacji mobilnej banku, a następnie wpisać w dedykowane pola w e-sklepie.
  • Ostatnim etapem jest potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku, np. przez wpisanie kodu PIN albo autoryzację za pomocą danych biometrycznych.

W innych e-sklepach użytkownik zostaje przekierowany na formatkę Przelewy24, a następnie na dedykowaną stronę BLIK-a, na której dalszy proces wygląda podobnie, jak w przypadku modelu White Label.

Co ważne, płatności BLIK w sklepach internetowych są darmowe dla kupującego i nie wymagają pobierania żadnych dodatkowych aplikacji. Niezbędna jest jedynie aplikacja mobilna banku oraz dostęp do Internetu.

Ciekawą opcją są też płatności OneClick, które nie wymagają nawet przepisywania kodu BLIK. Po zatwierdzeniu pierwszej płatności BLIK-iem w danym sklepie internetowym na ekranie pojawi się pytanie „Czy zapamiętać sklep i włączyć płatność OneClick?”. Akceptacja komunikatu spowoduje, że za każde kolejne zakupy w tym sklepie klient zapłaci bez podawania kodu, jedynie zatwierdzając transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku. Klient może również dodać do zaufanych swoją przeglądarkę internetową – wówczas z płatności OneClick będzie mógł korzystać we wszystkich odwiedzanych sklepach online.

Jak wdrożyć BLIK-a w swoim e-sklepie?

Podobnie jak w przypadku innych metod płatności, istnieje kilka wersji wdrożenia BLIK-a w sklepie internetowym. W zależności od tego, którą wybierzesz, Twoi klienci będą mogli nie tylko zapłacić za zamówienie, wykorzystując kod BLIK, ale także dodać Twój sklep do zaufanych, by w przyszłości płacić jeszcze szybciej, bez potrzeby przepisywania kodu, a także ustawić płatności cykliczne za produkty lub usługi, które wymagają regularnych opłat.

Wdrożenie LVL0

Najprostszą metodą wdrożenia BLIK-a na stronie WWW jest standard LVL0. Po wybraniu sposobu dostawy i wpisaniu swojego adresu klient przekierowywany jest do podstrony płatności, na której wybiera BLIK. Następnie na ekranie pojawia się okienko z 6 polami do uzupełnienia kodu oraz informacją, by potwierdzić transakcję w aplikacji mobilnej banku.

Płatności cykliczne

Tę opcję wdrożenia można rozszerzyć o możliwość dokonywania płatności cyklicznych. Wówczas pod kodem BLIK pojawi się okienko „Aktywuję płatności cykliczne”. Jego zaznaczenie przez klienta skutkować będzie automatyczną realizacją płatności, np. raz na miesiąc. Jest to doskonałe rozwiązanie w przypadku usług, za które płaci się w systemie abonamentowym. Dzięki płatnościom cyklicznym klient nie musi pamiętać o zrobieniu przelewu, a sklep otrzymuje regularnie płatności za świadczone usługi.

OneClick

Wygodne dla klientów i korzystne dla e-sklepów jest też wdrożenie opcji płatności BLIK OneClick. Działają one podobnie jak zapamiętana karta płatnicza i dają możliwość zapłaty bez wpisywania kodu BLIK. Płatności OneClick można uruchomić zarówno w wybranym sklepie internetowym, jak i na wybranym urządzeniu, np. komputerze lub telefonie. Do finalizacji transakcji niezbędne jest jedynie jej zatwierdzenie w aplikacji bankowej.

Formatka Przelewy24

BLIK jest także dostępny obok innych form płatności na formatce płatniczej dostarczanej przez Przelewy24. Ikona BLIK-a pojawia się wówczas obok logotypów banków umożliwiających realizację szybkich przelewów online. Wybranie BLIK-a jako metody płatności powoduje przekierowanie na dedykowaną stronę z polem do wpisania kodu. Podobnie jak poprzednio klient generuje ciąg cyfr w aplikacji mobilnej banku, a następnie akceptuje transakcję.

Jakie zalety ma wdrożenie BLIK-a w sklepie internetowym?

Jak czytamy w raporcie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, BLIK jest szczególnie popularny wśród użytkowników mobilnych; niezmiennie znajduje się też wśród form płatności wskazywanych jako najwygodniejsze.

  • Z punktu widzenia konsumentów do jego największych zalet należy na pewno szybkość i prostota płatności, które nie wymagają logowania do bankowości elektronicznej czy wpisywania danych karty. Transakcje księgowane są natychmiast, dzięki czemu realizacja zamówienia jest znacznie szybsza, a klient krócej czeka na przesyłkę.
  • BLIK jest również bezpieczny – ograniczona w czasie ważność kodu i konieczność potwierdzenia transakcji w aplikacji mobilnej banku sprawia, że nawet gdyby ktoś przechwycił kod, nie byłby w stanie sfinalizować transakcji.

Z kolei z punktu widzenia prowadzącego e-commerce, dostępność tej formy płatności przyciąga klientów szukających jak najwygodniejszych rozwiązań płatniczych i przyzwyczajonych do płacenia BLIK-iem

Korzystanie z BLIK-a zwiększa również wiarygodność sklepu i prowadzącego go przedsiębiorcy, ponieważ bramka płatności może działać tylko na stronie, która spełnia określone prawem warunki.

Kolejną zaletą jest rozpoznawalność marki BLIK, z której mogą korzystać nawet niewielkie sklepy internetowe, starając się przekonać do siebie klienta. Warto bowiem pamiętać, że dostępność ulubionej metody płatności, podobnie jak dogodne warunki dostawy i przyjazna polityka zwrotów i reklamacji, należą do czynników decydujących o finalizacji zakupu przez klienta.

Zarówno zrealizowanie transakcji przez kupującego za pomocą BLIK-a, jak i wdrożenie tej metody płatności w sklepie internetowym przez sprzedającego jest bardzo proste. Szybkość i wygoda płacenia BLIK-iem sprawiają, że tę formę zapłaty za zamówienie wybiera coraz więcej klientów. Z pewnością warto więc dostosować się do tego trendu i wprowadzić ją w swoim e-commerce.