
Dropshipping to model logistyczny wykorzystywany w sklepach internetowych. Dzięki niemu obowiązki wynikające z konieczności wysyłania produktów do klientów przestaną być dla Ciebie komplikacją, a co za tym idzie, zaoszczędzisz czas i pieniądze. Na czym w praktyce polega dropshipping? Jak rozpocząć sprzedaż w tym modelu logistycznym? Jakie produkty warto sprzedawać w dropshippingu w 2021 roku, aby generować wysokie zyski?
Na fali rosnącej popularności e-commerce, Paweł postanowił założyć własny sklep internetowy. Działając w branży SEO, od lat czuł się wystarczająco kompetentny, aby samodzielnie uruchomić platformę i kompleksowo zadbać o kwestie marketingu w sieci. Ze względu na fakt, że na co dzień mężczyzna prowadzi własną firmę, a po pracy wraz z żoną opiekuje się dwuletnią córką, czasu na obowiązki związane z dodatkowym źródłem dochodu — sklepem, pozostaje niewiele. Aby zdjąć ze swoich ramion te najbardziej żmudne i absorbujące zadania, mężczyzna postanowił sięgnąć po dropshippig.
Przeczytaj również: Jak wykorzystać social media marketing do promocji sklepu internetowego?
Dropshipping — czym jest w praktyce i w jaki sposób pomaga przedsiębiorcom?
Dropshipping polega na przesunięciu procesu magazynowania i wysyłki produktu do klienta z Ciebie na dostawcę. Może to być hurtownia lub producent. Twoim zadaniem jest jedynie zbieranie zamówień i przekazywanie ich do wysyłającego. Sięgając po dropshipping, nie kupujesz towaru i co za tym idzie, nie zamrażasz kapitału. Magazynowane produkty są własnością dostawcy. To on ponosi więc za nie pełną odpowiedzialność.
Dzięki dropshippingowi uruchomisz własny e-commerce, bez kosztów związanych z wynajmem magazynu i zakupem towaru.
Dowiedz się również: Jak poprawić wyniki sprzedażowe swojej firmy?
5 najważniejszych zalet dropshippingu
Oto najważniejsze zalety dropshippingu:
- oszczędność czasu. Dzięki dropshippingowi nie ma konieczności zajmowania się najbardziej żmudną częścią prowadzenia sklepu internetowego — obsługą magazynu i wysyłką;
- możliwość prowadzenia sklepu z dowolnego miejsca na świecie. Jeśli obowiązki związane z wysyłką oddasz zewnętrznemu operatorowi, Twoim zadaniem pozostanie bieżąca obsługa platformy, kontakt z klientem i kwestie związane z pozycjonowaniem i marketingiem w sieci. Każdą z tych czynności możesz wykonywać jednak z dowolnego miejsca na świecie, mając do dyspozycji jedynie komputer i łączę internetowe;
- niższe koszty prowadzenia e-sklepu. Jeśli chciałbyś samodzielnie przechowywać i sortować towar, musiałbyś wynająć magazyn, kontener czy inną przestrzeń, które zmieściłaby pokaźny asortyment. Korzystając z dropshippingu poniesiesz dużo niższe koszty;
- brak konieczności zamrożenia kapitału. Korzystanie z dropshippingu eliminuje także konieczność samodzielnego zatowarowania sklepu i zamrożenia kapitału. Cały asortyment e-commerce pozostaje bowiem własnością dostawcy;
- większa kontrola nad stanami magazynowymi. Dostawca, który magazynuje produkty, może zachować maksymalną kontrolę nad stanami magazynowymi, automatycznie reagować na braki i eliminować ich powstawanie.
- skrócenie procesu realizacji zamówień. Dzięki temu, że towar jest wysyłany do klienta bezpośrednio od producenta, sam proces logistyczny także jest szybszy i sprawniejszy.
Dropshipping — jak zacząć?
Chcesz rozpocząć sprzedaż w dropshippingu?
- Wyselekcjonuj niszę. Zdaniem wielu dropshipperów, którzy osiągnęli sukces, przemyślany wybór asortymentu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie sklepu.
- Przeprowadź badanie konkurencji, analizując ceny produktów, koszty wysyłki, sposób obsługi klienta, wygląd strony internetowej etc.
- Znajdź kompetentnego dostawcę. Nawiązanie współpracy z wiarygodnym partnerem jest kolejnym, zaraz po doborze asortymentu, warunkiem sukcesu w dropshippingu.
- Zbuduj funkcjonalny sklep internetowy, dostosowany do urządzeń mobilnych. W zależności od swoich umiejętności, potrzeb i ilości wolnego czasu, możesz skorzystać z modelu SaaS lub Open Source.
Zobacz również: 4 rzeczy, które warto wiedzieć na temat m-commerce, czyli zakupów za pomocą urządzeń mobilnych
- Udostępnij klientom różnorodne formy płatności. Jeśli Twój klient będzie mógł zapłacić nie tylko kartą kredytową i szybkim przelewem, ale także przy pomocy BLIK-a, elektronicznego portfela czy płatności odroczonych, ryzyko porzucenia koszyka zakupowego będzie zdecydowanie mniejsze.
- Stwórz plan pozyskiwania klientów. Posiadanie świetnego produktu i strony internetowej nie wystarczy, aby zachęcić klientów do zakupów. Aby dowiedzieli się o istnieniu sklepu i zrobili w nim zakupy, wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych, reklam Adwords oraz działań z zakresu SEO i SEM.
- Analizuj i optymalizuj. Jeśli chcesz rozwijać biznes, nie spoczywaj na laurach. Regularnie sprawdzaj statystyki Google Analytics i dane z pikseli konwersji na Facebooku. Weryfikuj także, jakimi kanałami klienci trafiają do Twojego sklepu i jaką drogę przeszli przed złożeniem zamówienia. To najlepszy sposób na projektowanie coraz lepszych działań i świadomy rozwój sklepu.
Przeczytaj również: Dlaczego i jak prowadzić blog dla sklepu internetowego?
Czy na dropshippingu da się dobrze zarobić?
O tym, że na dropshippingu da się zarobić potężne pieniądze, świadczą historie przedsiębiorców, którzy w przemyślany sposób wykorzystali jego potencjał i w ciągu kilku lub kilkunastu miesięcy stali się milionerami. Jednym z najbardziej znanych jest Irwin Domingueza z San Diego, który w ciągu 8 miesięcy zarobił jako dropshipper 1 000 000 dolarów. Przed osiągnięciem sukcesu Dominguez był lokalnym konsultantem marketingowym, pomagając małym firmom zwiększyć ruch w sieci. Umiejętności, które nabył w tej pracy, bez wątpienia pomogły mu odnieść sukces w jego nowym przedsięwzięciu online. To, co pomogło mężczyźnie w osiągnięciu wysokiej sprzedaży, to znalezienie niszy i korzystanie z reklam na Facebooku. Jak deklaruje przedsiębiorca, początkowo wydawał na nie większość zysków. Jak się jednak okazało, efekty były warte poniesionych kosztów.
Zanim wybierzesz dropshipping — największe wyzwania modelu
Postrzeganie dropshippingu często bywa jednowymiarowe. Wiele osób, zwłaszcza tych, które jeszcze nie sprzedają w popularnym modelu, patrzy na niego przez pryzmat ogromu zalet. Wdrożenie (z sukcesem!) takiego rozwiązania wiąże się jednak z koniecznością sprostania wielu wyzwaniom. Oto największe.
- Choć dropshipping jest najwygodniejszym sposobem realizacji zamówień, z pewnością nie jest najbardziej lukratywny. Większość dropshipperów osiąga około 10%-15% zysku. Towary z wyższej półki przynoszą zazwyczaj najniższe zyski, podczas gdy tańsze akcesoria zapewniają wyższe marże.
- Ze względu na fakt, że w przypadku sprzedaży opartej na dropshippingu bariera wejścia jest bardzo niska, możesz mieć do czynienia z przytłaczającą liczbą konkurentów – nawet w swojej niszy. Wielu z nich będzie podejmować najniższe możliwe cenowo decyzje odnośnie sprzedaży, co może również wpłynąć na marże zysku.
- Wybierając dropshipping, nie będziesz w stanie skontrolować produktów, aby upewnić się, że są one zgodne z oczekiwaniami. Twoich klientów, a ich jakość nie budzi zastrzeżeń.
- Jeśli zdecydujesz się nawiązać współpracę z kilkoma dostawcami, koszty wysyłki mogą nieprzyjemne Cię zaskoczyć. Jeśli jeden klient zamówi t-shirt od każdego z nich, będziesz musiał zapłacić za każdą indywidualną przesyłkę. Taki model może generować podwyższone koszty.
Dropshipping w 2021 roku — tak czy nie?
Opinie na temat dropshippingu bywają dziś bardzo różne. Zdaniem części osób, potencjał tego modelu został już mocno wyekspkloatowany, a generowanie znaczących zysków z tego typu działań jest dziś niezwykle trudne. Inni twierdzą, że efektywna sprzedaż w dropshippingu to realna wizja, a kluczem do sukcesu jest trafiony asortyment, przemyślana strategia biznesowa i fachowo przeprowadzone działania marketingowe.
Co warto sprzedawać w dropie w 2021 roku?
Szukasz pomysłu na dochodowy biznes e-commerce? Zanim zdecydujesz się na działania w konkretnej branży, sprawdź konkurencję i nasycenie rynku oraz zapotrzebowanie na przedmioty z konkretnej kategorii. Oto lista najmodniejszych produktów 2021 roku z danymi od Amazon, Shopify, Salehoo i Google Trends.
- Środki ochrony indywidualnej (PPE)
- Produkty do pielęgnacji skóry
- Środki wspomagające sen
- Odzież sportowa i wypoczynkowa
- Zegarki
- Małe urządzenia kuchenne
- Olejek z drzewa herbacianego
- Sprzęt fitness
- Torby
- Artykuły dla zwierząt domowych
- Meble
- Artykuły do wystroju domu
- Herbata i matcha
- Produkty związane z samochodami
- Słuchawki
- Produkty do pielęgnacji brody
- Produkty dla niemowląt
- Akcesoria do telefonów
- Akcesoria do gier.
Dropshipping — sprawdzone rady praktyków
Prowadzenie dochodowej sprzedaży w dropshippingu wymaga dobrej znajomości rynku oraz przemyślanej strategii. Oto kilka rad, które pomogą Ci działać jeszcze efektywniej.
- Dostosuj działania do zwyczajów zakupowych konsumentów. Jak wskazują statystyki, największą sprzedaż w e-commerce odnotowuje się w soboty, a najmniejszą — w środy. Planując promocje i działania marketingowe, sprawdź statystyki w swoim sklepie i dostosuj działania właśnie do nich.
- Poznaj największe źródła ruchu w sklepie. To bardzo ważne, aby wiedzieć, jakie źródła generują najwięcej ruchu i konwersji. Takie informacje pozwolą Ci jeszcze lepiej ocenić swoje możliwości oraz zwiększyć efektywność wszystkich kroków podjętych w celu lepszej konwersji.
Zobacz również: Przegląd raportów dostępnych w Google Analytics
- Największym ryzykiem w dropshippingu jest nierzetelność partnerów. Zwłaszcza że Twoja reputacja w dużej mierze zależy od jakości produktów i sprawnego procesu wysyłkowego. Biorąc pod uwagę fakt, że nie masz bezpośredniej kontroli nad produktem i procesem wysyłki, znalezienie wiarygodnych partnerów dropshippingowych pozostaje absolutnym priorytetem.